پژوهشگران ايتاليايي انگشتهاي مصنوعي توليد کرده اند که قادرند حس لامسه را بازتوليد کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني يورونيوز، دانشمندان تاکنون به پيشرفتهاي قابل توجهي در زمينه توليد انگشت مصنوعي براي افرادي که دست يا انگشت خود را از دست دادند، دست يافته اند . اين دستها در گرفتن  اشياء يا نوشتن کارآيي بالايي دارند اما هنوز لامسه ندارند.
پژوهشهايي در حال حاضر براي ايجاد حس لامسه نتايج جالب توجهي داده است.
در  شهر پيزا ايتاليا، دانشمندان انگشت بيوميمتيک طراحي کرده اند. مقصود از بيوميمتيک الهام رفتار از طبيعت است. اين انگشت مستقيما به سيستم اعصاب مرکزي مرتبط خواهد بود. اساس انگشت بيوميمتيک رديفي از حسگرهاي فشاري است که از حساسيت و پويايي حسگرهاي لامسه انسان  تقليد مي کند.
لوچيا بکاي پژوهشگر ايتاليايي مي گويد انگشتان ما حسگر تعدادي  گيرنده هاي لامسه اي دارد که ما را قادر به احساس محيط اطرافمان مي کند. کار ما استفاده از فناوري براي قراردادن حسگر لامسه اي داخل انگشت  مصنوعي است.
ولي دانشمندان قبل از آنکه بتوانند اين نوع حسگرها را توسعه دهند بايد برروي حس لامسه انسان  مطالعه کنند. در دانشگاه بيرمنگام بر روي افراد سالم و افرادي که حس لامسه خود را از دست د اده  اند مطالعه مي شود. به کمک رايانه دانشمندان مي توانند منطقه اي از مغز را که شخص در لمس سطوح استفاده مي کند تشخيص دهند.
مياک پايسيم از بيماران انگليسي مي گويد  پس از  خونريزي مغزي بازوي چپ من کارايي خود را ازدست داد.
پروفسور الن وينگ متخصص حرکات انسان سعي مي کند چگونگي استفاده مغز از داده هاي حسي را بشناسد. وي مي گويد يک قسمت از مغز آسيب ديده و قسمت ديگر آن سالم است. ما فهميديم که اين قسمت از مغز براي حس لامسه بسيار مهم است.کار روي افرادي که دچار سکته شده اند و کمبودهاي انتقالي  دارند بسيار جالب است. مي خواهيم بفهميم مغز چگونه اطلاعات را دريافت و از آن استفاده مي کند. وقتي آن را درک کنيم قادر خواهيم بود  شبکه عصبي را توسعه دهيم که توانايي انجام همان کار را دارا باشد.
دانشمندان ايتاليايي سعي مي  کنند اين دانش را به سيستمي خودکار انتقال دهند تا اولين انگشت حس دار را بسازند. مرحله بعدي ساخت  پوستي خواهد بود که اين حسگرها را دارا باشد.
درحال حاضر انگشت مصنوعي قادر است  نود درصد از سطوح را بشناسد.
دانشمندان براي اين کار علومي چون عصب شناسي، فناوري نانو و روباتيک و همچنين فناوري زيستي را با هم ترکيب کرده اند.
برچسب ها: انگشت ، مصنوعی ، لامسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار