در بازی های پارالمپیک خبری از حلقه های رنگین المپیک نیست.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری گاردین، شاید المپیک و پارالمپیک کمی شبیه هم به نظر بیایند اما می توان گفت تنها شباهتشان در "لیمپیک" آخر دو اسم است!

در پارالمپیک جنوبی از حلقه های رنگین المپیک خبري نیست که دست در دست یکدیگر داده اند بلکه نماد پارالمپیک، از سه فرم داس مانند در سه رنگ قرمز سبز و آبی تشکیل شده است که آجیتوس نام دارد و معنی آن نمایانگر شعار پارالمپیک که روح در حرکت است می باشد.

از سوی دیگر این دو تورنمنت ورزشی کمیته های جهانی متفاوتی نیز دارند.Ioc کمیته بین المللی المپیک است و IPC کمیته بین المللی پارالمپیک و این دو نهاد موجودیتی کاملا جدا از یکدیگر دارند.

اولین بازیهای بین المللی پارالمپیک در رم و پس از بازی های المپیک تابستانی 1960 در همان کشور برگزار شد.

البته در سال 1968، مکزیکوسیتی که میزبان بازی های المپیک در همان سال نیز بود از برگزاری پارالمپیک سرباز زد و به همین علت میزبانی این رقابت ها به تلاویو اعطا شد و پس از این واقعه تاسال 1988 بازی های پارالمپیک در کشوری غیر از میزبان المپیک درآن سال برگزار می شد.

سپس در سال 1988 سئول المپیک و پارالمپیک را با هم میزبانی کرد و پس از آنها این دو بازی در کنار یکدیگر و بافاصله زمانی کوتاه از هم برگزار شده اند در سال 2001 این موضوع که میزبانان باید دو تورنمنت المپیک وپارالمپیک را همزمان برگزار کنند قانونی و رسما اعلام شد وزا آن پس، میزبان باید برای برگزاری هر دو آنها اعلام آمادگی کنند.

گفتنی است: بحث و حدیث هایی نیز وجود دارد که روزی هر دوی این تورنمنت با هم تلفیق شوند اما نظرات متعددی برسد این موضوع وجود دارد که به حقیقت پیوستن آن را دشوارتر میکند./مح

برچسب ها: شعار ، لیمپیک ، تورنمنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار