با آغاز ماه محرم، علاقمندان وعاشقان ‌اباعبدالله‌الحسین(ع) بصورت خودجوش علم های چوبی را در روستاهای خمین برای مراسم عزاداری آماده می‌كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک «علم» در عزاداری محرم نمادی‌از قدرت، عظمت و شجاعت حضرت ابوالفضل العباس(ع) است كه در جنگ با یزیدیان موجب امیدواری یاران امام‌حسین(ع) و ترس دشمنان بود.

برافراشته بودن علم حضرت ابوالفضل(ع) در واقعه عاشورا نشان از این بود كه رزمنده شجاع میدان در حال جنگ و به دفاع ادامه می‌دهد، ولی زمانی كه علم از دوش علمدار بر زمین افتاد اصحاب امام حسین(ع) نگران می‌شدند.

وجود علم و حضور علم داران در عزاداری ماههای محرم وصفر قدمتی بیش از یك قرن دارد و حال و هوای خاصی به اهالی روستاهای خمین می‌دهد. در سالهای گذشته بستن علم توسط مردان و زنان كهنسال انجام می‌شد اما این روزها جوانان و نوجوانان با شور غیرقابل وصفی داوطلبانه به این ‌امر مبادرت می‌كنند. وسایل و تجهیزات علم كه از محرم سال گذشته در بقچه‌ای تمیز كنار گذاشته شده‌است برای استفاده از گنجه مادر بزرگها خارج می‌شود. با شروع ماه محرم، دستجات عزاداری، اجزای علم كه تركیبی از جنس چوب است را به یكدیگر متصل می‌كنند تا سایر وسایل بر آن نصب شود.

برای تبرك و احترام به ماه محرم، جوانان با خواندن زیارت عاشورا در جمع میهمانانی كه از قبل دعوت شده‌اند، مراسم «علم بندان» را با ذكر صلوات و یا حسین آغاز می‌كنند.

در ابتدا پارچه سبزرنگی بر تمام سطح چوبهای علم پیچانده می‌شود تا اسكلت آن كاملا پوشانده شود، در انجام این كار سعی می‌شود از زنان كه در تزئین سلیقه بیشتری دارند استفاده شود بنابراین زنان كهنسال جوانان را در بستن قندانهای تزئینی كه باید به صورت جفت در دو طرف علم بسته شوند راهنمایی و كمك می‌كنند.

شاخه‌هایی از «علم» كه قابل گره‌زدن هستند با روسری‌های رنگی تزئین می‌شود و شكل زیبایی از تناسب رنگها به زمینه سبز رنگ علم می‌دهد.همه وسایل علم توسط افرادی كه نذر و حاجتی دارند تهیه می‌شود و افراد با تهیه این وسایل حاجت خود را نیز از خداوند طلب می‌كنند. بسیاری از بیماران، زنان و مردان با هر نوع حاجتی، بخشی از وسایل علم را تهیه می‌كنند تا معنویت را با جلوه‌های محرم گره بزنند و حاجت بگیرند.

«علمدار» در جلوی دستجات عزاداری حركت می‌كند و چون وزن «علم» سنگین است تعدادی از جوانان قوی و توانمند كه قدرت بیشتری دارند «علمدار» را تا رسیدن به محل عزاداری كه معمولا در روستاها امامزاده‌هاست یاری می‌كنند.

با پایان یافتن مراسم عزاداری وسایل نصب شده در علم جدا شده و زنان و دختران جوان با شستن آنها را برای عزاداری سال آینده نگهداری می‌كنند./س

برچسب ها: علم بندان ، عاشورا ، خمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.