"جائوشو" دستيار وزير امور خارجه چين صبح امروز با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني  باشگاه خبرنگاران  "جائوشو" دستيار وزير امور خارجه چين صبح امروز با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.

در ابتداي اين ديدار لاريجاني با ابراز خرسندي از روند توسعه و گسترش همه‌جانبه همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي دو كشور گفت:‌دو كشور با همكاري يكديگر مي‌توانند از ظرفيت‌هاي وسيع موجود در ايران و چين براي گسترش و تحكيم روابط دوستانه خود بردارند.

وي حل پاره‌اي مشكلات كوچك در اين مسير را بسيار مهم دانست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان با بيان اينكه ايران از نقش‌آفريني موثر چين در عرصه‌هاي گوناگون بين‌المللي استقبال مي‌كند افزود: غربي‌ها با هدف تسلط بر منابع انرژي منطقه، مسئله هسته‌اي ايران را بهانه‌اي براي تحت فشار قراردادن ايران قرارداده‌اند.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا هيچگاه به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده اما از حقوق مسلم خود در استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي نخواهد گذاشت.

 اريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مسائل سوريه، ارسال گسترده سلاح به داخل اين كشور را عامل تشديد ناامني و درگيري‌ها دانست و افزود: مداخله نظامي در اين كشور تنها به پيچيده‌تر شدن و گسترش ناامني در منطقه منجر خواهد شد.

براساس اين گزارش "جائوشو" دستيار وزير خارجه چين در اين ديدار ضمن تبريك برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس سران جنبش عدم تعهد ايران گفت:‌اطمينان داريم جنبش عدم تعهد  در دوران رياست ايران به پيشرفت‌هاي فراواني در جهت تقويت همگرايي و ايفاي نقش موثر در صحنه تعاملات جهاني نائل خواهد آمد.

وي تصريح كرد: چين در اين زمينه آماده هرگونه همكاري با ايران خواهد بود.

دستياور وزير امور خارجه چين در ادامه با تاكيد بر اراده كشورش براي توسعه همه‌جانبه همكاري‌هاي سياسي- اقتصادي با ايران گفت: چين همواره اعلام كرده همكاري دوستانه ايران و چين برپايه مناسبات تاريخي و پيوندهاي عميق فرهنگي – تمدني دو ملت و هيچگاه نمي‌توان آن‌ را متوقف كرد.

وي تصريح كرد: نگاه چين به همكاري‌ با ايران نگاهي راهبردي است.

جائوشو در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر مواضع غرب در موضع هسته‌اي ايران گفت:‌ چين همواره از گفتگو و مذاكره براي حل مشكلات و سوءتفاهمات در اين زمينه حمايت كرده و خواهد كرد.

وي افزود:‌ كشورش مخالف تحريم‌هاي يكجانبه بر عليه ايران است و معتقد  است اين موضوع نه تنها مسئله هسته‌اي ايران را حل نخواهد كرد بلكه پيچيدگي آن را افزايش خواهد داد.

دستيار وزير امور خارجه چين همچنين با اشاره به بحران سوريه با تاكيد بر ضرورت رعايت مقررات معاهدات بين‌المللي و منشور ملل متحد افزود: چين با مداخله نظامي در سوريه مخالف است و معتقد است گفتگو و مذاكره تنها راه دستيابي به آرامش و ثبات در اين كشور است.

 

برچسب ها: لاریجانی ، چین ، جائوشو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار