دكتر ابوالقاسم فخاريان ساوجي يكي از مفاخر فرهنگي و ادبي ساوه به شمار مي رود كه تاكنون چندين جلد كتاب تاليف كرده و بيش از 12هزار بيت شعر سروده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اين استاد بزرگوار در سال 1305هجري شمسي در شهر ساوه متولد و از دوران كودكي عشق و علاقه به سرودن و نوشتن در او شعله ور شد و هم اكنون كه در سن 85 سالگي است دست از نوشتن بر نداشته و شعله سرودن در او فروكش نكرده است.

او بازنشسته‌ آموزش و پرورش است و همچنان به تدريس در دانشگاه آزاد اسلامي ساوه و به تحقيق در موضوعات تاريخ و جغرافيا و سرودن اشعار در زمينه‌هاي مختلف مشغول است.

از آثار به چاپ رسيده اين استاد ساوجي مي توان به مجموعه رباعيات با عنوان 'شراره هاي دل'، 'ديوان سمندر ساوجي' و 'كرشمه هاي قلم' نام برد.

همچنين جلد نخست ديوان شعر ابوالقاسم فخاريان با بيش از 12 هزار بيت شعر در موضوعات مختلف در دست چاپ است.

علاوه بر اين، از جمله آثار وي كه بزودي به بازار عرضه مي شود مي توان به كتابي در شرح حال بيش از 500 نفر از فرهيختگان ساوه در سه جلد، ديوان (شهاب ساوجي) و كتاب تاريخ و جغرافياي شهرستان ساوه اشاره كرد.

كتاب تاريخ و جغرافياي مفصل شهرستان ساوه شامل آنچه در قرون متمادي در ساوه رخ داده و شرح حال تمامي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ملي قديم از زمان سلطنت مظفر الدين شاه تا زمان حاضر مي باشد.

اين كتاب شامل مطالبي است كه تاكنون در هيچ كتابي چاپ نشده است و شروع آن از سال 1341هجري خورشيدي بوده است.

در آن زمان ساوه داراي پنج بخش مركزي‌، زرند‌، خرقان‌، نوبران و جعفر آباد بوده است.

وي در كنار سرودن اشعار و تاليف كتاب در خصوص موضوعات فرهنگي و ادبي نيز تحقيق مي كند،اين محقق ساوجي مي گويد: تاكنون 21 جلد كتاب قطور نوشته ام كه چاپ شده و يا در حال چاپ است.

دكتر 'ابوالقاسم فخاريان ساوجي' افزود: مهمترين هدف من از نگارش اين كتابها معرفي شهرستان ساوه و مفاخر و مشاهير آن به نسل آينده است.

وي اظهار داشت: همكاري مسوولان در چاپ اين كتابها مي تواند افق تازه اي را پيش روي جوانان اين شهرستان بگشايد تا آنان بيشتر با مفاخر و قدمت تاريخي ساوه آشنا شوند./س

برچسب ها: ساوجی ، مفاخر ، ساوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۰۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
من سال ۸۰ افتخار شاگردیشون رو داشتم در دانشگاه آزاد
Iran (Islamic Republic of)
ساوجی
۱۲:۴۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
باسلام : ضمن عرض ارادت ، سلامتی و طول عمر از خداوند متعال برای ایشان دارم .
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا شجاعی
۲۱:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
عرض ارادت خاص نسبت به استاد دارم