معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي مشارکت در بازسازي و مرمت آثار تاريخي و فرهنگي لبنان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري به نقل از ميراث آريا، «سيد حسن موسوي» پيش از ظهر امروز در ديدار با «عدنان منصور» وزير امور خارجه لبنان با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي کشورمان در حوزه ميراث فرهنگي گفت: اين آمادگي را داريم که در مرمت و بازسازي آثار تاريخي و فرهنگي لبنان به اين کشور کمک کنيم.
 
وي همچنين با اشاره به ظرفيت بالاي ايران در حوزه ميراث فرهنگي يادآور شد: مشارکت در تهيه پرونده‌هاي ثبت جهاني، کاوش و پژوهش در حوزه ميراث فرهنگي نيز از ديگر محورهايي است که جمهوري اسلامي ايران امکان همکاري در اين حوزه را با کشور لبنان دارد.
 
معاون رئيس‌جمهور با اشاره به اشتراکات بسيار زياد فرهنگي، ديني و اعتقادي بين ايران و لبنان خاطرنشان کرد: اين اشتراکات فرهنگي مي‌تواند زمينه‌ساز تقويت روابط فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي بين دو کشور باشد.
 
وي با بيان اين که لبنان يکي از زيباترين کشورهاي دنياست خاطرنشان کرد: به طور حتم اگر شرايط سفر گردشگران ايراني به لبنان بيش از پيش فراهم شود شاهد افزايش ورود و خروج گردشگر بين دو کشور خواهيم بود.
 
موسوي خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهاي استعمارگر هميشه به دنبال تخريب روابط کشورهاي مسلمان از جمله ايران و لبنان هستند با اين حال هرگز در دستيابي به اهداف خود موفق نبوده‌اند.
 
وي با بيان اين که آمادگي داريم در حوزه‌ ماموريت‌هاي سه‌گانه سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري با کشور لبنان همکاري کنيم خواستار امضاي تفاهم‌نامه‌هايي در حوزه ماموريت‌هاي اين سازمان با کشور لبنان شد.
 
معاون رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به تفاهم‌‌نامه‌هايي که پيش‌تر ميان ايران و لبنان به امضا رسيده است يادآور شد: اميدوارم اين تفاهم‌نامه‌ها نيز با جديت دنبال شده و مفاد مهم آن اجرايي شود.
 
رئيس سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري به موضوع صنايع دستي کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: صادرات صنايع دستي ايران به لبنان و همچنين انتقال تجربيات جمهوري اسلامي ايران در حوزه توليد و صادرات صنايع دستي مي‌تواند يکي از مهمترين محورهاي همکاري بين دو کشور باشد.
 
وي همچنين از افزايش تبادل گردشگر بين دو کشور به عنوان يکي ديگر از محورهاي مهم همکاري بين ايران و لبنان نام برد.
 
معاون رئيس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به عضويت دو کشور در يونسکو خاطر نشان کرد:‌ با توجه به اين موضوع، همکاري‌هاي ايران و لبنان در حوزه ميراث فرهنگي نيز مي‌تواند تقويت شود.
 
وي در ادامه خواستار برگزاري جلسات مشترک ميان مديران سازمان ميراث فرهنگي کشورمان با مديران وزارتخانه‌هاي امور خارجه، فرهنگ و گردشگري لبنان شد.
 
موسوي خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم تبادل گردشگر بين ايران و لبنان مي‌تواند در سال به ميليون‌ها نفر برسد.
 
رئيس سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري در ادامه با اشاره به لزوم تقويت همکاري‌هاي رسانه‌اي بين دو کشور در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خاطرنشان کرد: اين همکاري‌ها بايد بيش از پيش تقويت شود.
 
وي در ادامه و در پاسخ به اظهارات وزير امور خارجه لبنان که از گراني بليت هواپيما بين ايران و لبنان گلايه داشت افزود: موضوع ارزان‌سازي سفر در دستور کار قرار گرفته است.
 
وي خاطر نشان کرد: موضوع ارزان‌سازي سفر و نيز راه‌اندازي پروازهاي چارتر بين ايران و لبنان را به عنوان يک ماموريت مهم به معاونت گردشگري واگذار مي‌کنم.
 
وي در ادامه با اشاره به جاذبه‌هاي گردشگري در لبنان خصوصا گردشگري مذهبي يادآور شد: وجود مقبره 72 پيامبر و نيز تعداد ديگري از شخصيت‌هاي مذهبي از جمله ابوذر غفاري در لبنان در کنار ساير جاذبه‌هاي گردشگري در اين کشور باعث شده تا بسياري از گردشگران مذهبي علاقه‌مند سفر به لبنان باشند.
 
موسوي يادآور شد: در عين حال وجود مرجع شريف حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس در کنار ساير بقاع متبرکه و همچنين ديگر جاذبه‌هاي گردشگري مي‌تواند باعث شود ايران به عنوان مقصد مهم گردشگران لبناني تلقي شود.
 
وي در ادامه با اشاره به اين که بسياري از گردشگران ايراني از طريق مرز سوريه و بعد از سفر به اين کشور به لبنان سفر مي‌کنند خاطرنشان کرد: اميدوارم هر چه زودتر فتنه‌ها در سوريه خاموش شود و جبهه استکبار در اين کشور شکست بخورد تا دوباره مسير ورود گردشگران ايراني به سوريه و لبنان رونق گيرد.
 
معاون رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اين که به نظر من گردشگري امروز بهترين راهکار و بستر توسعه اقتصاد در دنيا است خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت گردشگري رتبه سوم دنيا را دارد اما به سرعت به رتبه اول نزديک شده و رفته‌رفته جايگاه اول اقتصادي دنيا را به خود اختصاص خواهد داد.
 
موسوي همچنين به رابطه مستحکم سياسي بين ايران و لبنان اشاره کرد و افزود: استقبال بي‌نظير لبناني‌ها از سفر رئيس‌جمهور ايران به لبنان در سال 1389 هنوز در ذهن دولت و ملت ايران باقي مانده است.
 
موسوي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به وزير امور خارجه لبنان پيشنهاد داد:‌ يک هيات لبناني متشکل از خبرنگاران و اساتيد دانشگاه و فرهيختگان لبنان براي بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري ايران به کشورمان سفر کنند.
 
وي همچنين با اشاره به درخواست خود در خصوص برگزاري جلسه کميته مشترک بين سازمان ميراث فرهنگي کشورمان و وزارتخانه‌هاي امور خارجه، فرهنگ و گردشگري لبنان يادآور شد: اميدوارم اين جلسه آذرماه امسال برگزار شود.
 
در اين ديدار همچنين «عدنان منصور» وزير امور خارجه لبنان نيز با بيان اين که در سال‌هاي گذشته به مدت 8 سال سفير لبنان در ايران بوده است گفت: به همين دليل با جاذبه‌هاي گردشگري ايران و نيز ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي آشنا هستم.
 
وي در صحبت‌هاي خود پيشنهاد برگزاري همايش مديران آژانس‌هاي گردشگري در تهران و بيروت را داد که اين موضوع با استقبال معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري روبه‌رو شد.
 
«عدنان منصور» در زمينه برگزاري اين همايش يادآور شد: در زمان برگزاري اين همايش مي‌توان از ظرفيت‌هاي رسانه‌هاي مختلف در تهران و بيروت در خصوص اطلاع‌رساني و تبليغات استفاده کرد.
 
وي خاطرنشان کرد: پيشنهاد مي‌کنم با توجه به تجربيات بسيار خوب ايران در حوزه صنايع دستي يک موسسه مشترک با هدف انتقال تجربيات ايران در حوزه صنايع دستي به لبنان تشکيل شود.
 
وي با اشاره به استقبال لبناني‌ها از برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف ايران در لبنان يادآور شد: اميدوارم برگزاري اين نمايشگاه‌ها بيش از پيش از سوي ايران تقويت شود.
 
وزير امور خارجه لبنان همچنين از استقبال وزير گردشگري اين کشور براي سفر به ايران خبر داد.
 
«عدنان منصور» در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به تسهيلات ويژه در نظر گرفته شده از سوي لبنان براي گردشگران ايراني يادآور شد: گردشگران ايراني از هر نقطه‌اي که وارد لبنان شوند مي‌توانند در بدو ورود به اين کشور رواديد دريافت کنند.
 
وي با بيان اين که اين کار را از نوروز امسال شروع کرده‌ايم ادامه داد:‌ با توجه به استقبال گردشگران ايراني اين تسهيلات همچنان ادامه دارد.
 
وزير امور خارجه لبنان اضافه کرد: براي تسهيل در ورود و خروج گردشگران خارجي به لبنان همچنين تعداد باجه‌هاي صدور رواديد افزايش يافته و يک خط ويژه ورودي براي گردشگران ايراني تشکيل داده‌ايم.
 
وي خاطرنشان کرد: ارائه خدمات ويزايي براي گردشگران ايراني در ورودي لبنان رايگان است.
 
وزير امور خارجه لبنان در پايان صحبت‌هاي خود از معاون رئيس‌جمهور کشورمان براي سفر به لبنان و گفت‌و‌گو و مذاکره با مقامات لبناني دعوت کرد./ی2

برچسب ها: گردشگری ، ایران ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار