مطرح شدن مسائل بررسي نشده در نشست مكه در اجلاس عدم تعهد

شبكه المنار اعلام كرد در اجلاس عدم تعهد در تهران برخي مسائل و تحولات بررسي مي شود که در اجلاس سران کشورهاي اسلامي در مکه مکرمه مطرح نشد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه المنار، قرار است در اين اجلاس مهمترين رويدادها در صحنه منطقه اي و بين المللي در سطح سران بررسي شود.
حسين سمور گزارشگر المنار در اين باره گزارش داد: با آغاز به کار اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها، نگاه ها در منطقه و جهان به تهران پايتخت ايران دوخته شده است. بيش از 140 کشور جهان دستگاه ديپلماسي خود را براي شرکت در اين اجلاس بسيج کرده اند.
قرار است در اين نشست مهمترين حوادث منطقه و در رأس آنها تحولات در سوريه و تاثير آن بر کشورهاي همسايه بررسي شود.
در اجلاس تهران که تا پايان اوت ادامه خواهد يافت، سند اين نشست و همچنين بيانيه اي پاياني منتشر خواهد شد که درباره بخش اعظم بندهاي آن با کشورهاي شرکت کننده در اين نشست توافق صورت گرفته است.
محمد مهدي آخوندزاده رئيس نشست غيرمتعهدها در سطح کارشناسان گفت: در سند نشست کارشناسان غيرمتعهدها تحميل تحريم هاي اقتصادي غرب عليه سوريه محکوم شده است. ما خواستار نفي خشونت و فرصت دادن به دولت سوريه براي اجراي اصلاحاتي هستيم که تصويب کرده است. در اين سند بر مخالفت با تسليحات هسته اي تاکيد و در عين حال از حق اعضاي (آژانس انرژي اتمي) براي در اختيار داشتن انرژي هسته اي براي اهداف صلح آميز دفاع شده است.
قرار است در بيانيه اجلاس تهران، تحولات در منطقه با توجه به انقلاب ها در برخي کشورهاي منطقه، و آينده محور مقاومت و تحريم هاي اقتصادي تحميل شده بر ايران و حق ايران براي در اختيار داشتن و به کار بردن انرژي هسته اي صلح آميز بررسي شود. همچنين مسائلي مانند امنيت غذايي و بهداشت جهاني مطرح شود.
محافل سياسي معتقدند برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران در شرايط کنوني علائم بسياري مخابره مي کند. اين اجلاس، ايران را با قدرت در سطح بين المللي مطرح مي کند و نشان مي دهد اين کشور به رغم تلاش هاي غرب براي در محاصره و انزوا قرار دادنش کانالهاي ارتباطي مستقيم يا غيرمستقيم در سطح منطقه اي و بين المللي در اختيار دارد.
يکي از بزرگترين چالش هاي اجلاس تهران، توانايي آن براي عملي کردن پيشنهاد مصر براي تشکيل گروه تماس منطقه اي درباره سوريه است. چنين گروه تماسي شامل ايران و ترکيه و مصر و عربستان مي شود.
 در اجلاس غيرمتعهدها برخي مسائل و تحولات بررسي خواهد شد که در اجلاس سران کشورهاي اسلامي در مکه مکرمه مطرح نشد.
 در اين اجلاس موضع کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها درباره تحولات سوريه و بحرين و ديگر کشورهاي منطقه مشخص خواهد شد.

برچسب ها: اجلاس ، نم ، نشست ، مکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار