برگزاري نشست سران غيرمتعهدها در تهران ماههاست که رسانه هاي جهاني را به خود مشغول کرده و البته بسياري از رسانه هاي غربي و صهيونيستي را پس از آغاز اين اجلاس تاريخي، و استقبال گسترده از آن در بحبوبحه فشارهاي رواني و تبليغاتي ضدايراني به واکنش واداشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، رويترز گزارش داد: ايران برغم تحريم هاي بين المللي ميزبان اجلاس جنبش عدم تعهد است و اين نشانه کودتاي ديپلماتيک ضدغربي براي انزواي اين کشور است. اين خبرگزاري گزارش داد: تهران به زودي ميزبان گردهمايي بيش  از يکصد ديپلمات جهان از جمله چندين نفر از سران کشورها خواهد بود. از  محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصر گرفته تا عمر البشير رئيس جمهور سودان، در اين نشست شرکت خواهند کرد. اين نشست در حالي برگزار مي شود که غرب و سازمان ملل تحريم ها عليه ايران را تشديد کرده اند. اسرائيل و کشورهاي غربي معتقدند که ايران از اين برنامه براي ساخت تسليحات هسته اي استفاده مي کند. اما ايران مي گويد برنامه هسته اي اش صلح آميز است. رويترز ادعا کرد: ايران از اين فرصت کمال استفاده را مي کند تا نشان دهد آنطور که آمريکا و غرب ادعا مي کنند، اين کشور منزوي نيست. بان کي مون دبير کل سازمان ملل نيز به نشست تهران دعوت شده است اما اسرائيل و آمريکا مي گويند او نبايد به تهران برود. اما سخنگوي بان کي مون اعلام کرده است که دبير کل قصد سفر به تهران را دارد. حضور بان کي مون در تهران يک پيش درآمد حساس ديپلماتيک محسوب مي شود. تعامل با ايران بايد ادامه يابد.
 

پایگاه آمریکایی کامنتری مگزین در گزارشی با اشاره به سفر دبیرکل سازمان ملل به تهران نوشت: حضور بان کی مون در اجلاس غیرمتعهدها، ادعای دولت اوباما درباره موفقیت در انزوای تهران را به سخره می‌گیرد.


 
لس آنجلس تايمز نوشت: نشست سران کشورهاي غير متعهد در تهران موجب مي شود دريابيم ايران منزوي نيست. پايگاه اينترنتي اين روزنامه نوشت: مقامات آمريکايي و اسرائيلي تلاشي ديرهنگام و ناموفق را براي تحريم اين نشست سران آغاز کردند.

آنچه موجب نگراني آمريکا و تعدادي از متحدانش مي شود ، تقويت احتمالي روابط عمومي ايران به سبب برگزاري اين همايش است. عهده دار بودن ميزباني بان کي مون، مانموهان سينگ نخست وزير هند، حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان و روساي کشور و دولت دست کم 48 کشور ، تريبون بسيار مهمي خواهد بود که تهران آنرا در اختيار مي گيرد. 

تلويزيون ترکيه ار اجلاس تهران، بعنوان فرصتي براي ارائه طرح صلحي درباره سوريه  ياد کرد.

تلويزيون دولتي ترکيه (تي آر تي) در گزارشي اعلام کرد نمايندگان کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران گردهم آمدند. تي آر تي افزود:‌  اين اجلاس فرصتي براي ارائه طرح صلحي درباره سوريه است.



مجله آمریکایی تایم با اشاره به اجلاس غیرمتعهدها نوشت: اگر نم با انتشار بیانیه‌ای از حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت و تحریم‌های یکجانبه ضد این کشور را محکوم کند، تعجب آور نخواهد بود.




شبکه تلویزیونی آلمان گزارش داد: سران در این اجلاس، پیشنهادی برای پایان دادن به بحران سوریه مطرح خواهند کرد.




الاهرام نوشت: برگزاري اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، آرامش را از محافل صهيونيستي گرفته است.


اين روزنامه مصري در پايگاه اينترنتي خود در گزارشي به قلم "عادل شهبون" نوشت: از زمان شروع مقدمه چيني ها براي برگزاري اجلاس کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، اسرائيل لحظه اي آرام نگرفت و تمام تلاش خود  را کرد تا نگذارد بيشترين تعداد از رهبران و نمايندگان کشورها در آن شرکت کنند.

اين تلاش ها به ويژه پس از اظهارات روز يکشنبه گذشته احمدي نژاد رئيس جمهور ايران و آيت الله علي خامنه اي رهبر عالي جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت که بار ديگر اسرائيل را غده اي سرطاني و بزرگترين مشکل فعلي پيش روي جهان اسلام دانستند.

در همين راستا، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از بان کي مون دبيرکل سازمان ملل خواست براي شرکت در اين اجلاس به ايران سفر نکند و اين سفر را اشتباهي بزرگ توصيف کرد.

نتانياهو خطاب به بان کي مون گفت "سفر تو به ايران مشروعيت خواهد بخشيد".

محافل تصميم گيرنده در تل آويو به ويژه پس از تصميم مصر به شرکت در اين اجلاس، به آن اهميت زيادي مي دهند.

روزنامه هاي صهيونيستي نوشتند اين تصميم محمد مرسي رئيس جمهور مصر سران اسرائيل را خشمگين کرده است. رسانه هاي اسرائيل به ويژه با توجه به تهديدات ايران خطاب به اسرائيل و کشورهاي منطقه از حضور مصر در اين اجلاس انتقاد کردند و پرسيدند در صورت حمله اسرائيل به ايران، موضع مصر چه خواهد بود؟ آيا ساکت خواهد ماند يا اين موضوع بر آينده روابط دو کشور تاثير خواهد گذاشت؟ رسانه هاي مذکور اعلام کردند سفر مرسي به تهران پرسش هاي فراواني را در مورد آينده وضعيت منطقه و آينده روابط تل آويو با قاهره به ذهن متبادر مي کند؛ به ويژه اين که مصر در دوره محمد مرسي شاهد تحولات چشمگيري در روابط خارجي اش با کشورهاي جهان خواهد بود. از سوي ديگر علي لاريجاني از محمد مرسي به دليل عزمش براي حضور در اين اجلاس تقدير کرد و گفت در دوره حسني مبارک روابط ميان دو کشور قطع بود اما با حضور مرسي در ايران روابط دوجانبه نزديک تر خواهد شد و اين به نفع دو کشور خواهد بود. شايان ذکر است ايران و مصر از زمان انقلاب ايران در سال 1979 با يکديگر روابط ديپلماتيک ندارند.

اسرائيل جنگ ديپلماتيک فشرده اي را در کشورهاي جهان برضد ايران آغاز کرد تا بتواند نتايج اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها را که در تهران برگزار خواهد شد، تحت تاثير قرار دهد.

راشاتودي نيز گزارش داد حضور گسترده شرکت های جنبش عدم تعهد در نشست تهران شکستی علنی برای امریکا بود. جوزف چنگ تحلیلگر سیاسی در دانشگاه هنگ کنگ می گوید آمریکا در حال شکست در صحنه های بین المللی است.  

وی گفت حقیقت این است که اعضای جنبش عدم تعهد حضور گسترده ای در نشست تهران داشته اند که از جمله آنها کشور مصر است. حضور این شرکت ها به رغم تلاشهای گسترده آمریکا برای جلوگیری از حضور آنها در این نشست صورت می گیرد.   در واقع به نظر می رسد آمریکا بهتر متوجه خواهد شد که اعمال فشار بر جنبش عدم تعهد بی فایده است و باتوجه به اینکه آمریکا در این باره به طور علنی اقدام کرد، متحمل شکستی آشکار برای کاخ سفید شد.

پایگاه آمریکایی هافینگتون پست با اشاره به حضور دبیرکل سازمان ملل در اجلاس غیرمتعهدها در ایران نوشت: بان کی مون با اعلام سفر به تهران جهت شرکت در این نشست، خود را تحت فشار شدیدی قرار داده است.


"په په اسکوبار" خبرنگار آسيا تايمز تلاش غرب براي تضعيف نشست نم را ناموفق توصيف کرد. "اسکوبار" گفت: اين جامعه واقعي جهاني است که براي حل موضوعات بسيار مهم از جمله پرونده هسته اي ايران و سوريه تلاش مي کند.

 
وي افزود: پوشش خبري رسانه هاي آمريکا فقط بر اين معطوف شده است که ايران تلاش مي کند اعتبار خود را افزايش دهد و نشان دهد که منزوي نيست. ولي ايران هرگز منزوي نيست و اين تصور دولت اوباما و متحدان اروپايي و نظام هاي پادشاهي خاورميانه است. اجلاس نم يک اجلاس به معناي واقعي مهم است و نشان دهنده آن است که چگونه ديپلماسي در سطح بالا مي تواند کارآمد باشد.
 
خبرنگار آسيا تايمز گفت: ما بايد براي مشکل شرکاي اصلي درگير در منطقه راه حل پيدا کنيم. تنها کشورهايي که در اين زمينه دخالت مي کنند نظام هاي پادشاهي منطقه خليج فارس و واشنگتن هستند. آنها خواهان يک راه حل عقلاني نيستند آنها خواستار تغيير نظامند.
 
په په اسکوبا گفت: چگونه مي توان به دنبال دموکراسي در خاورميانه بود  درحالي که مردم را بمباران مي کنيد و براي تغيير رژيم با استفاده از چريکها در کشوري مستقل تلاش مي کنيد.

روزنامه الجمهوريه مصر نيز به محورهاي اجلاس تهران پرداخته و گزارش داد: ايران به دنبال تحقق صلح جهاني است  اين كشور از گسترگي نفوذ بي دليل شوراي امنيت در نوع تصميمات سازمان ملل متحد ابراز نگراني كرده  و رژيم صهيونيستي را مسئول مستقيم فجايع فلسطين و افزايش موج تروريسم و ناامني در منطقه مي داند.



روزنامه صهيونيستي هاآرتص در مقاله اي نوشت: فشارهاي اسرائيل براي صرفنظر كردن بان كي مون از سفر به تهران، نتيجه عكس داشت.

در ادامه اين مقاله آمده است: تلاش هاي دفتر نتانياهو براي جلوگيري از سفر بان كي مون به تهران تنها وي را براي سفر به تهران و شركت در اجلاس سران عدم تعهد و نيز  ارائه راهكار مسالمت آميز در مورد مسئله انرژي هسته اي ايران مصمم تر كرد.
اين مقاله مي افزايد: نتانياهو نشست مطبوعاتي طولاني برگزار كرد و در آن از جزئيات تماس تلفني اش با دبير كل سازمان ملل متحد سخن گفت و همچنين از كاربران اينترنتي خواست نامه هايي به بان كي مون ارسال كنند و از وي بخواهند به تهران سفر نكند. نتانياهو با اين اقدامات خود نه تنها مانع بان كي مون نشد بلكه موجب خشم وي شد و وي را براي سفر به ايران و حضور در اجلاس عدم تعهد مصمم تر و جدي تر كرد.

سی ان ان اذعان کرد اجلاس تهران، ضربه ای به تلاشهای غرب و رژیم صهیونیستی برای سیاهنمایی عليه ایران است.

اين شبکه تلویزیونی گزارش داد: بی تردید، ایران به خوبی می داند که توجه جامعه جهانی به این مسئله معطوف است که نمایندگان بیش از یکصد کشور جهان در این کنفرانس حضور دارند. دولت ایران کاملا از این فرصت بهره برداری می کند تا دیدگاه کشورها را درباره مسائل بین المللی با خود همسو کند.
 
خبرنگار اين شبکه افزود:در حال حاضر، سیاست حاکم بر رسانه های غربی درباره ایران برخاسته از سیاست های اسرائیل و آمریکا است. بی تردید، ایران از این کنفرانس بین المللی استفاده می کند تا نشان دهد بازیگر مهم بین المللی است و نقش کلیدی در مسائل منطقه ای و بین المللی دارد و حق دارد برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشد. حضور بازیگران کلیدی بین المللی از قبیل بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، محمد مرسی رئیس جمهور مصر و مانموهانگ سینگ نخست وزیر هند در این کنفرانس ، سبب تقویت سیاست های ایران می شود. بسیاری از ناظران معتقدند ، این مسئله به منزله ضربه ای به تلاشهای اسرائیل و آمریکا برای به انزوا کشاندن ایران شده است.
 
مجری شبکه در ادامه پرسید: تاکنون آمریکا و دیگر قدرتهای غربی، چه واکنشی به برگزاری این اجلاس در تهران نشان داده اند؟ و در پاسخ گفت: قطع نظر از اینکه ایران با این اجلاس چه می کند و چه پیامی را منتقل می کند، آمریکا و قدرتهای غربی تلاش می کنند این رویداد را کم اهمیت جلوه بدهند و بی تردید، آمریکا و قدرتهای غربی همچنان به سازمان ملل متحد به چشم موثرترین نماینده جامعه بین المللی نگاه می کنند. البته این نگرش تعجب آور نیست زیرا قدرتهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ، حق وتو دارند و این کشورها در سطح سازمان ملل متحد سلطه اقتصادی و سیاسی دارند. با این اوصاف، طبیعی است که این کشورها بخواهند اجلاس جنبش غیرمتعهدها در ایران را کمتر از واقع جلوه بدهند. اما درعین حال نمی خواهند به شدت و آشکارا از این اجلاس بین المللی انتقاد کنند زیرا شخصیتهای مطرح بین المللی به این اجلاس می آیند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار