مهمانان ناخوانده ای که سالیان بسیاریست سیمای بصری شهر را مغشوش کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با توجه به این که تهران امروز یک شهر تجاری و بزرگ شده تبلیغات نیز جز جدایی ناپذیر این شهر شده است.
نصب تابلو های الکترونیکی بزرگ بر سر در شرکت ها، اصناف، پاساژ ها یا نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه ها، پل های هوایی عابر پیاده یا سواره هر کدام را می توان روشی برای تبلیغ عنوان کرد.
هرچند این تبلیغات چهره شهر را نا زیبا می کند اما بدتر از آن نوعی دیگر از تبلیغات است که جز آغشته کردن محیط و سیمای بصری شهر سودی برای شهروندان و صاحبان این مشاغل ندارد.
برچسب های تبلیغاتی روشی تبلیغاتی که طی سال های گذشته زخمی بر پیکره ی شهر زده است.
تخلیه چاه، کلینیک بیماری، ترک اعتیاد و ... عنوان موضوعاتی است که تبلیغات آن در قالب برچسب هایی به در و دیوار منازل مسکونی و تجاری چسبانده  می شود.
این نوع تبلیغات را می توان معضلی اساسی برای شهر دانست.
معضلی که علاوه برهم زدن نظم و زیبایی شهر سالانه هزینه های هنگفتی هم صرف پاکسازی آن می شود.
یکی از شهروندان ساکن خیابان نیرو هوایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: چندین سال است که این برچسب ها معضلی شده برای ما هر شب که می خواهیم و صبح بیدار می شویم شاهد منظره ی زشتی روی درب و دیوار هستیم هر چقدر می شویم دوباره فردا روز از نو روزی از نو.
وی ادامه داد: چسب این برچسب ها از جنسی است که حتی با شستن هم از بین نمی رود به گونه ای که باعث از بین رفتن رنگ در می شود.
یکی دیگر از شهروندان گفت: آپارتمان ما یک ساختمان نو ساز است اما این برچسب ها نمای ساختمان را خیلی زشت  کرده است. من هر صبح این برچسب ها را می کنم اما فردا دوباره شاهد نصب مجدد آنها هستم، فکر نمی کنم این روش کار  درستی برای تبلیغات باشد.
یکی دیگر از شهروندان اذعان داشت: چرا کسانی که به اینگونه تبلیغ می کنند از طرف مراجع قضایی پیگیری نمی شوند و یا خط تلفن آنها را قطع نمی کنند تا مجازاتی باشد برای تخلفشان.
قانونی که تنها روی کاغذ اعتبار دارد
رئیس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: برچسب های تبلیغاتی موضوعیست که چندین ارگان را درگیر می کند  و تنها بحث خدمات شهری آن به ما مربوط می شود که ما به طور مرتب نسبت به شستشو و حذف این برچسب ها از بدنه شهر اقدام کنیم.
شوشتری ادامه داد: ما در نقاط مختلف شهر محل هایی را برای تبلیغات تعبیه کردیم اما خود شهروندان تمایلی به استفاده از این محل ندارند و دوباره کار خود را تکرار می کنند این در حالیست که ما سالانه هزینه های بسیاری را برای پاکسازی بر چسب های تبلیغاتی صرف می کنیم.
اما آیا قانون فعالیت آنان را جرم می شمارد؟
طبق ماده 92 و 55 قانون شهرداری ها: نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته ای بر روی دیوار های شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می کند و در این محل ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی ان نیز ممنوع است و فردی که اقدام به نوشتن روی دیوار های شهر کند متخلف شناخته شده و محکوم به پرداخت جریمه خواهد بود.
اما آیا طی این سال ها این قانون اجرا شده است، آیا بازدارندگی لازم را نداشته است و یا شاید این قانون هم از آن دسته قوانینی است که تنها بر روی کاغذ اعتبار دارند.
به هر حال ما هنوز هم شاهد تبلیغاتی هستیم که علاوه برهم زدن محیط و منظره کوچه و خیابان ها روح ما را نیز می خراشد./ز
گزارش از فاطمه هنرور
برچسب ها: قانون ، برچسب ، نما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار