معاون تولیدات گیاهی استان کرمان گفت: از290 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در استان کرمان به طور متوسط 200 هزار تن برداشت می شود.

محمد رضا پورخاتون در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اعلام این خبر افزود: پسته این محصول استراتژیکی استان توانسته به صورت مستقیم وغیر مستقیم برای یک میلیون نفر شغل ایجاد کند.

وی اظهار داشت: یکی از محدودیت ها در بحث پسته ، افت منابع آب زیرزمینی است که با خشکسالی های اخیر این افت آب بیشتر شده است.

پورخاتون افزود: این امر باعث کاهش توسعه ی کشت محصول در استان  شده است وبه دلیل پیر و فر سوده شدن باغات، تولید محصول پسته با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

وی گفت:خشکسالی های چند ساله درخصوص جمعیت بعضی از آفات مانند پسیل پسته وسوسک سرشاخه خوار تاثیر زیادی داشته است واین آفات در چند ساله ی اخیر حالت طغیانی را به خود گرفته است.

پورخاتون با اشاره به اینکه در سال تولید ملی ، هدف ما توسعه ی سطح زیر کشت این محصول و به دنبال آن افزایش میزان تولید است تصریح کرد: بدین منظور راهکارهای لازم برای انتخاب سطح زیر کشت مناسب در سایر استانها جهت کشت این محصول اندیشیده شده است.

معاون تولیدات گیاهی خاطرنشان کرد: با توجه به سرخشکیدگی باغات پسته عملکرد محصول کاهش پیدا کرده وبا توجه به هزینه های تولید محصول درآمد لازم را برای بهره برداران نداشته است.

وی بیان کرد: مهمترین ارقام پسته در ایران عبارتند از : اوحدی، کله قوچی ، اکبری ، احمد آقایی ، ممتاز، رضایی و... است.

پورخاتون یادآور شد: در زمینه صادرات این محصول هیچ مشکلی بر سر راه آن نیست ./س

برچسب ها: پسته ، کرمان ، رتبه اول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.