پيشرفت ساخت واحد NF -3 پتروشيمي ماهشهر يكي از طرح‌هاي مهرماندگار دولت در صنعت نفت به 100 درصد نزديك شده است و به‌زودي بايد اين طرح به بهره‌برداري برسد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان
،بر اساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه پيش‌‏بيني شده توليد روزانه نفت خام كشور به بيش از پنج ميليون بشكه افزايش يابد؛ بنابراين همراه با افزايش توليد نفت خام در كشور حجم قابل توجهي گازهاي همراه با NGL توليد مي‌‏شود كه اين گازها قابل صادر شدن نيست و بهترين محل مصرف آن در صنعت پتروشيمي است.

با توجه به پيش‌بيني افزايش خوراك از مناطق نفت‌خيز به بيش از 150 هزار بشكه NGL در روز، ساخت واحد NF -3 پتروشيمي بندر امام(ره) در دستو كار قرار گرفت. هدف از اجراي اين پروژه، جلوگيري از سوختن گازهاي همراه و دريافت خوراك مايعات گازي از مناطق نفت‌خيز و تبديل آن به محصولات با ارزش از قبيل گاز مايع  LPG،‌ اتان و پنتان پلاس است.

يكي ديگر از اهداف ساخت اين واحد فرسوده بودن واحدهاي قديمي NF است كه در صورت خارج شدن يكي از اين واحدها زيان هنگفتي به كشور وارد مي‌شود، ضمن اين كه NF قادر خواهد بود بخشي از گازهاي ترش مناطق خوزستان را نيز جذب كند.

اين واحد كه در محدوده مجتمع پتروشيمي بندر امام(ره) و با هزينه 260 ميليون دلار در حال ساخت است، ظرفيت توليد روزانه 1371 تن اتان، 2675 تن پروپان، 2200 تن بوتان و 2180 تن تركيبات پنتان پلاس را دارد كه بخشي از محصولات نهايي آن براي مصارف داخلي و باقي آن براي صادرات به خارج از كشور در نظر گرفته شده است.

خوراك مورد نياز اين واحد روزانه 100 هزار بشكه گازمايع طبيعي (NGL) است. همچنين آب، برق و بخار صنعتي مورد نياز اين واحد نيز از مجتمع يوتيليتي پتروشيمي بندرامام تامين مي‌شود.

مدير توليد مجتمع پتروشيمي بندر امام(ره) با اشاره به پيشرفت 68 درصدي اجراي طرح NF3 در اين مجتمع گفت: با راه‌اندازي اين واحد سالانه 443 هزار تن اتان، 870 هزار تن پروپان، 668 هزار تن بوتان، 365 هزار تن پنتان، 284 هزار تن هگزان پلاس و 35 هزار تن گاز سوخت توليد مي‌شود.

بر اساس آخرين آمار از وزارت نفت پيشرفت ساخت واحد NF -3 پتروشيمي ماهشهر در تيرماه امسال به 99.02 درصد رسيده بود./س
برچسب ها: پیشرفت ، پتروشیمی ، ماهشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.