از پدیده های منکر در جوامع معاصر ، ارتباط جنسی نامشروع است که متاسفانه ابعاد وخیم و آثار و صفات نامطلوبش به روشنی در جامعه تبیینن نشده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، امر به معروف و نهي از منكر، پيشينه اي به قدمت تاريخ حيات انسان دارد. نخستين انسان دعوت كننده به نيكي، آدم بود و پس از وي نيز پيام آوران وحي و پيروان آنان در انجام اين وظيفه مهم تلاش كرده ‏اند. تاكيدهاي مكرر قرآن كريم، در خصوص امر به معروف و نهي از منكر بيانگر اهميتي است كه اسلام براي سالم سازي محيط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.
اهميت فريضه امر به معروف و نهي از منكر تا بدانجاست كه ساير فرايض و دستورهاي اسلامي در پرتو اجراي آن، بر پا داشته مي‏شود و جامعه اسلامي محقق مي‏گردد؛ از اين رو هرگاه در جامعه ‏اي اين فريضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پياده شدن اين امر خطير احساس مسئوليت نكنند مرگ آن جامعه حتمي خواهد بود. قيام امام حسين (عليه السّلام) نيز براي اجراي اين دو فريضه الهي بود. صراط نیوز از امروز تا فرا رسیدم ماه محرم الحرام که ماه عزاداری برای سالار شهیدان است هر هفته دو مقاله در چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه و موارد متعدد لزوم به جا آوردن این فریضه منتشر می نماید .

ارتباط جنسی نامشروع
 
«هرمسلمانی که یک بار به زنی بنگرد آنگاه از او چم باز دارد ، خدای والایش با عبادتی انس دهد که لذت آن را در قلب خویش احساس می کند.» پیامبر اسلام (ص)

از پدیده های منکر در جوامع معاصر ، ارتباط جنسی نامشروع است که متاسفانه ابعاد وخیم و آثار و صفات نامطلوبش به روشنی در جامعه تبیینن نشده است.

«زمینه های روانشناسی و جامعه شناسی مساله»

موضوع ارتباط جنسی نامشروع در ابعاد فردی و اجتماعی قابل بحث و ارزیابی است به این معنا که ، تبعات و پیامدهایی به دنبال دارد.

1- « معاشرت های آلوده و مشکوک »

گرچه یکی از اهداف معاشرت غلبه براحساس تنهایی است، اما همه معاشرتها اینگونه نیست و بعضا بد آموزی هایی اخلاقی را به دنبال دارد، در اینگونه مراودت ، حریم مراعات نمی شود و نوعی اختلاط قابل مشاهده است و اینها همه زمینه ساز معضل بزرگی با عنوان ارتباط جنسی نامشروع است . مهمانی های مشترک زن و مرد که مقدمات آشنایی برخی افراد را با نامحرم مهیا می کنند ، نقطه آغازی بر آسیب های جدی اخلاقی محسوب می شود.

2- « نگاه های هوس آلود»

اولین سطح تماس بانامحرم را باید در نگاه دانست. تداوم نگاه از روی عمد و به قصد لذت، به عنوان گناه تلقی شده و مسیر آن از «دیده» به «دل» می رسد. نگاهی که کنترل نشود ، دل را به حسرت گرفتار می کند و به مجرد این که «توجه به نامحرم» در کانون توجه و دلمشغولی فرد قرار گرفت او را به تکاپو وا می دارد تا به وصال خویش برسد و در همین تلاش و تقلاست که وی گرفتار ارتباط جنسی نامشروع می شود.

3- «بدحجابی و بی حجابی»

شاید هیچ عاملی به اندازه ترک حجاب ، در رشد و گسترش بی بندوباری اخلاقی اثرگذار نباشد ، زیرا زمانی که زن، اندام خویش را در معرض نگاه های هوسناک قرار می دهد، خود به خود زمینه و مقدمه برخی کشش ها و گرایش های نامشروع فراهم می شود و مردانی که از ظرفیت ایمان نیرومندی برخوردار نیستند ، به راحتی سقوط می کنند.

4- «تقلید از فرهنگ بیگانه»

فرهنگ مبتذل غرب به ویژه در بخش ارتباط زن ومرد ، از طریق ماهواره ، اینترنت و نظایر آن ها ، در مرحله اول، جلب توجه می کند و در صورت ارتباط مستمر به مرور زمان به صورت عادی در آمده و به تدریج جزء فرهنگ آدمی در می آید، که در این حالت ، اعمال ضد ارزشی نظیر ارتباط با نامحرم، عادی تلقی شده و قبح آن از بین می رود. عادی سازی روابط با نامحرمان می تواند مقدمه ارتباط های پیچیده تر و خطرناک تر و از جمله ارتباط جنسی با نامحرم نیز محسوب شود.

5- «بالارفتن سن ازدواج»

زمانی که میانگین سن ازدواج افزایش یافته و از سوی دیگر دسترسی به راههای مشروع ارضای غریزه جنسی نیز ممکن نبوده و عوامل بازدارنده ای نظیر ایمان نیرومند مذهبی وجود ندارد. فرد به راههای خلاف شرع برای پاسخ دادن به تخیلات جنسی اش روی می آورد.

6- «سرد مزاجی زنان»

عامل دیگری که به این پدیده دامن می زند سرد مزاجی زنان و عدم تامین به موقع نیازهای جنسی همسرانشان می باشد ، لذا مردی که پایبند برنامه های دینی و اخلاقی نمی باشد امکان دارد، در چنین لغزشهایی ورود پیدا کند.

7- «تنوع طلبی»

برخی از مردان به لحاظ شور و اشتیاق جنسی و یا انحراف طبع قادر نیستند به همسر خود اکتفا نمایند و در صورتی که در عقاید دینی شان متزلزل باشند امکان دارد به لغزش هایی از نوع ارتباط جنسی نامشروع پناه ببرند.

اینک جا دارد نیم نگاهی بهه آثار مخرب این پدیده ضد ارزشی داشته باشیم و پس از آن به بیان راهکارهای پیشنهادی بپردازیم:

« آثار مخرب ارتباط نامشروع»

گرچه عواقب این پدیده ، به قدر کافی روشن و واضح است با این حال به برخی از پیامدهای آن به صورت گذرا اشاره می کنیم:

1- « بی هویتی نسلها»

روابط نامشروع ، موجب می شود که فرزندانی در جامعه رویش پیدا کنند که اصل و نسب آنها مجهول است و همین امر موجب بر هم خوردن قوام جامعه می شود.

2- «انهدام نظام خانواده»

خانواده زمانی قادر است به حیات خود ادامه دهد که از سازمان استوار و صحیحی برخوردار باشد. تروج روابط نامشروع موجب می شود که خانواده شکل نگرفته و تکوین پیدا نکند زیرا کسی رغبت به همسر گزینی و تشکیل خانواده نخواهد داشت.

3- «آنارشیسم جنسی»

گسترش روابط نامشروع، موجب برهم خوردن حریم ها و خط قرمزها می شود، در نتیجه هرکس آزادنه و بدون قید و شرط ، درصدد پاسخ به خواسته های غریزی اش بر می آید.

4- «تهدید فزاینده ایدز»

هرزگی غریزی، زمینه ابتلا به بیماری های مخرب را افزایش می دهد و این نوع بیماری ها تهدیدی علیه بشریت محسوب می شود.

5- «رشد احساس گناه»

از تبعات روابط نامشروع احساس گناه طولانی و آزاردهنده است. حضرت امیر(علیه السلام ) می فرماید:« چه بسا ساعتی ، کامروایی و شهوت، اندوه طولانی به بار می آورد و غم و غصه فراوان از پی دارد.» (الحدیث،ج 3 ص129)

« پیشنهادها و راهکارها »

اینک به بیان پاره ای از توصیه ها در مواجهه با چنین پدیده ای می پردازیم.

1- «کنترل نگاه وحجاب»

هر رویدادی ، نقطه آغازی دارد. برای روابط نامشروع ، نگاه هوسناک مرد و حجابی زن، نقطه آغاز تلقی می گردد.

لذا باید از همان سالهای شکل گیری شخصیت به دختران ، الگوی مناسب حجاب و به پسران، الگوی مناسب رفتار در قبال دیگران و جنس مخالف را بیاموزیم.

2- «تسهیل ازدواج»

طرحها و برنامه هایی که موجب سهولت ازدواج می شود نظیر ازدواج های دانشجویی ، علاوه بر حفظ سلامت اخلاقی آنان ، جانعه را در مسیر رشد و بالندگی قرار می دهد. لذا هر اقدامی را که به سهولت و گسترش ازدواج جوانان منجر می شود باید از سوی دولت ، مسوولان و نهادهای ذیربط و مردم مورد پشتیبانی قرار گیرد.

3- « آموزش شیوه همسرداری»

آموزش راه و رسم زندگی مشترک به زوجهای جوان ، موجب تفاهم و دلگرمی بیشتر آنان می شود. در حالیکه عدم آگاهی آنان به وضائف متقابل ، موجب دلسردی آنان شده و در نهایت امکان روی آوردن به هرزگی و بی بندو باری وجود خواهد داشت. به همسران جوان باید یادآوری کرد که هر اندازه جذابیت زندگی شان بیشتر باشد، خطر انحرافات اخلاقی ، به مراتب کمتر خواهد شد.

4- « تنظیم معاشرتهای سالم»

مراقبت از کمیت و کیفیت معاشرتهای زوج های جوان ، موجب مصونیت آنها از آسیب هایی نظیر روابط نامشروع می شود. ساده انگاری در این زمینه ، شرایطی را فراهم می کند که به تدریج اخلاق از صحنه زندگی به کنار می رود و روابط ناسالم و آلوده جایگزین روابط سالم و رشید خواهد شد.

5- « ملاحظات اخلاقی در محیط کار»

گسترش نهادها و موسسات اجتماعی و تقاضای روزافزون زنان و مردان توامان برای اشتغال و افزایش جمعیت تورم قیمت ها همگی شرایطی را فراهم کرده است که زنان پابه پای مردان در عرصه اشتغال حضور یابند. در چنین شرایطی ضروری است که بر رعایت حریم مرد و زن در ادارات، سازمانها و دوایر مختلف تاکید و نظارت بیشتری به عمل آید. مدیریت متعهد و کارآمد و نظارت ارزشمند ، می تواند در ایجاد محیط سالم و اخلاقی کار و فعالیت، نقش محوری ایفا کند.

6- «تاثیرگذاری برنامه های رسانه ای »

گسترش دایره نفوذ رسانه ها در اعماق زندگی مردم و به ویژه بخش سریالها و فیلم ها، شرایطی را ایجاب می کند که نظارت بیشتری بر محتوا ، کیفیت پیام ها و تاثیرات اینگونه برنامه ها اعمال گردد تا موجب بدآموزی نشود، بلکه بر رعایت این معیارها تاکید بیشتری به عمل آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.