ازبکستان لایحه ممنوعیت حضور نظامی خارجی را تصویب و امید آمریکا را به یاس بدل کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ايتارتاس، با وجود اميدواري امريکا براي حضور نظامي در ازبکستان، مجلس اعلاي اين کشور لايحه‌اي را تصويب کرده است که به موجب آن، تاشکند از ميزباني پايگاه‌هاي نظامي خارجي منع مي‌شود.
 
 
"عبدالعزيز کاميلوف" وزير امور خارجه ازبکستان گفت: ازبکستان هيچ پايگاه و تاسيسات نظامي خارجي در خاک خود نخواهد داشت.
 
براساس اين قانون پيشنهادي که براي اجرايي شدن بايد به امضاي اسلام کريموف رئيس جمهور ازبکستان برسد، به اين کشور اجازه مي‌دهد تا از سازمان‌هاي بين دولتي که بلوک‌هاي نظامي را تشکيل مي‌دهند، کناره‌گيري کند.
 
کاميلوف گفت: ازبکستان حق ترک هرگونه ساختار ميان دولتي را در صورتي که اين ساختار به تشکيل بلوک‌هاي نظامي - سياسي منتهي شود، براي خود محفوظ مي‌دارد.
 
اين لايحه در حالي تصويب شده است که شايعاتي درباره برنامه ازبکستان براي ميزباني پايگاه نظامي امريکا و جايگزيني آن با پايگاه نظامي اجاره شده در کشور همسايه، قرقيزستان مطرح شده است.
 
آلمازبيک آتامبايف رئيس جمهور قرقيزستان در ماه فوريه گفت، بيشکک قصد دارد پايگاه امريکا را که واقع در فرودگاه اصلي پايتخت قرقيزستان است، تعطيل کند.
 
گزارش‌ها حاکي از آن است که از اين پايگاه به منظور انتقال تجهيزات مورد نياز براي نيروهاي نظامي خارجي در افغانستان استفاده مي‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار