عضو هيات موسسه آموزشي امام خميني(ره) گفت: اگرچه بسياري از کشورها رسما خود را غيرمتعهد معرفي کرده‌اند، اما مسائلي هست که آنان را تعهد به غرب ناچار مي‌کند.

مهدي اميدي کارشناس سياسي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره اينکه تاکنون اهداف جنبش عدم تعهد به درستي از سوي اعضاي آن محقق نشده است اظهار داشت: در بحث سياست خارجي 2 نگاه رئاليستي و ايده‌آليستي حاکم است يعني توجه به واقعيت‌ها از يک‌سو و توجه به آرمان‌ها از سوي‌ ديگر مطرح است.

اميدي تصريح کرد: کشورهايي که بيشتر ايدئولوژيک هستند و نگاه آرماني دارند تبعا مي‌توانند در برابر واقعيت‌ها موضع مقتدرانه‌تري را اتخاذ کنند و براساس آن منويات خويش را پيش ببرند.

وي در ادامه افزود: البته بايد به اين مسئله هم توجه داشت که خود اين ايدئولوژي و آرمان‌ها پاره‌اي مواقع در عرصه سياست خارجي با مشکلاتي مواجه مي‌شود که در اين‌موقع سياست‌گذاران خارجي مي‌بايست درايت کنند که چطور مي‌توانند آرمان‌هاي خود را به پيش ببرند.

اميدي با بيان اينکه کارشناسان سياسي بايد ببينند که آيا بايد تنزل تدريجي در باب آرمان‌ها داشته باشند يا اينکه آرمان‌ها و ايدئولوژي را به همان سبک و سياق که مدنظر است به پيش ببرند،‌ تصريح کرد: بسياري از کشورها ايدئولوژي و آرماني فکر نمي‌کنند و نگاهشان رئاليستي و واقع گرايانه است به موانع فرارو و امکانات توجه مي‌کنند و بررسي مي‌کنند که تواناييشان براي استفاده از امکانات موجود در جهت رفع مشکلات و موانع تا چه حد است.

عضو هيات موسسه آموزشي امام‌خميني (ره) گفت: اگرچه بسياري از کشورها خود را رسما غير‌متعهد نشان مي‌دهند اما حقيقتا تعهداتي عملي در برابر بسياري از قدرت‌ها دارند و همين امر باعث مي‌شود يک سري موانع فراروي آن‌ها باشد که نتوانند مواضع مقتدرانه‌تري را اتخاذ کنند.

اميدي با تاکيد بر اينکه ضعف امکانات، يکي ديگر از مسائلي است که کشورهاي غيرمتعهد را مجبور مي‌کند تا نوعي وابستگي به قدرت‌هاي بزرگ داشته باشند، اضافه کرد: وابستگي‌هاي اقتصادي و تکنولوژيک کشورهاي غيرمتعهد منجر به وابستگي و پذيرفتن تعهداتي از سوي اين کشورها در قبال کشورهاي بزرگ مي‌شود.

وي خاطر نشان کرد: از سويي هنگامي که بحث توان و وسع استفاده از امکانات و موانع مطرح مي‌شود مشاهده مي‌کنيم بسياري از اين رهبران کشورها از توانايي و اقتدار لازم برخوردار نيستند تا بتوانند موانع را پشت سر بگذارند و از امکانات موجود درست استفاده بکنند اين ضعف مديريتي جوامع، عاملي است که به ضعف شخصيتي بسياري از رهبران سياسي بر مي‌گردد که نهايتا اجازه نمي‌دهد آن‌ها از اقتدار لازم برخوردار باشند.

کارشناس سياسي در ادامه افزود: يکي‌ ديگر از عوامل تعهد نداشتن عملي و واقعي بعضي از کشورها اين است که بسياري از کشورها منافع ملي خود را در اولويت قرار مي‌دهند که همين مسئله گاهي اقتضا مي‌کند از بسياري از نگاه‌هاي آرماني خود دست بردارند و منافع زود گذرملي خود را بر منافع دراز مدت کشور ترجيح دهند.

اميدي به يکي ديگر از  عوامل عدم‌تعهد واقعي بعضي کشورها اشاره کرد و گفت: تصوراتي که از طريق رسانه‌هاي شنيداري و ديداري و تبليغاتي غرب به وجود مي‌آيد موجب اتخاذ تصميمات اشتباه از سوي رهبران سياسي کشورها مي‌شود، تحت‌تاثير قرار گرفتن بسياي از سران کشورها از تبليغات رسانه‌اي غرب، خود عامل مهمي در متعهد شدن آن‌ها به ابر قدرت‌ها به رغم اعلام رسمي غيرمتعهد بودن آن هاست.

عضو هيات موسسه آموزشي امام خميني (ره) اظهار داشت: نکته آخر اين‌است که بسياري از رهبران سياسي دنيا، در يک رقابت سالم انتخاباتي به قدرت نرسيده‌اند بلکه با حمايت برخي از قدرت‌هاي غربي روي کار آمده‌اند و طبيعتا يک سري تمهيداتي را در برابر غربي دارند، اين مسئله يکي از موانع فراروي سياست گذاران کشورها است براي اينکه از حالت غير متعهد به کشورهاي متعهد تبديل شوند.

انتهاي پيام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار