زیستگاه های فلامینگو در درتالاب های کمجان، طشک، درودزن و مهارلو فارس با هدف افزایش زادآوری و جلوگیری از انقراض فلامینگوها احیا شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: درچارچوب طرح بررسی جوجه آوری فلامینگو درکشور، پایش میدانی تالاب ها درفصل جوجه آوری انجام شد وظرف چهارماه زیستگاه های احتمالی جوجه آوری فلامینگو توسط کارشناسان محیط طبیعی استان فارس درتالاب های کمجان، طشک، درودزن و مهارلو مورد پایش قرار گرفت.
وی ، مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل برای حفاظت از این گونه ارزشمند را ارتقای سطح حفاظتی منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده و تهیه و اجرای طرح مدیریت تالاب با رویکرد اکوسیستمی ومدیریت فعالیت های انسانی در محدوده این تالاب اعلام کرد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: در این طرح زیستگاه های احتمالی جوجه آوری فلامینگو توسط کارشناسان محیط طبیعی مورد بررسی میدانی قرار گرفت وکلنی جوجه آوری فلامینگو مشتمل بر260 لانه برای اولین بار درتالاب مهارلو یافت شد.
تالاب مهارلو یکی از زیستگاه های تالابی ارزشمند دراستان فارس و از زیستگاه های حایز اهمیت زمستان گذرانی و جوجه آوری پرندگان در کشور به شمار می رود.
وی ادامه داد : درگذشته تالاب های ارومیه و بختگان دو زیستگاه اصلی جوجه آوری گونه فلامینگوی بزرگ Phoenicopterus ruber درایران بوده اند که در پی خشک شدن این دو تالاب با توجه به بررسی های انجام شده مدت ها گزارشی از جوجه آوری فلامینگو در ایران وجود نداشته است.
وی گفت : وجود کلنی 260 لانه ای در تالاب مهارلوی فارس گواهی براین واقعیت است که امنیت زیستگاه به خوبی تامین و با افزایش حضور محیط بانان و تهیه و ایجاد تجهیزات و امکانات به این حیات وحش ، شرایط برای زاد و ولد و زندگی آرام این گونه ارزشمند فراهم شده است.
فلامینگو یا مُرغ آتشی ، پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر بابدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است.
فلامینگو از ۹۰/۰ تا ۵/۱ متر بلندی دارد./س


برچسب ها: احیا ، زیستگاه ، فلامینگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.