"ايهود ازولاي" نماينده رژيم اسرائيل در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن انتقاد از طرح ابتکاري که هدف از آن راه انداختن يک مبارزه جهاني عليه زرادخانه اتمي رژيم اسرائيل است، مدعي شد، کشورهاي عرب هيچ حق اخلاقي براي سرزنش و انتقاد ندارند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي، تل آويو همچنين با تکرار اتهامات خود عليه برنامه انرژي هسته‌اي ايران، ادعا کرد که هدف از پيشنهاد کشورهاي عرب منحرف کردن توجهات از مسئله هسته‌اي ايران در آژانس است. اين در حالي است که ايران هيچ سلاح اتمي در اختيار ندارد و از اعضاي متعهد پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) محسوب مي‌شود.

ابتکار جديد کشورهاي عرب عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که هدف از آن راه انداختن يک مبارزه جهاني عليه زرادخانه اتمي رژيم اسرائيل است، با خشم اين رژيم روبرو شده است.
 
اين پيشنهاد که از سوي ۱۷ کشور عرب عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح شده است، براي به راي گذاشته شدن در نشست ماه سپتامبر، به يک کميسيون مقدماتي تحويل داده شد.
 
اين نشست قرار است با حضور ۱۵۴ کشور جهان برگزار شود.
 
در ادامه اين گزارش آمده است، انتظار گسترده بر این است که اين ابتکار به تصويب برسد چرا که از حمايت کشورهاي مسلمان و ديگر کشورهاي منتقد رويکرد رژيم اسرائيل در قبال فلسطين برخوردار است.
 
دولت باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا، ابتدا از اين طرح حمايت کرده بود اما بعد تحت فشار اسرائيل که تنها دارنده سلاح‌هاي اتمي در خاورميانه است، آن را محکوم کرد.
 
مکرم قيسي، نماينده کشور اردن در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در دفاع از اين طرح گفت، اسرائيل با ادامه برنامه محرمانه نظامي هسته‌اي خود، منطقه خاورميانه را در معرض خطرات هسته‌اي و تهديد صلح قرار داده است.
 
وي همچنين رژيم اسرائيل را به دليل جلوگيري از پيشرفت تمام طرح‌هاي ابتکاري جهت پاکسازي منطقه خاورميانه از سلاح‌هاي کشتار جمعي و بويژه سلاح‌هاي هسته‌اي به باد انتقاد گرفت.

از زماني که اسرائيل در سال ۱۹۵۸ ساخت مرکز پالايش پلوتينيم و اورانيوم ديمونا را در صحراي نقب آغاز کرد، باور عمومي بر اين است که اين رژيم به طور مخفيانه صدها کلاهک هسته‌اي ساخته و بدين ترتيب به تنها دارنده سلاح‌هاي اتمي در خاورميانه تبديل شده است.
 
با وجود اين، تل آويو با برخورداري از حمايت واشنگتن پيوسته از علني کردن زرادخانه اتمي خود و يا پيوستن به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي سر باز زده است.
 
اين در حالي است که امريکا، اسرائيل و بعضي از متحدان آن‌ها تهران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي‌اش متهم کرده و اين اتهام کذب را دستاويزي براي اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي و يک جانبه عليه ايران و همچنين تهديد اين کشور به حمله نظامي قرار داده‌اند.
 
ايران مي‌گويد، به عنوان يکي از امضا کنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي و يکي از اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي، حق دستيابي و توسعه فناوري هسته‌اي را براي مقاصد صلح آميز دارد.
 
اين کشور همچنين گفته است هرگونه حمله به تاسياست هسته‌اي آن با پاسخي کوبنده روبرو خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار