رحلت آیت اللَّه «سید شهاب الدین مرعشی نجفی»، بنیان‌گذاری سلسله اشکانیان توسط «اَرَشْک» در پارْتْ، امضای قرارداد صلح بین «یاسر عرفات» و «اسحاق رابین» و...از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز سه شنبه 7 مرداد 1391 خورشیدی، 10 شوال 1433 هجری و 28 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


درگذشت مرجع بزرگوار تقلید آیت اللَّه «سیدمحمدتقی خوانساری» (1331 ش)

آیت‌اللَّه حاج سیدمحمدتقی خوانساری در سال 1267 ش در خوانسار به دنیا آمد. در 17 سالگی جهت فراگیری علوم اسلامی رهسپار نجف اشرف گردید و به محضر درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقا ضیاءالدین عراقی راه یافت. ایشان پس از سقوط عراق، دستگیر و به هند و چین تبعید گردید. پس از بازگشت به وطن، بنا به پیشنهاد مؤسس حوزه علمیه قم، به شهر قم آمد. آیت‌اللَّه سیدمحمدتقی خوانساری، پس از ارتحال آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی ریاست مذهبی و مرجعیت و مدیریت حوزه علمیه قم را به عهده گرفت. 

از آیت‌اللَّه خوانساری در دوران خفقان بار پهلوی فتواهای سرنوشت سازی صادر شده است که فتوای ضروری بودن حجاب پس از اعلام کشف حجاب توسط رضاخان، فتوای کمک به فلسطینیان و جنگ با صهیونیسم و نیز فتوای ملی شدن صنعت نفت از آن جمله‌اند. این عارف وارسته در هفتم شهریور 1331 ش در 64 سالگی در شهر همدان دار فانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه «سید شهاب الدین مرعشی نجفی» مرجع بزرگ تقلید (1369 ش)
سیدشهاب الدین بن سید محمود، در سال 1276 ش در شهر نجف به دنیا آمد. پس از طی سطوح، در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات آقاضیاءالدین عراقی و شیخ احمد کاشف الغطاء و شماری از استادان و مدرسان برجسته حوزه نجف شرکت کرد. آیت‌اللَّه مرعشی در نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، تهران و قم، نزد بیش از یکصد استاد زانوی ادب به زمین زد و در سایه پشتکار عالی و همت بلند به مدارج بالای علمی و اخلاقی دست یافت. آیت‌اللَّه مرعشی نجفی مجتهدی بنام بود، به طوری که بیش از 200 تن از علمای اسلامی امامیه و تعداد کثیری از شخصیت‌های اهل سنت بر اجازه اجتهادش، مهر تأیید زده بودند. 

ایشان در سن 27 سالگی به قم رفت و تا پایان عمر در همانجا به تدریس و تألیف مشغول گردید. حاصل عمر پربرکت ایشان در حدود یکصد و پنجاه اثر نفیس علمی در زمینه‌های مختلف علمی است. حضرات آیات سید مصطفی خمینی، سید محمود طالقانی، مرتضی مطهری، سیدمحمد بهشتی، شهاب الدین اشراقی، محمد مفتح، امام موسی صدر، میرزا جواد تبریزی، شیخ حسین نوری همدانی، سیدرضا صدر، سید مهدی روحانی و سید مرتضی عسکری از جمله شاگردان ایشانند. سرانجام این اسوه فضیلت و علم، در هفتم شهریور 1369 ش در 96 سالگی دار فانی را وداع گفت و بر حَسَب وصیتشان در راهروی ورودی کتابخانه‌اش به خاک سپرده شد.

بنیان‌گذاری سلسله اشکانیان توسط «اَرَشْک» در پارْتْ (256 سال قبل از میلاد)
با سقوط سلسله هخامنشی و تأسیس سلسله سلوکیان، یکی از سرکردگان قبایل پارتی در خراسان قدیم به نام اَرَشک، بر فرمان‌روای سلوکی شورید و پس از شکست دادن وی، در 28 اوت 256 ق. م، پادشاهی اشکانیان را تأسیس کرد. با این حال، جنگ بین دو طرف ادامه داشت تا اینکه ارشک در سال 247 ق. م کشته شد و پس از وی، برادرش تیرداد اول به تخت سلطنت نشست. دوران حکومت اشکانیان نیز سرانجام در سال 224 م به سر رسید و با قیام اردشیر بابکان و سرنگونی فرمان‌روایی اشک‌ها، دوره پادشاهی سلسله ساسانیان بر ایران آغاز شد.

کشف دماغه «امید نیک» در جنوب آفریقا (1488 م)  
دماغه امید نیک شبه جزیره صخره ای است واقع در ساحل جنوبی افریقای جنوبی مشرف به اقیانوس اطلس. جنوبی‌ترین بخش افریقا در واقع دماغه آگولاس در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی امید نیک است. نخستین دریانورد اروپایی که موفق شد از این آبراه گذر کند، کاوشگر پرتقالی بارتلومیو دیاس در سال ۱۴۸۸ میلادی بود. او هنگام بازگشت به لیسبون مکانی را که کشف کرده بود «دماغه طوفان‌ها» نامید، اما هنری دریانورد، که پشتیبان مالی دیاس بود، نام آن را به «دماغه امید نیک» که اشاره‌ای به راهی برای رسیدن به سرزمین هند بود، تغییر داد.

کشف راه دریایی هندوستان توسط «واسکو دوگاما» (1498 م)

راه دریایی هندوستان که اروپا را به ممالک مشرق و جنوب آسیا متصل می‌کرد توسط «واسکو دوگاما» دریانورد پرتغالی کشف شد. این راه بعد از بستهشدن راه قسطنطنیه که از روز 29 مه 1453 به تصرف ترکان عثمانی درآمده بود برای ایجاد ارتباط میان اروپا و آسیا کمال لزوم را داشت « .واسکو دوگاما» از راه دور زدن آفریقا به اقیانوس هندوستان رسیده بود.

تولد «یوهان گوته» شاعر و نویسنده شهیر آلمانی (1749 م)
یوهان ولفْگانْگْ گوته در 28 اوت 1749 م در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد. در 16 سالگی جهت تحصیل در رشته حقوق به لایپزیگ رفت. گوته در سال 1768 م به فرانکفورت و سپس برای ادامه تحصیل به استراسبورگ رفت. اقامت وی در این شهر در تحول اندیشه و هنر گوته تاثیری مهم بر جای گذاشت. گوته بزرگ‌ترین شخصیت ادبی قرن نوزدهم و یکی از برجسته‌ترین نوابغ تاریخ بشر است. گوته را مبلغ ادبیات آلمان می‌دانند. وی پس از آشنایی با دنیای شرق و نیز مطالعه قرآن مجید، در اندیشه نگارش نمایش‌نامه‌ای افتاد که در آن مقولاتی چون عظمت پیامبر اسلام (ص)، ارتباط پیامبر با خدا و وضع تاریخی و روابط با مردم را مقایسه نماید.

 گوته سپس با تقلید از حافظ، دیوان شرقی و غربی را منتشر نمود که در عین تقلید، بُعد غربی و ساختار فکری گوته در آن حفظ شده است. با این حال مضامین مشترکی چون آزادی فکر، وسعت روح، تجلی خدا در طبیعت و... در دیوان گوته و حافظ وجود دارد. از گوته حدود یک‌صد و چهل اثر اعم از شعر، رمان، خاطرات و آثار علمی برجای مانده که دیوانِ شرقی و نغمه‌های رومی از مشهورترین آثار اوست. هم‌چنین کتاب تحفه‌های گوته، شامل مجموعه اشعار اوست که در دو سلسله و مجموعاً نه دفتر منتشر شد. ولفانگ گوته سرانجام در 22 مارس 1832 م در 83 سالگی درگذشت.

پرتاب اولین موشک قاره پیما توسط دانشمندان شوروی (1957 م)
شوروی 26 آگوست سال 1957 اعلام کرد که داشمندان این جماهیر به نخستین موشک قاره پیمای هدایت شونده جهان را پیروزمندانه آزمایش کرده بودند. در این اعلامیه آمده بود که این موشک مورد استفاده نظامی و غیر نظامی قرار خواهد گرفت. چهل روز بعد (4 اکتبر 1957) دانشمندان شوروی با موشک قاره پیما، نخستین سفینه فضایی جهان به نام «اسپوتنیک 1» را در مدار زمین قرار دادند و باعث تحسین جهانیان شدند و اعلام داشتند که ظرف کمتر از سه سال انسان در مدار زمین و تا 5 سال دیگر یک سفینه در مدار ماه قرار خواهند داد که به هر دو وعده عمل کردند. 

امضای قرارداد صلح بین «یاسر عرفات» و «اسحاق رابین» (1993 م)
یاسر عرفات و اسحاق رابین به دنبال مذاکرات طولانی در واشینگتن که در حضور رئیس جمهور امریکا انجام شد، سرانجام در روز 28 اوت سال 1993 م قراردادی را امضا کردند که به موجب آن، سازمان آزادی بخش فلسطین، موجودیت رژیم صهیونیستی را پس از گذشت 45 سال از تأسیس آن، به رسمیت شناخت و اسرائیل نیز متقابلاً متعهد شد که اداره امور بخشی از مناطق اشغالی فلسطین از جمله نوار غزه را به فلسطینی‌ها واگذار نماید. قرارداد رابین و عرفات، هم در اسرائیل و هم در میان فلسطینی‌ها با مخالفت‌های شدیدی روبرو شد و اعتراضات بسیاری را برانگیخت.

برخی از رویدادهای 28 اوت
1609: یک دریانورد هلندی با همراهان وارد خلیج دلیور در شرق آمریکای شمالی شدند و تا فیلادلفیای امروز پیش رفتند.
1640: در جنگ نیوانگلند، سرخپوستان از مهاجران انگلیسی و نیروهای حامی آن‌ها شکست خوردند و بیشتر اراضی خودرا در ماساچوست از دست دادند.
1930: شوروی با فرانسه قرارداد عدم تعرض امضاء کرد.
1973: یک زمین لرزه در کشور مکزیک بیش از 600 تن را کشت.
برچسب ها: رویداد ، صلح ، تقویم ، روز ، عرفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار