دانشمندان اخترشناس روز سه شنبه براي نخستين بار از کشف دستکم دو سياره در مدار يک ستاره دوتايي خبر دادند که اين کشف، بر احتمال حيات در ديگر سيارات و ستاره ها مي افزايد.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛ستاره هاي دوتايي به ستاره هايي گفته مي شود که به طور همزمان روي يک مدار مي چرخند و تحت گرانش يکديگر قرار دارند.

اخترشناسان تاکنون در اين مورد اطمينان نداشتند که وقتي دو ستاره حول يک مرکز ثقل مي چرخند، اين احتمال وجود دارد که تعداد زيادي سياره هم به طور همزمان در اطراف آنها گردش کنند.

اما محققان ستاره شناس دانشگاه سان ديگو موفق شدند دو يا سه سياره را در اطراف ستاره دوتايي کپلر چهل و هفت Kepler-47 کشف کنند. کپلر چهل و هفت ستاره اي در ابعاد خورشيد در منظومه شمسي است و با ستاره ديگري سه برابر کوچکتر از خود حول يک مدار گردش مي کند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، علاوه بر اين کشفيات، دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند که دورترين سياره هاي کشف شده در اطراف اين ستاره دوتايي، در منطقه اي از منظومه شمسي قرار دارند که در آن حيات وجود دارد يعني محل آن نه چندان نزديک و نه چندان دور به ستاره هاست و درجه حرارت به اندازه اي است که حيات مي تواند در آن وجود داشته باشد.

دانشمندان مي گويند نيمي از ستارگاني که در آسمان مشاهده مي کنيم ستاره هاي دوتايي هستند و اين موضوع که بتوان سياره هايي در مناطق داراي حيات آنها يافت کرد به معناي آن است که به طور بالقوه، مناطق بيشماري وجود دارد که مي توان حيات فرازميني را در آنها پيدا کرد./ع