سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان از تاکید وزیران امورخارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بر حل بحران سوریه و گنجاندن بندی در بیانیه پایانی مبنی بر مخالفت این کشورها با مداخله خارجی در سوریه و استقبال از حضور اخضر ابراهیمی به عنوان نماینده دبیرکل برای ادامه کار کوفی عنان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، رامین مهمانپرست  با بیان اینکه متن پیش‌نویس بیانیه اجلاس تهران پس از بررسی کارشناسان و تایید آنان به تایید وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در نشست امروز شرکت کردند رسید، اظهار داشت: در بررسی این پیش نویس اختلاف نظر کمی بین سوریه و کشور دیگر وجود داشت که البته با مدیریت ایران این اختلاف نظر برطرف شد و همه کشورهای حاضر این پیش نویس را به تایید رساندند و نهایتا موضوع سوریه به عنوان بندهایی از سند اجلاس مورد تصویب وزیران خارجه قرار گرفت.

وی گفت: هم اکنون این سند برای ارائه در جلسه سران که روز پنجشنبه و جمعه برگزار می شود، آماده شده است و در آن جلسه به تایید رؤسای کشورها خواهد رسید.

مهمانپرست یادآور شد: مخالفت کشورهای عدم تعهد با مداخله خارجی در سوریه، مخالفت با اعمال تحریم های یک جانبه در رابطه با سوریه، استقبال از اخضر ابراهیمی به عنوان نماینده دبیرکل سازمان ملل برای ادامه کار کوفی عنان و تقدیر از زحمات کوفی عنان و طرح شش ماده ای وی از جمله محورهای این بند درباره بحران سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: استقبال از حضور اخضر ابراهیمی به این معناست که جنبش عدم تعهد همچنان از چارچوبی که توسط نماینده دبیرکل ارائه شده بود، حمایت می کند.

وی ادامه داد: همچنین در بند مربوط به سوریه که در بیانیه پایانی اجلاس تنظیم شده است تاکید شده که تسهیلات لازم برای اقدامات انسان دوستانه و کمک رسانی به سوریه صورت گیرد و تقریبا مواردی که می تواند در فضای موجود سیاسی یک آرامش به وضعیت سوریه دهد، مورد تاکید همه اعضا قرار گرفته است.

مهمانپرست تصریح کرد: بررسی موضوع بحران سوریه در حاشیه اجلاس هم می تواند دنبال شود، جمهوری اسلامی ایران طرح جامعی برای این کار دارد که قبلا هم در اجلاس دوستان سوریه مطرح شد و از جمله پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران تشکیل گروه تماس بود تا با طیف های مختلفی که در مخالفت با دولت فعالیت می کنند، مذاکره و رایزنی داشته باشد. همچنین نظرات دولت اخذ شود و در یک فضای مناسب با توقف درگیری ها و جلوگیری از مداخلات خارجی کشورها، امکانات گفتگو فراهم و اصلاحات لازم توسط دولت به عمل آید.

مهمانپرست تاکید کرد: این مسئله همچنان در دستور کار است و در حاشیه اجلاس امیدوارم این فرصت پیش آید تا با نظرات کشورهای همراه، قدم های مثبتی برداشته شود.


برچسب ها: مهمانپرست ، اجلاس ، بیانیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.