مردم انگلیس شب گذشته به یاد قربانیان مواد سمی کشنده و آلاینده شرکت داو کمیکال، در مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، شرکت کنندگان در این تجمع، به یاد قربانیان مواد سمی کشنده و آلاینده شرکت داو کمیکال شمع روشن کردند. این شرکت یکی از حامیان مالی بازیهای پاراالمپیک لندن است.

کالین توگود یکی از شرکت کنندگان در این تجمع گفت: شرکت داو کمیکال ، عامل نارنجی را در جنگ ویتنام در اختیار ارتش آمریکا قرار می داد که از آن در حملات به ویتنام برای کشتن مبارزان ویت کینگی استفاده می شد و نتیجه آن تولد نوزادان فلج در ویتنام بوده است. شرکت داو کمیکال عامل فاجعه نشت مواد شیمیایی کشنده در ایالت بهوپال هند نیز است. آثار این مواد شیمیایی پس از چند نسل هنوز هم مشهود است. تولد نوزادانی با نقائص مادرزادی همین مسئله را ثابت می کند.
 
فاجعه شیمیایی سال 1984 در منطقه بهوپال هند تاکنون جان 25 هزار را گرفته و 120 هزار را به شدت بیمار کرده است. نشت مواد شیمیایی از یکی از کارخانه های شرکت انگلیسی علت بروز این فاجعه شیمیایی بود. حالا، همین شرکت به یکی از اصلی ترین حامیان مالی بازیهای المپیک لندن تبدیل شده است. آثار این مسئله حتی پس از گذشته حدود سه دهه از این رویداد به قوت خود باقی است. تولد نوزادان ناقص الخلقه ازجمله نوزدان نابینا یا فلج موید همین مساله است.هزاران قربانی بهوپال هند نمی توانند صدای اعتراض خود را به محل برگزاری المپیک لندن برسانند اما فعالان انگلیسی روز گذشته خواستند این کار را برای آنها انجام بدهند و شرکت مقصر دراین زمینه ، پاسخگو باشد. آنها خواستار این بودند که سازمان دهندگان بازیهای المپیک فشارهای بیشتری بر شرکت داو وارد کنند تا این شرکت پاسخگو باشد.علاوه بر انگلیس، در بهوپال هند، ویتنام و شماری دیگر از مناطق جهان نیز شب گذشته، به یاد قربانیان مواد شیمیایی شرکت داو کمیکال شمع روشن شد.

مردیت الکساندر دیگر فعال انگلیسی در تجمع لندن گفت: چگونه چنین شرکتی می تواند حامی مالی بازیهای پاراالمپیک باشد . اینکه شرکتی همانند داو کمیکال ، حامی مالی این بازیها باشد بسیار نادرست است. باگذشت چند دهه از فاجعه بهوپال، هنوز کارخانه ای پاکسازی نشده است که فاجعه مذکور در آنجا رخ داد. کودکان هندی با وحشتناکترین نقائص مادرزادی متولد می شوند. شرکت داو کمیکال باید در این خصوص مسئولیت پذیر باشد و این مکان را پاکسازی کند و به افرادی که عزیزانشان را در این رویداد ازدست داده اند یا نقص عضو و بیمار شده اند، غرامت بپردازد.

شمار معدودی از اعضای پارلمان انگلیس از شرکت داو کمیکال به علت نقشی که در آلودگی های شیمیایی مرگبار داشته است انتقاد کرده اند. اما سیاستمداران اصلی و رسانه های انگلیس ، عموما از کنار این مسئله گذشته اند و به آن توجهی نکرده اند. در این میان باید به مواضع کمیته بین المللی المپیک نیز توجه داشت که با دقت بسیار زیادی از این شرکت انگلیسی دوری کرده و تاکید کرده است که این کمیته هیچ ارتباطی با شرکت انگلیسی مذکور ندارد و هیچ نقشی در مشخص کردن حامیان مالی بازیهای المپیک نداشته است.

کلاری گالسمن، فعال انگلیسی در تجمع لندن گفت: اینکه یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی حامی مالی بازیهای المپیک باشد بسیار شنیع است. این شرکت درحالی حامی مالی بازیهای المپیک می شود که در سراسر جهان، معلولیت را برای شماری از جهانیان به ارمغان آورده است.

به هرحال، نقش شرکتهای بزرگ در بازیهای المپیک نیز مشهود است و سیاستمداران و رسانه ها به این مسئله نمی پردازند. اما این مسئله واقعیتی است که قربانیان و بازماندگان آلودگی های شیمیایی شرکت داو کمیکال آن را فراموش کنند. این افراد می گویند حضور این شرکت به عنوان حامی مالی بازیهای المپیک، توهینی به المپیک است و روح المپیک را نابود می کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار