جنبش عدم تعهد می‌تواند با بیش از دو سوم کشور های عضو مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن تشکیل یک اجماع جهانی در جهت اصلاح ساختار غیر عادلانه سازمان ملل نیز بر آید.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ دفتر تحکیم وحدت به مناسبت برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش غیر متعهدها بيانيه‌اي منشر کرد که متن آن به شرح زير است:

جنبش عدم تعهد می تواند با تبدیل شدن به یک سازمان بین المللی و پشتوانه  بیش از دو سوم کشور های عضو مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن تشکیل یک اجماع جهانی، در جهت اصلاح ساختار غیر عادلانه ی سازمان ملل نیز برآید و باید با کسب جایگاه برجسته خود در جهان در راستای مدیریت جهانی و صلح پایدار اصلی‌ترین گام ها را بردارد.

از بیانات مقام معظم رهبری در هشتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال ۱۳۶۵

"مشكل اصلى در يك جمله آن است كه دنيا، نظام سلطه را پذيرفته است؛ بگذاريد از سخن‌ها و قالب‌ها فراتر برويم، داعيه‌ها و شعارها را با عمل‌ها و سياست‌ها تطبيق كنيم، و نيز استثناهاى معدود و انگشت‌شمار را هم ملاك قرار ندهيم، خواهيم ديد كه نه فقط قدرت‌هاى بزرگ، ابرقدرتها، تقسيم‌كنندگان جهان و آنان كه منافع خود را ولو در آن سوى عالم، بر منافع كشورها و ملّت‌ها ترجيح می‌دهند و طلبكارانه آن را می‌جويند، بلكه حتّى خود آن كشورها و ملّت‌ها و رهبران نيز سلطه‌گرى يعنى اولويّت منافع سلطه‌گران را چون جبر تخلّف‌ناپذيرى، گردن نهاده‌اند.

اگر نظام سلطه در زمانهاى گذشته به صورت لشكركشى و برده‌كُشى امپراتورها تجلّى مي‌كرد، امروز به شكل شبكه‌ بسيار پيچيده‌ جهانى در مظاهر و حوزه‌هاى بسيار متعدد حيات ملّت‌ها ظاهر شده است.

نظام سلطه توانسته است براى خود اقتصادى خاص، روابط سياسى‌ ويژه و از همه بالاتر فرهنگ سلطه را ايجاد كند. لذا اگر ديروز براى مقابله با سلطه‌ امپراتورها آمادگى و دفاع نظامى ملّت‌ها كفايت مي‌كرد، امروز حتّى براى احساس سلطه از سوى ملّت‌ها، نياز به فعاليت و تلاش جدى وجود دارد و مقابله با آن حقيقتاً ابعاد وسيعى يافته است."

قطعاً برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و ریاست دوره ای آن فرصتی  مغتنم است که با درایت و ذکاوت مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های این جنبش که به بخشی از آن در ذیل اشاره می‌شود ضمن تلاش برای تحقق اهداف والای آن همچون احترام متقابل به تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر، برابری و منافع متقابل، عدم تجاوز به حقوق یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و عدم دادن پایگاه نظامی به کشورهای دیگر، در جهت معرفی آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز بهره برد.
 
قدمت 51 ساله جنبش عدم تعهد:
 
قدمت 51 ساله، پختگی و ظرفیت تاثیرگذاریِ خاصی را برای جنبش عدم تعهد به ارمغان آورده است.
 نیاز به بازگشت به اصول و اهداف اولیه و لزوم وجود ضمانت اجرایی برای پایبندی کشورهای عضو به این اصول جداً احساس می‌گردد.به عنوان مثال برخی کشورها چون بحرین باید در قبال در اختیار گذاشتن پایگاه نظامی به آمریکا که بر خلاف نص صریح اهداف جنبش است پاسخگو باشند.
 
عضویت بیش از دو سوم کشور های عضو مجمع عمومی سازمان ملل :
 
ساختار تشکیلاتی کژدار و مریض سازمان ملل متحد باعث شده است که این سازمان که باید ارائه دهنده ی برآیند نظرات تمام ملل جهان باشد به عاملی برای ابراز قدرت استبکار جهانی مبدل گردد.

 در این میان جنبش عدم تعهد می‌تواند با تبدیل شدن به یک سازمان بین المللی و پشتوانه ی بیش از دو سوم کشور های عضو مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن تشکیل یک اجماع جهانی، در جهت اصلاح ساختار غیر عادلانه ی سازمان ملل نیز برآید بنابراين جنبش عدم تعهد باید با کسب جایگاه برجسته خود در جهان در راستای مدیریت جهانی و صلح پایدار اصلی ترین گام‌ها را بردارد.
 
در اختیار داشتن 70 درصد از منابع انرژی جهان :
 
در دنیای صنعتی امروز، منابع انرژی از اصلی ترین ابزار های قدرت به حساب می‌آید. بیشتر کشور های عضو جنبش عدم تعهد از شلاق درد آور استعمار رنج برده‌اند بنابراین جا دارد جنبش عدم تعهد با توجه به جای دادن 70 درصد از منابع انرژی،40 درصد از نیروی انسانی فعال، 40 درصد از تولیدات کشاورزی و 15 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در خود از این ابزار برای فشار به قدرت های استعمارگر و زیاده خواه و در جهت عدالت خواهی، مساوات ،صلح و آرامش جهانی استفاده کند.
 
در پایان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) هرچند نسبت به برخی بد سلیقگی های انجام گرفته در جریان برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد مانند تعطیلی چند روزه تهران و برخی هزینه های گزاف مانند واردات 200 خودرو  بنز در حالی‌که می شد در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی از تولیدات داخلی استفاده کرد و هم‌چنین در جریان دعوت از سران برخی کشور ها انتقاداتی دارد ولی برگزاری این نشست را اقدامی قابل تقدیر و گامی مثبت در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی می‌داند و امید دارد مسئولان ذی‌ربط از فرصت سه ساله ریاست ایران بر این جنبش حداکثر بهره را ببرند.

از بیانات مقام معظم رهبری در هشتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سال ۱۳۶۵

"آقاى رئيس، عالیجنابان؛ صميمانه اميدوارم اين دوره از حيات جنبش، دوره‌ شكوفايى معنويّت و منشأ يك تحول اخلاقى عميق در جهان سوم باشد.

بايد مطمئن باشيم كه غنى‌ترين و عظيم‌ترين ذخائر فرهنگى متعلّق به ما است و خداوند متّعال نعمت را بر ما تمام كرده است.

اين ذخائر بايد كشف شود و در خدمت عدالت، صلح، توسعه، ترقّى و تعالى ارزشهاى انسانى قرار گيرد، اين توفيق ميّسر نيست مگر اينكه توان خود را باور داشته باشيم.

به خداوند تكيه كنيم، از او مدد بگيريم، ارزشهاى الهى را در جامعه جارى كنيم و به نيروى عظيم مردم جهت بدهيم.

 در اين صورت نابودى همه‌ى ريشه‌هاى استعمار و استثمار و استكبار و الحاد در مدتى كوتاه‌تر از آنچه به تصور آيد، حاصل خواهد شد.

 اميد بستن به شمال خطا است، نگاه به شرق و غرب بى‌ثمر است، بايد به آسمان، به قلّه‌هاى رفيع معنويّت و ارزشهاى الهى چشم بدوزيم.

 بگذاريم اين جنبش كه به بهاى فداكاري‌ها و تلاش‌هاى صادقانه‌ى انسان‌هاى بزرگ از جهان سوم و در نتيجه‌ى رنج‌هاى عظيم بشرى بنا شده مبيّن حقّ و عدالت، مشوق ايستادگى در مقابل ظلم و جنايت و برقراركننده‌ى صلح و معنويّت باشد."*
 
انتهاي پيام/ ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار