كارشناس سياسي و استاديار دانشگاه گفت: يكي از كارهاي مهم در 3 سال رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم‌تعهد ارائه شفاف و دقيق فعاليت‌هايي است كه جمهوري اسلامي ايران براي اعمال سياست نه شرقي، نه غربي دنبال كرده است.

مهدي اميدي كارشناس سياسي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با توجه به نقش جمهوري اسلامي ايران به عنوان ميزبان اجلاس سران عدم‌تعهد و راهكارهاي موجود براي آن‌كه تمامي كشورهاي غيرمتعهد، به اهداف اين اجلاس به صورت عملي متهد بمانند اظهار داشت: الگوي جمهوري‌اسلامي ايران مي‌بايست براي اين كشورها كاملا شفاف و روشن باشد، بسياري از اين كشورها بخاطر اينكه الگوي مقاومت و مقتدرانه‌اي پيش روي خود ندارند نمي‌توانند دنباله‌رو سياست حقيقي و عملي عدم تعهد كشور ايران به غرب باشند.

وي تصريح كرد: بسياري از اين كشورها با فعاليت‌هايي كه از سوي جمهوري اسلامي ايران براي مقاومت در برابر تماميت‌خواهي كشورهاي قدرتمند صورت گرفته آشنايي ندارند، به همين جهت نمي‌توانند از الگوي كشورمان تبعيت كنند.

اميدي در ادامه افزود: در اين 3 سال كه اجلاس عدم‌تعهد تحت مديريت و رهبري جمهوري اسلامي ايران است يكي از كارهاي مهم ارائه شفاف و دقيق فعاليت‌هايي است كه جمهوري اسلامي ايران براي اعمال سياست نه شرقي، نه غربي دنبال كرده است.

وي خاطرنشان كرد: بايد نشان دهيم كه چطور جمهوري اسلامي ايران توانسته است در عرض 34 سال مقاوم باقي‌بماند و استقلال خود را حفظ كند و در عين حال اهداف آرماني خود را نيز تعقيب كند.

استاديار دانشگاه گفت: نكته بعدي نزديك‌كردن هرچه بيشتر كشورها به منظور اتحاد و ائتلاف با يكديگر و از ميان برداشتن تفرقه در بين دولت‌ها، به واسطه كمك و تلاش ايران است.

عضو هيأت موسسه آموزشي امام خميني اظهار داشت: كشورها با ائتلاف و اتحاد با يكديگر مي‌توانند قدرت جديدي را در عرصه بين‌المللي بروز وظهور بدهند، جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند اين ائتلاف و اتحاد بين كشورهاي غيرمتعهد را حفظ و مستحكم و نقش موثري در اين زمينه ايفا كند.

وي تصريح كرد: طبعا جنبش عدم‌تعهد پتانسيل اين را دارد كه در عرصه جهاني به عنوان يك قدرت برتر در برابر تماميت ارضي و قدرت خواهي آمريكا و رژيم صهيونيستي مطرح شود و ايران بايد تلاش كند با استفاده مناسب از اين موقعيت اتحاد ميان كشورها را تقويت كند.

استاديار دانشگاه افزود: جمهوري اسلامي ايران تلاش كند يك نوع همگرايي فرهنگي، سياسي و اقتصادي ايجاد شود، قراردادهاي مختلف اقتصادي كه مي‌تواند باعث مستحكم‌تر شدن روابط دولت‌ها بشود را با هم امضا كنند.

اميدي گفت: بايد تبادلات فرهنگي لازم صورت گيرد و مشاوره‌هاي سياسي كه در تحكيم جايگاه و اقتدار جنبش عدم تعهد تأثيرگذار است
انجام شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران با رياستي كه براين جنبش دارد مي‌تواند دبيرخانه‌اي ثابت تأسيس كند تاجنبش از اين به بعد براي همه تحولات منطقه‌اي و جهاني ديدگاه‌هاي خود را به صورت شفاف ارائه دهد.

انتهاي پيام/ر
برچسب ها: جنبش ، عدم تعهد ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار