نخست وزير عراق گفت: بايد براساس روند جديد جهان و اهداف خود و تحقق آمال ملت‌ها حركت كنيم و تحقق اصول كشورهاي عدم تعهد مخالفتي با اينكه جنبش بتواند ساختار خود را گسترش دهد، ندارد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مستقر در محل برگزاري اجلاس نم، نوري المالكي در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد ضمن تشكر و قدرداني از ميزباني شايسته دولت و مردم ايران و تبريك رياست جنبش عدم تعهد به محمود احمدي‌نژاد گفت: كشورهاي عدم تعهد به دنبال امنيت، پيشرفت، عزت و كرامت هستند و عراق نيز جزو موسسين جنبش عدم تعهد است.

وي ادامه داد: فرصت اين نشست در تهران براي ما بسيار مغتنم است تا از اين تريبون بتوانيم ديدگاه‌ها و مواضع خود را در شرايط حساس كنوني جهان بيان كنيم.

نوري مالكي با تأكيد بر اينكه ما به دنبال موفقيت اجلاس تهران هستيم، خاطرنشان كرد: بايد بتوانيم به آزادي و دموكراسي دست پيدا كنيم و اين اجلاس هم بايد بحران‌‌هاي منطقه و توسعه اقتصادي را در دستور كار خود داشته باشد.

نخست وزير عراق گفت: جنبش عدم تعهد براي تحقق شعار چند جانبه‌گرايي بر اساس دستاوردهاي جديد و تغيير آن تأسيس شد و كشورهاي عدم تعهد نيز در اين 60 سال گذشته با چالش‌هاي كنوني مواجه نبودند.

وي با تأكيد بر اينكه نبايد در امور داخلي ساير كشورها دخالت كرد، افزود: عدم دخالت در امور ساير كشورها جزو اصول كشورهاي جنبش عدم تعهد است.

نخست وزير عراق ضمن خطاب قرار دادن كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد گفت: كشورهاي نم بايد در چارچوب اصول آزادي، دفاع از حقوق ملت‌ها براي آزادي، و دستيابي به توسعه اقتصادي كمك كنند.

وي تصريح كرد: تحقق اين اهداف فقط بر اساس همكاري‌ ميان كشورهاي عدم تعهد ممكن مي‌شود و ما ايمان داريم كه اين جنبش مي‌تواند قطبي در ميان جريان‌هايي باشد كه با يكديگر درگير هستند.

نوري المالكي اظهار داشت: بايد براساس روند جديد جهان و اهداف خود و تحقق آمال ملت‌ها حركت كنيم و تحقق اصول كشورهاي عدم تعهد مخالفتي با اينكه جنبش بتواند ساختار خود را گسترش دهد، ندارد.

نخست وزير عراق با تأكيد بر ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل تصريح كرد: بايد ساختار سازمان ملل، اتحاديه عرب و سازمان همكاري‌هاي اسلامي اصلاح شود تا بتوانند خود را با جهان فعلي متحول و مطابق كنند.

وي با اشاره به بيداري اسلامي در مصر و ليبي گفت: گرايش به سمت وطن‌خواهي تنها راه ملت‌هاي به‌پا خواسته است و آنان از اين طريق مي‌توانند به توسعه دست يابند.

نخست‌ وزير عراق تصريح كرد: حكومت‌هاي اين كشورها بايد روش‌هاي خود را بطوري بكار گيرند تا ما ملت‌هايشان همگام شوند.

نوري المالكي درباره بحران سوريه گفت: ما راه حل بحران سوريه را خشونت نمي‌دانيم و ادامه خشونت‌ها بعنوان تجاوز به حركت‌هاي تمدن‌ساز خواهد بود و با ميراث تاريخي سوريه در تناقض است.

نخست وزير عراق ادامه داد: مخالفين و نظام سوريه نبايد وارد درگيري‌هاي مسلحانه شوند و طرف‌هايي كه به دنبال ايجاد اختلاف ميان ملت سوريه هستند ما با آنان مخالفيم و موضع عراق درباره سوريه تغيير پيدا نكرده است.

وي ادامه داد: راه حل بحران سوريه را كنار گذاشتن خشونت و مذاكره طرفين مي‌دانيم و نبايد زمينه را براي تهديدهاي خارجي و دخالت‌هاي آنان در سوريه فراهم كرد.

وي از جنبش عدم تعهد و سازمان ملل درخواست كرد تا موضع واحدي را براي حل مشكل سوريه اتخاذ كنند و نزاع‌هاي مسلحانه را پايان دهند.

نوري المالكي با اشاره به اينكه نزاع و درگيري‌هاي مسلحانه در سوريه كار به جايي نمي‌برد، اظهار داشت: ملت عراق از طرح كوفي عنان اعلام حمايت كرد و اميدواريم جانشين وي بتواند ادامه مأموريت كوفي عنان را انجام دهد.

نخست وزير عراق گفت: از جنبش عدم تعهد درخواست داريم تا موضع مشخصي را در مورد ابراهيمي داشته باشد و اين جنبش بايد نقش خود را از طريق كشورهاي عضو و مجموعه‌هاي كاري، فعال كند.

وي با اشاره به پديده تروريسم افزود: بايد جنبش عدم تعهد با پديده تروريسم برخورد كند و خطرناك‌تر از تروريسم اختلافات طايفه‌اي است.

نوري المالکی با اشاره به اينكه عراق گام مهمي را در جهت ثبات برداشته است، اظهار داشت: قانون اساسي عراق به تأييد مردمش رسيد و در آن مطالبات مردم، مسائل ديني و حقوق اقليت‌ها  و حقوق زنان در نظر گرفته شده است.

نخست وزير عراق ضمن نگراني از پديده طايفه‌گري تأكيد كرد: ما از گروه‌هاي تندرو مسلح تروريست نگرانيم‌ و دخالت در امور داخلي ساير كشورها را رد مي‌كنيم.

نوري مالكي ضمن انتقاد از انديشه سلفي‌گري اظهار داشت: انديشه سلفي‌گري كه تشكيلات القاعده آن را رواج داده بالاترين خطري است كه آينده كشورها را تهديد مي‌كند.

وي ادامه داد: رژيم گذشته عراق خسارت‌هايي را به ايران و كويت وارد كرد و ما بايد از تجاوز‌هاي اين رژيم پند بگيريم.

نخست وزير عراق ضمن محكوم كردن اقدامات رژيم صهيونيستي در فلسطين گفت: اسرائيل فعاليت‌هاي شهرك‌سازي را ادامه مي‌دهد و به حقوق بين‌المللي تجاوز مي‌كند.

وي افزود: صلح عادلانه در جهان تحقق پيدا نمي‌كند مگر اينكه تجاوز اسرائيل به كشورهاي عربي و فلسطين پايان يابد.

نخست وزير عراق تأكيد كرد: بايد دولت فلسطين به پايتختي قدس شريف به رسميت شناخته شود و ما از برادران فلسطيني ايمان خالصانه خواهش مي‌كنيم تا به آشتي ملي توجه كنند.

نوري المالكي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را حق مسلم تمامي كشورها دانست و گفت: اسرائيل با قطع نامه‌هاي بين‌المللي كه در باره منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است مخالفت مي‌كند و ما براي خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي نياز به گام‌هاي عملي داريم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار