رئیس بخش اصلاح و تهیه بذر چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان از موفقیت محققان در دستیابی به رقم جدید بذر چغندر قند مقاوم به بیماری ریزومانیا خبر داد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان حمیدرضا ابراهیمیان با اشاره به اینکه ریزومانیا یکی از مخرب ترین و پرخسارت ‌ترین بیماری های چغندرقند است که در مناطق مختلف کشور بویژه مغان، اصفهان و خراسان شیوع یافته است افزود: گزارشهایی مبنی بر وجود این بیماری در مناطق مذکور ثبت شده و بسیاری از مزارع اصفهان آلوده به این بیماری بود.

به گفته وی بیماری ریزومانیای چغندرقند به علت علامت بیماری مانند پرمویی و ریش بزی شدن در دو طرف ریشه اصلی به دیوانگی ریشه نیز موسوم است.

وی افزود : بر اثر این بیماری با کوتوله شدن ریشه و ادامه رشد ریشه در قسمت سطحی خاک، میزان محصول برداشتی خیلی کم می شود و عملـکرد شکر در هکتار کاهش می یابد.

وی افزود: بیماری ریزومانیا بیش از 70 درصد محصولات مزارع را از بین می برد و کیفیت چغندرقند به دست آمده را نیز کاهش می دهد.

ابراهیمیان گفت: رعایت نکردن اصول کنترلی و افزایش بیماری، کشت چغندرقند را در کشور به مخاطره خواهد انداخت.

به گفته وی تنها راه مقابله با این بیماری استفاده از ارقام مقاوم تر است که تاسال گذشته کارخانه های قند کشور مجبور به واردات این ارقام از خارج از کشور بودند.

وی اضافه کرد: پس از 10 سال تلاش محققان، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند تهران با مشارکت بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان موفق به تهیه رقم مقاوم به این بیماری با نام پارس شده است.

به گفته وی این رقم در نامه شماره 2000/1074 توسط جهانگیر پرهمت معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز مورد تایید قرار گرفته است.

ابراهیمیان اظهار داشت: بذر پارس در سال زراعی 91-92 در اختیار بهره برداران در کل کشور قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.