فیلم / همزاد کهکشان راه شيري

شايد بتوان کهکشان راه شيري را استثنايي دانست اما راه شيري تنها کهکشان ويژه جهان نيست.

به گزارش گروه چند رسانه ای باشگاه خبرنگاران ، اخترشناسان براي اولين بار موفق به کشف دو کهکشان دوردست شدند که تقريبا کاملا شبيه به کهکشان راه شيري هستند.
وجود کهکشانهاي مارپيچي مانند کهکشان راه شيري در جهان امري عادي است اما کهکشانهاي همزاد تازه کشف شده از مشخصه هاي بارزي برخوردارند.
به گفته پژوهشگران ، بطور مثال هر دو کهکشان داراي کهکشانهاي اقماري هستند که به ابرهاي ماژلاني بزرگ و کوچک اطراف کهکشان راه شيري شباهت زيادي دارند.
آرون روبوتام ، مسئول اين پروژه تحقيقاتي گفت « ما بدين نکته پي برديم که حدود سه درصد کهکشانهاي مشابه به کهکشان راه شيري داراي کهکشانهاي همزاد مثل ابرهاي ماژلاني هستند که در واقع اين پديده بسيار نادري است.»

وي افزود « در جمع ، ما چهارده منظومه کهکشاني شبيه به کهکشان راه شيري کشف کرديم که دو تا از اين کهکشانها تقريبا کاملا شبيه يکديگر هستند.»
روبوتام و گروه تحقيقاتي وي داده هاي خود را از تحقيقاتي که موسسه  گالکسي که نقشه سيصدو چهل هزار کهکشان در جهان را تاکنون ترسيم کرده است ، بدست آوردند.
آنها انتظار نداشتند همزاد کهکشان شيري را کشف کنند.
وي اضافه کرد « هرگز قبلا منظومه اي شبيه به کهکشان راه شيري کشف نکرده بوديم و با توجه به اينکه کشف منظومه ها به سختي امکان پذير است ، اين مسئله غير منتظره نيست.»
وي همچنين افزود « ما براي اين کار به تلسکوپهاي خوبي نياز داشتيم تا علاوه بر کهکشانها ، بتوانيم قرينه هاي مبهم و نامحسوس آنها را نيز بيابيم. ما بايد بخشهاي گسترده اي از آسمان را مورد بررسي قرار مي داديم و مهمتر از همه اينکه هيچ بخشي را نبايد رصد نکرده باقي مي گذاشتيم.»