شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز شامگاه چهارشنبه ۲۹ اوت (۸ شهریور) با نمایش فیلم "بنیادگرای ناراضی" آغاز شد. امیر نادری، سینماگر ایرانی ساکن نیویورک، امسال داور بخش افق های جشنواره ونیز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از بي بي سي، شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز شامگاه چهارشنبه ۲۹ اوت (۸ شهریور) با نمایش فیلم "بنیادگرای ناراضی" ساخته میرا نایر، سینماگر هندی تبار مقیم آمریکا، آغاز شد. این فیلم درباره جوانی پاکستانی است که بعد از حادثه یازده سپتامبر در آمریکا، زندگی اش به هم می ریزد.
امسال فیلمسازان سرشناسی چون ترنس مالیک، برایان دی‌پالما، اولیویه آسایاس، تاکشی کیتانو، کیم کی-دوک و مارکو بلوکیو با آخرین فیلم های خود برای دریافت جایزه شیر طلایی این جشنواره رقابت می‌کنند.
جشنواره ونیز با تغییر مدیر آن، امسال تغییراتی دربرنامه هایش ایجاد کرده که کاهش تعداد فیلم های بخش مسابقه به ۱۸ فیلم و کاستن از زرق و برق جشنواره و توجه بیشتر به سینمای مستقل و هنری جهان، بخشی از این تغییرات است.
آلبرتو باربرا، مدیر جدید جشنواره فیلم ونیز که به جای مارکو مولر انتخاب شده، در تشریح سیاست های جدید جشنواره گفته که مایل است روی ریشه های هنری سینما متمرکز شود تا این که بخواهد فیلمسازهای مشهور و آثار عامه پسند هالیوودی را دنبال کند.
او در این مورد گفت: "من این ایده را که جشنواره را هر سال بزرگ تر و بزرگ تر کنم، دوست ندارم. جشنواره تورنتو هر سال بزرگ تر می شود، جشنواره های کن و برلین نیز همین طور و من این را دوست ندارم. این روش خوبی برای توسعه فیلم ها نیست."

امسال مایکل مان، کارگردان سرشناس آمریکایی و سازنده فیلم هایی چون "مخمصه" و "دشمنان مردم"، رئیس هیئت داوران بخش مسابقه است.
امیر نادری، سینماگر ایرانی ساکن نیویورک، امسال داور بخش افق های جشنواره ونیز است.
دیگر داوران:
•    متیو گارونه کارگردان ایتالیایی و سازنده فیلم معروف "گومورا" (درباره مافیای سیسیل)
•    مارینا آبراموویچ، هنرمند پرفورمنس از صربستان
•    لاتیتا کاستا بازیگر و ملکه زیبایی از فرانسه
•    پیتر هو-سان چان، کارگردان و تهیه‌کننده هنگ کنگی
•    اورسولا می‌یه، فیلمساز فرانسوی-سوئیسی
•    پابلو تراپرو کارگردان و تهیه‌کننده آرژانتینی
•    آری فولمن کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسرائیلی
•    سامانتا مورتن، ستاره آمریکایی
ترنس مالیک، فیلمساز نخبه گرای آمریکایی (کارگردان درخت زندگی)، امسال با فیلم To the Wonder در بخش مسابقه ونیز حضور دارد. این فیلم تمی عاشقانه دارد و بن افلک، ریچل مک ادمز و ریچل وایس در آن بازی می کنند.
فیلم "به هر قیمت" ساخته رامین بحرانی، سینماگر ایرانی ساکن آمریکا نیز در بخش مسابقه حضور دارد و نامزد دریافت شیر طلایی ونیز است. این فیلم در مورد مزرعه داری آمریکایی است که می خواهد پسر جوانش مسئولیت اداره مزرعه اش را به عهده گیرد اما جوان می خواهد قهرمان مسابقه اتومبیل رانی شود و این موضوع کشمکشی را بین پدر و پسر ایجاد می کند.
زک افرون و دنیس کواید، از بازیگران این فیلم اند. بحرانی، در کارنامه سینمایی اش فیلم های تحسین‌شده ای چون "خداحافظ سولو"، "اوراقچی" و "گاری چی" را دارد.
تاکه شی کیتانو، از فیلمسازان مطرح سینمای امروز ژاپن نیز با فیلم "خشم: فراتر از"، نامزد دیگر دریافت شیر طلایی ونیز است./ي2
"زیبای خفته" ساخته مارکو بلوکیو،  Pieta ساخته میم کی دوک، "بهشت: ایمان" ساخته اولریش سیدل (از مجموعه سه گانه این فیلمساز با تم بهشت)، "چیزی در هوا" ساخته اولیویه آسایاس، "شوق" ساخته برایان دی پالما، "زهدان" ساخته بریلانته مندوزا، "Spring Breakers" ساخته هارمونی کورین و "مرشد" ساخته پل تامس اندرسن، از فیلم های دیگر بخش مسابقه جشنواره ونیز امسال اند که برای دریافت شیر طلایی جشنواره رقابت خواهند کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.