توسعه ميگوي آب شيرين (شاه ميگو) به دليل دارا بودن ارزش بالاي غذايي، ارزش اقتصادي زياد و بازار مناسب دردنيا از اهميت اقتصادي و تجاري ويژه برخوردار است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مرکزي خبر، آذربايجان غربي با داشتن منابع عظيم آبي  قابليت و توانمندي بالايي در پرورش آبزيان  دارد بطوريکه اين استان در ميان 17  استان  غير ساحلي کشور مقام نخست پرورش محصولات شيلاتي را در اختيار دارد و در اين ميان درياچه پشت سد ارس در پلدشت به عنوان بزرگ ترين مرکز پرورش  آبزيان، مکان مناسبي براي توسعه پرورش ميگوي آب شيرين است.

اين درياچه  طبق گفته   کارشناسان  شيلات با برخورداري از  مولفه هايي همچون دماي مناسب و اکسيژن لازم به خاطر جريان باد و چرخش آبي از منابع مهم پرورش شاه ميگو در کشور است.

شير وليلو سرپرست مديريت شيلات جهادکشاورزي آذربايجان غربي مي گويد: درياچه پشت سدارس به عنوان بزرگترين مرکز پرورش اين گونه ارزشمند شيلاتي با ظرفيت توليد 270 تن در سال محسوب مي شود.

سرپرست مديريت امور ابزيان جهاد  کشاورزي استان به روند رو به رشد صيد و صادرات شاه ميگو به عنوان يک يافته جديدآبزي پروري در استان اشاره مي کند و مي گويد: صادرات شاه ميگوي  آذربايجان غربي به کشورهاي اروپايي از يک تن در سال 74 به 270 تن در سال 90 افزايش يافته است.

شير وليلو مي افزايد  يکي  از  سياست هاي شيلات استان در رابطه با توسعه پرورش شاه ميگو  ،حفظ ذخاير ، توسعه  ذخاير و ايجاد پايلوت و مرکز تکثير شاه ميگو ي آب شيرين ارس  و رها سازي اين موجود ارزشمند درمنابع آبي استان بعد از مطالعه اکولوژيکي منابع آبي مورد نظر است که در اين صورت ظرفيت ارزآوري و اشتغال به 50 برابر ميزان کنوني خواهد رسيد.

منصوري کارشناس آبزي پروري جهادکشاورزي با اشاره به ارزآوري قابل توجه و اهميت بالاي اقتصادي اين آبزي مي گويد پرورش ميگوي آب شيرين اگرچه در داخل کشور شناخته شده نيست و مصرف چنداني ندارد اما بسيار سود آور و مورد پسند بازار هاي جهاني است و در هر کيلو 10 الي 13 دلار ارز آوري براي کشورمان دارد.

وي افزود: شاه ميگو شايد از جمله تنها محصولاتي محسوب مي شود که صادرات آن به کشور هاي اروپايي بصورت زنده  صورت مي گيرد و با گسترش و مکانيزه کردن صيد و صيادي در درياچه پشت سد ارس توليد و پرورش آن افزايش يافته و شاهد رونق توليد و صادرات آن خواهيم بود.

کارشناسان معتقدند که براي مصرف اين محصول ارزشمند، متأسفانه فرهنگ‌سازي نشده و اغلب مردم از ارزش غذايي آن بي‌اطلاع‌اند و اگرچه شاه ميگوي آب شيرين حلال گوشت بوده و از ارزش غذايي فوق‌العاده‌اي برخوردار است ولي به دليل نبود شناخت بازار داخلي هم اکنون تمامي توليدات آن صادر مي‌شود.

کارشناس ارشد شيلات در اروميه گفت: اين آبزي به عنوان بهترين غذا در رستوران هاي کشور هاي اروپايي به ويژه درآلمان، فرانسه، نروژ، سوئد و کشور هاي حاشيه خليج فارس قرار گرفته است.

غفاري افزود: متاسفانه کشورما از نظر ميزان مصرف اين محصول درمقايسه با ديگرکشورهاي جهان درجايگاه خوبي قرارنگرفته است.

وي گفت: مصرف شاه ميگو به دليل بالا بودن ميزان اسيدهاي چرب غير اشباع امگا سه موجود در آن در پيشگيري و درمان آسم در دوران کودکي و در افراد داراي مشکل افزايش کلسترول خون، موثر است.

در اين ميان با توجه به اينکه  آذربايجان غربي از طبيعت بکر و آب و هواي مناسبي برخوردار است و در اين استان زيست گاه هاي بومي زيادي براي انواع جانداران دريايي وجود دارد، شرايط مساعدي براي توليد انواع محصولات دريايي بويژه شاه ميگوي آب شيرين فراهم است.

آذربايجان غربي دومين استان پرآب کشور است و با داشتن17رودخانه دايمي و به همين تعداد رودخانه فصلي، هشت درياچه پشت سد و با بيش از  7 ميليارد مترمکعب آبهاي سطحي و سه ميليارد و دويست ميليون متر مکعب آبهاي زيرزميني، ظرفيت ويژه اي در توسعه بخش شيلات و پرورش آبزيان دارد.

سرپرست شيلات استان در مورد توسعه  پرورش شاه ميگو مي گويد: با توجه به اينکه بازار مناسب و ثابتي براي اين آبزي ارزشمند وجود دارد مراحل مطالعاتي براي توسعه در منابع آبي استان آغاز شده و اين منابع آبي شامل آب پشت سدها و آب هاي روان، از لحاظ زيست محيطي و اکولوژيکي مورد بررسي قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند که با اجراي اين طرح ها مي توان از تمام ظرفيت هاي آبي استان استفاده کنيم و اگر در کنار اين امر بتوانيم صنايع بسته بندي را توسعه دهيم جهش قابل ملاحظه اي را شاهد خوايم بود.

در استان طبق گفته وهاب زاده مدير سابق شيلات استان، پنج شرکت بسته بندي وجود دارد که در امر بسته بندي و صادرات شاه ميگو به صورت انحصاري فعاليت دارند.

بهمن زاده مسئول يکي از شرکت هاي بسته بندي شاه ميگو مي گويد: با توسعه پرورش ميگو در درياچه پشت سد ارس و  در جهت بسته بندي با کيفيت شاه ميگوي صادراتي اين شرکت را تاسيس کردم و هم اکنون براي بيست و يک نفر  به صورت مستقيم و پانزده نفر بصورت غير مستقيم شغل ايجاد شده است.

کارشناسان اقتصادي معتقدند که با توجه به زودبازده بودن طرحهاي شيلاتي بويژه شاه ميگوي آب شيرين، جذب سرمايه هاي کوچک در اين بخش مي تواند نويد بخش آينده روشن اين بخش مهم باشد و علاوه بر قرار  گرفتن محصولات شيلاتي در سبد غذايي خانوارها، ارز آورزي قابل توجهي هم عايد کار کنان اين عرصه خواهد شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار