مدیرعامل شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح های بزرگ تامین آب در دست اجرا ،مطالعه و مطالعه شده بخش كشاورزی و اقتصادی این استان را متحول خواهد كرد.

 
'علی لطفی' به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: تامین آب مورد نیاز بیش از 18 هزار هكتار از زمینهای كشاورزی از طریق طرحهای تامین آب در دست اجرا و بیش از 44 هزار هكتار از طریق طرحهای مطالعاتی بیانگر این افق روشن است.
وی گفت:عملیات اجرایی سد مخزنی 'تنگ سرخ' با حجم آب تنظیمی 138 میلیون متر مكعب در سال با هدف تامین آب شرب و صنعت شهر یاسوج به میزان 47 میلیون مترمكعب و توسعه و بهبود حدود شش هزار هكتار زمین های كشاورزی با حجم آب استحصالی 60 میلیون متر مكعب با احتساب آورد حوضه میانی در دست اجراست.
وی بیان كرد: برای تكمیل عملیات اجرایی این سد و سامانه انتقال و شبكه آبیاری پایاب دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
لطفی اظهار داشت: عملیات اجرایی سد انحرافی، ایستگاه پمپاژ و شبكه آبیاری دهدشت غربی به منظور انتقال 50 میلیون مترمكعب آب از رودخانه مارون برای تامین آب سه هزار و 500 هكتار اراضی دهدشت غربی در شهرستان كهگیلویه در دست اجراست .
به گفته وی ، برای تكمیل این طرح 500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی عنوان كرد: عملیات اجرایی شبكه های فرعی سه و چهار دشت لیشتر زیر پوشش سد مخزنی كوثر در شهرستان گچساران با اعتباری افزون بر 380 میلیارد ریال به منظور توزیع آب در سطح حدود پنج هزار هكتار از زمین های كشاورزی در دست اجراست.
لطفی ابراز داشت: سد انحرافی، ایستگاه پمپاژ، شبكه آبیاری و زهكشی امامزاده جعفر (ع) به منظور انتقال 35 میلیون مترمكعب آب رودخانه زهره برای توسعه و بهبود بیش از سه هزار و 500 هكتار زمین های كشاورزی شامل بخشی از دشت امامزاده جعفر (ع)، ماهور باشت، سربیشه و سرآب ننیز در شهرستان گچساران با پیش بینی اعتبار 550 میلیارد ریال در دست اجراست.
وی افزود: طرح تامین و انتقال آب شرب شهر لیكك و روستای اغماری به میزان 2/8 میلیون مترمكعب آب در سال شامل دو مرحله پمپاژ و اجرای 55 كیلومتر خط انتقال و سایر تاسیسات وابسته با پیش بینی 490 میلیارد ریال اعتبار در حال اجراست.
لطفی گفت: عملیات اجرایی سد مخزنی سرپری با حجم آب تنظیمی حدود 5/3 میلیون مترمكعب به منظور توسعه و بهبود 320 هكتار زمین های كشاورزی روستاهای پایاب سد با پیش بینی اعتبار 95 میلیارد ریال در دست اجراست.
وی بیان كرد: علاوه بر این طرح ها از محل اعتبارات عمرانی كهگیلویه و بویراحمد سه طرح تغذیه مصنوعی، 17 پروژه ساماندهی رودخانه و تامین آب كشاورزی با اعتباری افزون بر 76 میلیارد ریال در سال 90 و 36 میلیارد ریال در سال 91 در دست اجراست.
لطفی مرحله اول سد مخزنی، شبكه آبیاری و زهكشی مارون دو، مرحله دوم سد مخزنی شیو، مرحله اول و دوم سد مخزنی شبلیز در شهرستان دنا، سد مخزنی سیوكی و سد مخزنی سرگچینه را از طرح های مطالعاتی در زمینه آبرسانی دانست.
وی مطالعه ساخت سدهای مخزنی آب نهر، سقاوه، مارگون لوداب، سادات، قلات و ممبی برای تامین آب كشاورزی و نیازهای صنعتی مناطق كهگیلویه و بویراحمد را از سایر طرح ها برشمرد.
لطفی مطالعه طرح آبرسانی شرب شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای مسیر از سد كوثر به منظور تامین آب شرب 270 هزار نفر در سال را از اقدامات شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد اعلام كرد.
وی اظهار داشت: اعتبارات ملی و استانی سال 90 شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد بیش از 277 میلیارد ریال بود كه از این میزان 200 میلیارد ریال از محل منابع ملی و ملی - استانی شده و 76 میلیارد ریال نیز از محل منابع استانی و تبصره ها تامین شد.
لطفی اعتبارات سال 91 این شركت را 347 میلیارد ریال دانست و عنوان كرد: از این میزان 311 میلیارد ریال از محل منابع ملی و 36 میلیارد ریال نیز از محل منابع استانی تامین شده است .
وی ابراز داشت: چنانچه تمام ساختگاه های سدهای مخزنی در دست مطالعه كهگیلویه و بویراحمد به لحاظ مسائل فنی قابلیت اجرایی پیدا كنند، تحول چشمگیری در بخش آب این استان ایجاد خواهد شد.
لطفی افزود: با بهره برداری از پروژه های در دست مطالعه و طرح های اجرایی و با تنظیم حدود 740 میلیون مترمكعب آب بیش از 52 هزار هكتار از زمین های كشاورزی دیم این استان به آبی تبدیل می شود.
وی گفت: در این طرح ها آب شرب و آب بخش صنعت برخی شهرهای كهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، دهدشت، چرام، باشت، لنده، سوق و روستاهای همجوار به صورت بلندمدت تامین خواهد شد. /س

برچسب ها: طرح ، آب ، تحول ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.