با توجه به افزایش تورم در سال های اخیر مارجین دارو به جای افزایش، کاهش یافته که این امر به ضرر داروخانه ها شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، سید ابراهیم هاشمی مدیر عامل شرکت پخش هجرت در نشست خبری که به مناسبت روز داروساز برگزار شده بود افزود: در تمام ایران دارو با یک قیمت و با یک کیفیت در دسترس همه مردم قرار دارد.
 
وی با اشاره به اینکه زنجیره تامین دارو از تولید و واردات تشکیل شده است، گفت: داروهای تولید داخل بعد از طی پروسه های سنگین و سخت تولید وارد نظام عرضه توزیع می شوند که باید بر اساس هماهنگی های و دستور العمل های سازمان غذا و دارو بر اساس اعداد و ارقام درست بین مراکز توزیع شود چرا که اگر کوچکترین مشکل در امر عرضه توزیع دارو پیش آید ممکن است در یک منطقه انباشت دارو و در یک منطقه دارو وجود نداشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه دارو تنها کالایی است که استانداردهای سنگین بین المللی از زمان تحویل دارو از کارخانه تا زمان تحویل به داروخانه دارد، اظهار كرد: در واقع برای توزیع، حمل و نقل و انبار آن 3 فاکتور مهم باید مورد توجه قرار گیرد که 3 فاکتور مهم دما، رطوبت و نور است که با این این سه فاکتور تا زمان تحویل به داروخانه تحت کنترل باشد.
 
هاشمی عنوان کرد: دارو در زنجیره سرد باید در دمای 2 تا 8 درجه قرار گیرد که یک درجه تغییر دمای سرد باعث از بین رفتن دارو می شود به همین دلیل حساس بودن داروهای زنجیره سرد سازمان غذا و دارو برای این گروه از داروها یک تاییده جدا دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه مارجین زنجیره داروهای سرد با توجه به زحمات بیشتر از مارجین داروهای معمولی بسیار کمتر است تصریح کرد: مارجین داروها در 3 سال گذشته به جای افزایش کاهش یافته است و این امر باعث شد، که ما در نظام توزیع دارو دچار مشکلاتی شویم.
 مدیر عامل شرکت پخش هجرت ادامه داد: 6 شرکت پخش داروی اول کشور یعنی شرکت های پخش هجرت، رازی، فردوس، قاسم، البرز و دارو پخش 635 میلیارد تومان از بیمه ها طلب دارند که اگر این وضعیت بهبود پیدا نکند نظام توزیع را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند مسئولین به خاطر مسائل اقتصادی با جان بیمار بازی نمی کنند.
 
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در کشورهای دیگر دنیا یک داروخانه با فروش 35 تا 30 نسخه دارو در روز می تواند تمام هزینه های مورد احتیاج خود را تامین کند که این دلیل قیمت بالای دارو و مارجین بالای دارو است ولی اگر داروخانه ای در ایران 150 تا 200 نسخه در روز نداشته باشد نمی تواند امورات خود را به راحتی بگذارند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: ممکن است برخی اوقات به دلیل مسائل بانکی یک سری از داروها با تاخیر وارد کشور شوند که این بی انصافی است که بگوییم مسئولین به خاطر مسائل اقتصادی با جان بیماری بازی می کنند.
 
وی در پایان به افتتاح بزرگترین انبار دارویی کشور در اسفند ماه سال گذشته به نام هجرت اشاره و خاطر نشان کرد: این انبار تنها انبار بزرگ دارای استاندارد در کشور است که تا به حال به طور میانگین 2 تا 3 ممیزی از بزرگترین شرکت های بزرگ دارویی دنیا گرفته است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.