" هون سن " نخست وزير کامبوج در مراسم افتتاحيه اين نشست گفت اين کشور بسيار خشنود است که با وجود شرايط نامساعد اقتصادي ، افزايش بهاي نفت و جريان هاي بي ثبات سرمايه در جهان ، رشد اقتصادي آ سه آن سال گذشته چهار و هفت دهم درصد بوده است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا از سيم ريپ ، چهل و چهارمين اجلاس وزراي اقتصاد اتحاديه کشورهاي جنوب شرقي آسيا ( آ سه آن ) روز دوشنبه در سيم ريپ در کامبوج آغاز شد.
وي افزود مازاد تجاري اين اتحاديه در سال دو هزار و يازده ميلادي با وجود کاهش رشد صادرات ، نود و هشت ميليارد و پانصد ميليون دلار بود.
اين مقام تاکيد کرد ارزش صادرات يک تريليون و دويست و چهل ميليارد دلار و ارزش واردات يک تريليون و صد و پنجاه ميليارد دلار بود.
نخست وزير کامبوج تصريح کرد با اين وجود ، آ سه آن همچنان با چالش هاي جهاني و منطقه اي چون روند کند بهبود اوضاع اقتصادي کشورهاي توسعه يافته ، بحران بدهي در اروپا و بحران هاي سياسي و اجتماعي در خاورميانه و شمال آفريقا روبروست.
هون سن اضافه کرد آ سه آن همچنين با قيمت بالاي نفت ، افزايش قيمت مواد غذايي ، تغييرات آب و هوايي ، بلاياي طبيعي ، تروريسم و جرم و جنايت فراملي روبروست.
وي شکاف توسعه بين اعضاي آ سه آن را زياد توصيف کرد و از همه وزراي اقتصاد اين اتحاديه خواست براي مقابله با اين مسائل ، وحدت بيشتري داشته باشند.
چام پراسيد وزير بازرگاني کامبوج در نطق افتتاحيه اين اجلاس گفت وزراي اقتصاد آ سه آن در نشست هاي يک هفته اي درباره وحدت و يکپارچگي اقتصادي اين اتحاديه به ويژه اجراي طرح جامعه اقتصادي آ سه آن و تشکيل چنين نهادي تا سال دو هزار و پانزده ميلادي گفتگو مي کنند.
وزراي اقتصادي آ سه آن همچنين با طرف هاي گفتگوي اين اتحاديه از جمله چين ، کره جنوبي ، ژاپن ، استراليا ، نيوزيلند ، هند ، آمريکا ، کانادا و روسيه ديدار مي کنند.
آ سه آن در سال هزار و نهصد و شصت و هفت ميلادي با عضويت برونئي ، کامبوج ، اندونزي ، لائوس ، مالزي ، ميانمار ، فيليپين ، سنگاپور ، تايلند و ويتنام تاسيس شد.
برچسب ها: اجلاس ، آ سه آن ، اقتصاد ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار