عضو فراكسيون زنان و خانواده درباره حذف دختران از برخي رشته‌ها در نظام آموزش عالي كشور گفت: لازم است در بعضي از رشته‌هاي خاص تبعيض مثبت جنسيتي براي دختران و در بعضي از رشته‌هاي خاص ديگر تبعيض مثبت جنسيتي براي پسران در نظر گرفته شود.

زهره طبيب‌زاده نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره حذف پذيرش خانمها در برخي از رشته‌هاي دانشگاهي در سال جاري، گفت: در نشستي كه كميسيون آموزش با معاون آموزشي وزارت علوم برگزار كرد اظهارات معاون آموزش وزارت علوم مبني بر آن بود كه در بعضي از دانشگاه‌ها ظرفيت هاي يك رشته را براي خانمها تغيير  و ظرفيت يك رشته ديگر را براي آنان اضافه كرده‌اند به طور مثال ظرفيت يك رشته را در دانشگاه ‌علامه براي پسران افزايش دادند و در نقطه مقابل اين اقدام ظرفيت يك رشته را براي دختران افزايش دادند كه اين موضوع تعادل را برقرار مي‌كند.
 
وي در ادامه افزود: بحث ديگري كه معاون آموزش وزارت علوم داشت نيز برآن بود كه اين وزارتخانه در تمام دانشگاه‌ها يك‌سري رشته‌هاي خاص را براي دختران محدود نكرده است، بلكه بعضي از رشته‌ها بنا به صلاحديد خود دانشگاه و وجود شرايط خاص من جمله بحث خوابگاه، در پذيرش دختران يك سري محدوديت‌هايي ايجاد كرده اند و به اين صورت نبوده است كه ورود دختران را به يك رشته خاص به طور كلي محدود كره باشند.

عضو كميسيون آموزش در ادامه به ارزيابي پيامدها و آثار اين تفكيك جنسيتي در پذيرش دختران در برخي رشته‌هاي دانشگاهي پرداخت و گفت: لازم است در بعضي از رشته‌هاي خاص تبعيض مثبت جنسيتي براي دختران و در بعضي از رشته‌هاي خاص ديگر تبعيض مثبت جنسيتي براي پسران در نظر گرفته شود.

وي با بيان اينكه با كليت قضيه مخالفتي ندارم اظهار داشت: در محدوده  سال 64 به دليل آنكه در برخي تخصص‌هاي پزشكي مانند اورولوژي، ارتوپدي و برخي رشته‌هاي خاص پزشك خانم متخصص در اين زمينه‌ها وجود نداشت و خانم‌ها درطرح مشكلاتشان با پزشكان مرد دچار مشكل بودند، شوراي عالي انقلاب فرهنگي طرحي را به تصويب رساند كه بر اساس آن 25 درصد ظرفيت تخصصي دانشگاه‌ها علي‌رغم اينكه خانمي نمره كمتري نسبت به يك آقا آورده بود به صورت تبعيض مثبت جنسيتي به خانمها اختصاص داده شد.

نماينده مردم تهران در ادامه تصريح كرد: بازار كار برخي رشته ها از جمله برق فشار قوي، كشتي سازي، اسكله‌سازي، سازه‌هايي دريايي و ... براي خانمها كم است و يا اصلا بازار كاري براي آنها وجود ندارد، لذا با عنايت به اينكه اين گونه رشته‌هاي خاص با توجه به اينكه ماهيت آنها مردانه است و حاكميت نيز به ازاي هزينه‌اي كه براي آموزش افراد مي‌پردازد عقلا بايد بازده قابل قبولي از سوي فارغ التحصيلان دريافت كند، لذا بنده مخالفتي با كليت قضيه ندارم.

طبيب زاده با بيان اينكه اين اقدام عين عدالت است، اظهار داشت: برخي رشته‌هاي خاص بيشتر مردانه است و بايد اين امكان براي مردان فراهم شود تا حضور بيشتري پيدا كنند و بالعكس برخي رشته‌ها زنانه است كه خانمها بايد حضور پررنگ‌تري نسبت به مردان داشته باشند به عنوان مثال در رشته زنان و زايمان صد‌در‌صد تفكيك مثبت جنسيتي براي زنان است.

وي در ادامه با اشاره به حذف دختران از برخي رشته‌ها كه بحث جنسيت در آنها مطرح نبوده از جمله حسابداري گفت: منكر اعمال سليقه برخي دانشگاه‌ها در پذيرش دختران با توجه به وجود امكانات و نبود بحث جنسيتي دربرخي رشته‌ها از جمله حسابداري نيستيم و پيشنهاد كميسيون آموزش به معاونت آموزش وزارت علوم نيز آن بوده كه وزارت علوم بايد به صورت متمركز درباره رشته‌هاي دانشگاهي اظهارنظر كند.
 
عضو كميسيون آموزش با بيان اينكه فقدان وجود خوابگاه در عدم پذيرش دختران در برخي دانشگاه‌ها دليل موجهي براي انجام  اين گونه اقدامات نيست، گفت: در برخي مواقع مسئولين به جاي اينكه به حل مسئله بپردازند متأسفانه صورت مسأله را پاك مي‌كنند و نبود امكانات رفاهي استدلال موجهي براين دست اقدامات نيست.

عضو كميسيون آموزش درخاتمه خاطرنشان كرد: به عقيده بنده وزارت علوم بايد متمركز‌ تر در اين مسئله تصميم گيري كند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دانشگاه ، پذیرش ، تفکیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار