خبرگزاري شين‌هوا گزارش داد: شانزدهمين اجلاس سران عدم تعهد روز جمعه در تهران پس از تصويب بيانيه پاياني پربار اين نشست خاتمه يافت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، اين خبرگزاري چيني گزارش داد: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران و رئيس دوره‌اي اجلاس، بخش‌هايي از اسناد پاياني را در مراسم اختتاميه قرائت کرد و گفت: شرکت کنندگان به اتفاق آراء تعهد خود را نسبت به اصول و اهداف جنبش اعلام کردند.

احمدي نژاد افزود: شرکت کنندگان همچنين خواهان تغييرات اساسي در نحوه مديريت جهان شدند و مديريت جمعي جهان را پيش شرط برقراري صلح دانستند و همچنين اجتناب از جنگ در جهان را خواستار شدند.

وي گفت: ما در خصوص تضمين حقوق بشر و منزلت انساني براي ارتقاي عشق، محبت و صداقت توافق کرديم. ما مي‌توانيم چالش‌هاي جهان را به طور دوستانه حل کنيم. 

رئيس جمهور ايران گفت: کشورهاي عضو با پذيرش اسناد نهايي اين اجلاس پيام سياسي مهمي را براي برقراري صلح و عدالت در جهان ‌فرستادند.

در اسناد پاياني نشست غيرمتعهدها بر اتحاد با ملت فلسطين نيز تاکيد شده است.

اجلاس عدم تعهد در تهران در سه مرحله: نشست مقامات ارشد در روزهاي 26 و 27 اوت، نشست وزراي خارجه در روزهاي 28 و 29 اوت و نشست سران در روزهاي 30 و 31 اوت.
نمايندگان بيش از 100 کشور جهان در تهران جمع شدند تا درباره چالشهاي تازه جهاني مذاکره کنند.

همچنين در اين اجلاس کشور ونزوئلا به عنوان ميزبان دور بعدي اجلاس غيرمتعهدها در سال 2015 انتخاب شد و کشورهاي فيجي و جمهوري آذربايجان به عنوان اعضاي جديد اين سازمان پذيرفته شدند.

جنبش عدم تعهد که در سال 1961 بنيانگذاري شده متشکل از دو سوم کشورهاي عضو سازمان ملل است و حدود 55 درصد جمعيت جهان را شامل مي‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار