نظام6-3-3 حوزه های یادگیری دانش آموزان را از هشت حوزه به 11 حوزه افزایش می دهد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان رئیس گروه تحلیل محتوای اداره كل آموزش و پرورش استان زنجان گفت:در زمان حاضر حوزه های یادگیری كه همان دروس ارائه شده در مدارس هستند نیازهای دانش آموزان را مرتفع نمی كنند و نیازمند توسعه هستند.

محمدی ضمن مقایسه حوزه های یادگیری نظام آموزشی ایران و کشورهای دیگرافزود: حوزه های یادگیری در همه كشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بیش از 11 حوزه می باشد این درحالیست كه در ایران محدود به هشت حوزه است.

وی ساختار آموزشی 6-3-3 را زیر مجموعه ای از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد و خاطرنشان کرد: براساس این زیر نظام مقطع ابتدایی در شش سال و مقاطع متوسطه در سه سال به اتمام خواهند رسید.

رئیس گروه تحلیل محتوای اداره كل آموزش و پرورش استان زنجان،افزایش یك پایه به دوره تحصیلی ابتدایی را ضروری دانست و تصریح كرد: مقطع ابتدایی، آموزش های عمومی را ارائه می دهد كه مهم ترین بخش آموزش است اما متاسفانه در ایران به دلیل كوتاه بودن این مقطع یادگیری دانش آموزان محدود و افت تحصیلی آنان در دوره متوسطه افزایش می یابد.

محمدی یادآور شد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای مقطع پیش دبستانی نیز دو سال پیش بینی شده است كه با احتساب آن مقطع ابتدایی هشت سال خواهد بود.

وی به مزایای اجرای نظام 6-3-3 اشاره واظهاركرد: حوزه هایی مانند كارو فناوری، مهارت های زندگی وتفكرو پژوهش، ترجیح تفكرمحوری بر حافظه محوری مسائلی هستند كه در نظام آموزشی سی و سه سال اخیر مغفول واقع شده اند.

رئیس گروه تحلیل محتوای اداره كل آموزش و پرورش استان زنجان در ادامه تدوین و اجرای برنامه درس ملی را از دیگر مزایای اجرای نظام 6-3-3 اعلام کرد و افزود: تا كنون برنامه های درسی سیستم آموزشی تقلیدی و اقتباسی از سیستم های سایر كشورها بوده و براساس نیاز جامعه طراحی نشده بود اما از این پس برنامه های درسی براساس نیازها و اعتقادات جامعه ایرانی- اسلامی تدوین و اجرایی خواهد شد.

محمدی ادامه داد:در سند تحول بنیادین راهبردهای یاددهی یادگیری دچار تحول شده است و براساس آن محیط یادگیری از كلاس درس فراتر رفته و مواد آموزشی محدود به كتاب های درسی نیست.

وی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارای 10 زیر نظام است كه از این تعداد فقط زیر نظام های برنامه درسی ملی و ساختار 6-3-3 در گام نخست اجرایی می شوند و بسترهای زیرنظام هایی مانند نظام جمع مدیریت منابع انسانی برای سال های آتی فراهم می شود.

این مقام مسئول با بیان اینكه جایگاه معلمان درسند تحول بنیادین همچون استاد دانشگاه مد نظر قرار گرفته است گفت: این نوع نگاه ارتقاء سطح علمی معلمان را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه شبكه ملی مدارس ایران تحت عنوان شبكه رشد فعال شده و پاسخگوی بسیاری از نیازهای معلمان و دانش آموزان است، تصریح کرد: اشكالات موجود در اجرای نظام های ده گانه سند تحول بنیادین پیش بینی شده و راه های پاسخگویی به آن نیز ارائه شده ست./س

برچسب ها: افزایش ، یادگیری ، دانش ، آموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.