در پارالمپيك ورزش هايي وجود دارد كه تنها معلولان آن را انجام مي دهند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ، و به نقل از خبرگزاري ديلي تلگراف، شنا، دوچرخه سواري و دو و ميداني شبيه ديدارهاي المپيك برگزار مي شود اما در گروه هاي متفاوت با ورزشكاراني از معلوليت هاي شبيه به يكديگر، اما گروه بندي ها در پارالمپيك نيز داستان خاصي خود را دارد معلولان با معلوليت هاي شبيه به يكديگر در گردهمايي چند تايي با هم رقابت مي كنند به طور مثال يك ورزشكار روشن دل هرگز با ورزشكاري كه از ناحيه ي دست و پا معلول است مسابقه نمي دهد چرا كه توانايي هاي آنه يكسان نيست و ميزان و ملاك داوري نخواهد بود.

براي اين منظور كه گروه يك ورزشكار مشخص شود آنها تست ها و آزمايش هاي بسياري را پشت سر مي گذارند تا به لحاظ عملكردي گروه بندي شوند.

به طور مثال تنها يك ورزش شنا 16 كلاس دارد و اين دسته بندي به شدت معلوليت ورزشكاران حاضر در آن بستگي دارد.

گفتني است، گروه بندي ها همواره موجب به وجود آمدن حرف و حديث هاي فراوان شده است غالبا گفته مي شود كه ورزشكارهائي وجود دارند كه تلاش مي كنند در اين گروه بندي ها تقلب كنند.

اما حالا كه ورزشكاران گروه بندي شدند دوباره صحبت از ورزش ها به ميان مي آيد به طور مثال تماشاگران ورزش هايي راگبي روي ويلچر يا فوتبال نابينايان كه شبيه به بازي هاي المپيكي شان هستند به راحتي تشخيص مي دهند كه ورزش هاي پارالمپيكي اين ورزش ها درست شبيه و يادآور نمنه المپيكي آنهاست.

البته توپ استفاه شده در فوتبال نابينايان كمي غر ارتجاعي تر از نمونه ي اصلي آن است و تجهيزاتي دارد كه صدايش را بيشتر مي كند تا قابل رهگيري شود.

*ورزش هاي مختص پارالمپيك

اما ورزش هائي نيز هستند كه نمونه ي المپيكي آنها وجود ندارند و فقط مختص پارالمپيك هستند همانند گل بال و بوچيا.

گل بال مسابقه اي تيمي است كه بين دو تيم سه نفر از افراد نابينا يا كم بينا برگزار مي شود و ورزشي داخل سالن نيز محسوب مي شود.
هدف اصلي در اين رقابت  اين است كه توپي در از زنگوله را دارد دروازه ي حريف كنند در حالي كه مدافعان تيم مقابل سعي مي كنند اين ضربه ها را بلوكه كنند.

بوچيا نيز با شركت معلول ترين ورزشكاران برگزار مي شود اين مسابقه در 50 كشور به صورت حرفه اي دنبال مي شود اما هنوز به طور وسيع در ميان مردم جهان شناخته شده نيست.

اين ورزش كمي شبيه بولينگ است و در داخل سالن برگزار مي شود و ورزشكاران به صورت انفرادي يا دو نفره و گروهي در آن شركت مي كنند و سعي مي كنند توپ هائي را به علت هدف ها نزديك كنند./مح

برچسب ها: پارالمپیک ، معلولان ، شنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار