مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: طی دو ماه گذشته فصل نخست بررسی های آركئوژئوفیزیك یا زمین باستان شناسی با روش مغناطیس سنجی در شهر سوخته سیستان توسط گروهی از متخصصان و كارشناسان انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان،  مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت:افزود: بررسی های آركئوژئوفیزیك با هدف شناسایی و آشكارسازی سازهای معماری مدفون در شهر سوخته در محدوده مركزی این محوطه باستانی انجام گرفت.
حسنعلی شهركی بیان كرد: آركئوژئوفیزیك یا زمین باستان شناسی، دانشی است كه به مطالعه، شناخت و بررسی پدیده‌ها و تغییرات فیزیكی درلایه ها یا ساختارهای زیرین زمین می‌پردازد.
وی اظهار داشت: در محدوده مركزی شهر سوخته، متخصصان ساختارهای معماری متعدد، كوره های ذوب فلز و كوره های پخت سفال را آشكارسازی كردند و در شمال گورستان آن نیز، گورهای بسیاری شناسایی شد.
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: با شناسایی این بناها و آثار تاریخی در شهر سوخته طی بررسی های آركئوژئوفیزیك، قسمتی از نقشه معماری این شهر بدون انجام عملیات كاوش مشخص شد.
وی خاطر نشان كرد: بررسی های آركئوژئوفیزیك در شهر سوخته با حمایت پژوهشكده باستان شناسی كشور، اداره كل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، پایگاه پژوهشی شهر سوخته و دهانه غلامان توسط گروهی از متخصصان به سرپرستی' كورش محمدخانی' دانشجوی دكتری باستان شناسی و متخصص آركئوژئوفیزیك از دانشگاه لیون فرانسه انجام شد.
شهر سوخته در 55 كیلومتری شهر زابل منطقه سیستان واقع شده و تمدن این شهر یكی از شگفتی های دنیای باستان است به طوری كه قدمت آن به پنج هزار سال قبل می رسد.
بر اساس كشفیاتی كه طی سال های متمادی در شهر سوخته انجام گرفته، می توان گفت كه این شهر مهمترین مركز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.