نخست وزیر سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران با ریاست خود بر جنبش عدم تعهد می تواند با چالش ‌های موجود مقابله کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در اجلاس نم؛ وائل نادر الحلقی، نخست‌وزیر سوریه در نشست اجلاس سران عدم تعهد، با ابراز خرسندی از ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد اظهار داشت:  ایران با ریاست خود بر جنبش عدم تعهد می تواند با چالش ‌های موجود مقابله کند.
 
وی با تاکید بر اینکه سوریه خواهان شرکت فعال در نشست بعدی جنبش عدم تعهد در ونزوئلا  است، تصریح کرد: جنبش عدم تعهد در خصوص مبارزه با خلع سلاح هسته ای و استکبارگرایی اقدامات موفقی داشته است.
 
نخست وزیر سوریه خواستار مبارزه جنبش عدم تعهد با پدیده تروریسم شد و گفت: شورای امنیت نتوانسته اهداف خود را به نتیجه برساند و  در حال حاضر سیاست‌های جدید استعماری خود را بر جامعه ملل تحمیل کرده است و از این حربه برای دخالت در امور کشورها استفاده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد باید از بکارگیری هرگونه قدرت و زور توسط کشورهای سلطه‌گر جلوگیری کند، اذعان داشت: کشور سوریه مدتی است با اقدامات تروریستی، قتل مردم و ارتش و مقامات دولتی مورد صدمه قرار گرفته است.

نخست وزیر سوریه افزود: دولت سوریه برای اجرای اقدامات صلح‌آمیز و یافتن راهکار آشتی ملی سعی می کند و دولت سوریه موافقت خود را باطرح آقای عنان اعلام  کرده است ولی تمام تلاش‌ها برای ایجاد صلح در این کشور بی نتیجه مانده است.
 
الحلقی با تاکید بر اینکه حل مسئله سوریه به همکاری تمام طرف‌ها نیازمند است، اظهار داشت: بعضی از کشورها ادعا کردند که در تلاش برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز هستند اما برای ادامه تنش‌ها در سوریه تلاش می‌کنند، از همین رو واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهند.

وی ضمن انتقاد از اظهارات رئیس جمهور مصر بیان کرد: هیچ طرف خارجی حق صحبت از قانون در سوریه را ندارد زیرا قانون مربوط به ملت سوریه می‌شود. 
 
نخست وزیر با تاکید بر اینکه مصر به جای بیان مطالبی که باعث افزایش تنش شود به کاهش تنش‌ها در سوریه کمک کند، ادامه داد: نشست مشورتی سوریه در تهران برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز موثر بود و از مواضع چین و روسیه قدردانی می کنم.

وی در خصوص مسئله فلسطین اذعان داشت: باید نیروهای اشغالگر از بلندی‌های جولان و به رسمیت شناختن پایتختی قدس تغییر موضع دهند، رژیم صهیونیستی ناقض اصلی قوانین بین‌المللی است.

نادر الحلقی در پایان خاطرنشان کرد: دولت و ملت سوریه با تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و سایر ملت‌ها مخالف هستند و اینگونه تحریم‌های غیرقانونی را از بین برنده روابط دوستانه میان کشورها می دانیم.
 
انتهای پیام/پ2 
برچسب ها: اجلاس ، تهران ، سران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار