بان کي مون، دبير کل سازمان ملل روز جمعه (۱۰شهريور، ۳۱ اوت) در جریان نشستي خبري در روز پاياني شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران با اشاره به فعاليت انرژی هسته‌اي ايران و تهديدهاي رژيم اسرائيل، امريکا، غرب و هم‌پيمانان آنان عليه جمهوري اسلامي را غير قابل قبول خواند .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ، دبير کل سازمان ملل با ستایش از اعتبار ايران در عرصه جهاني، تهديدهاي غرب عليه فعاليت ايران براي دستيابي به انرژي هسته‌اي را مورد انتقاد قرار داده است.

وي گفت: « من هر گونه تهديدي از سوي کشورهاي عضو سازمان ملل در جهت تخريب و يا زیر سوال بردن مشروعيت کشورهاي ديگر را محکوم می‎کنم.»

وي افزود: «من به رهبران سراسر جهان يادآور شده‌ام تا از شدت اعمال تحريک آميز خود کاسته و هر گونه رفتاري که ممکن است دنيا را به سرازيري لغزنده درگيري بکشاند، متوقف کنند.»

دبير کل سازمان ملل يادآور شد: « زمان استدلال و مسئولت‌پذيري فرا رسيده است. از همه شما مي‌خواهم اختلاف‌ها را از راه‎های صلح‌جويانه و مسالمت‎آمیز حل و فصل کنيد.»

وي در قسمت دیگری از اظهارات خود ضمن ستايش از عظمت فرهنگي و تاريخي ايران و سهم قابل توجه جمهوري اسلامي در خدمت به بشريت، گفت: « ايران براي قرن‌ها است که تمدن بشري را غني کرده و به آن جان بخشيده است. ايران به عنوان يکي از اعضاي موسس سازمان ملل، در طرح‌هاي خلاقانه‌اي همچون «خاورميانه‌اي آزاد و عاري از هر گونه سلاح هسته‌اي» و «گفت‌و‌گو ميان تمدن‌ها» هم‎کاري بسياري کرده است.»

بان کی مون همچنين از تلاش‌هاي مستمر ايران براي کمک به مردم افغانستان و «ميزباني و حفاظت از پناهندگان افغان» در طول جنگ تحت رهبری امريکا، تمجيد کرد.

دبير کل سازمان ملل ضمن اشاره به رياست دوره‌اي ايران بر جنبش نم گفت: «اين براي ايران فرصت بسيار بزرگي است تا نه تنها سطح سياسي خود را در جوامع بين‌المللي ارتقاء دهد، بلکه با ايفاي يک نقش سازنده و ميانه‌رو در منطقه و مسائل بين‌المللي، رهبريت خود را نيز به اثبات برساند.»

وي ديدار خود از ايران و حضورش در اجلاس نم را «بسيار مفيد و سازنده» توصيف کرد.

دبير کل سازمان ملل با اشاره به گفت‌و‌گوهاي سازنده خود با محمود عباس رئيس تشکیلات خود گردان فلسطين، از به بن بست رسيدن مذاکرات فلسطين و رژيم اسرائيل ابراز «نااميدي» کرد.

بان کي مون با اشاره به بحران جاري در سوريه، از تمامي طرف‌هاي درگیر خواست تا خشونت را متوقف کنند و از جوامع بين‌المللي نيز درخواست کرد تلاش‌هاي ديپلماتيک را تسهيل کرده و براي بازگرداندن صلح به سوريه، از اقدامات اخضر ابراهيمي فرستاده جديد صلح سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه حمايت کنند.

وي در پايان گفت: « تمامي طرف‌ها بايد خشونت را متوقف کنند. تمامي آن‌ها که ممکن است هر دوطرف، چه دولت و چه مخالفان را تسليح کنند بايد از اين کار دست بکشند. مسلح کردن آن‌ها تنها مي‌تواند اين وضعيت غم‌انگيز را طولاني‌تر کند و مردم سوريه را به سوي بدبختي بيشتر سوق دهد. »
برچسب ها: بان کی مون ، انتقاد ، غرب ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار