يك فوق تخصص سرطان كودكان گفت: تشخيص زودهنگام، درمان مناسب و پيگيري درمان در بقاي اين بيماران بسيار مؤثر است بنابراين يكي از مشكلات كنوني نظام سلامت، مراجعه و تشخيص ديرهنگام است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر اعظم السادات هاشمي افزود: سرطان دومين علت مرگ‌ومير كودكان پس از تصادفات است به‌ طوري ‌كه سالانه از هر 100 هزار فرد زير 15 سال، 5 تا 7 نفر به سرطان مبتلا مي‌شوند و با توجه به جمعيت جوان كشور، تأمين سلامت اين افراد يكي از نيازهاي جدي بخش سلامت كشور به‌حساب مي‌آيد.
وي ادامه داد: سرطان بيماري قابل پيشگيري و تشخيص و درمان است بنابراين با شناسايي علائم و عوامل خطرساز مي‌توان از بروز سرطان‌ها پيشگيري كرد.
وي استعمال دخانيات، تغذيه نادرست، كم‌تحركي، مواجهه با مواد سرطان‌زا در محيط زندگي و كار، نامناسب بودن رفتارهاي بهداشتي و جنسي را از عوامل مؤثر در بروز سرطان‌ها دانست و افزود: با كنترل اين موارد مي‌توان تا 30 درصد ابتلا به سرطان را كاهش داد.
اين فوق تخصص سرطان كودكان اضافه كرد: تغذيه مناسب، تحرك كافي، پرهيز از استعمال دخانيات، كاهش مواجهه مستقيم با نور خورشيد، استفاده از كلاه، عينك آفتابي و كرم‌هاي ضدآفتاب و همچنين واكسيناسيون عليه هپاتيت در پيشگيري از بروز سرطان كبد پيشگيري مي‌كند كه بيش از 95 درصد كودكان عليه اين ويروس واكسينه شده‌اند.
وي با بيان اينكه سرطان خون شايع‌ترين سرطان كودكان است و افراد مبتلا در 80 تا 85 درصد موارد، تا پنج سال پس از ابتلا زنده مي‌مانند، گفت: تشخيص زودهنگام، درمان مناسب و پيگيري درمان در بقاي اين بيماران بسيار مؤثر است بنابراين يكي از مشكلات كنوني نظام سلامت، مراجعه و تشخيص ديرهنگام است.
دكتر هاشمي تصريح كرد: به عنوان مثال در مورد سرطان پستان، خانم ماه‌ها توده‌اي را در پستان خود لمس مي‌كند، ولي از مراجعه به پزشك مي‌هراسد و در صورت مراجعه نيز از نمونه‌برداري امتناع مي‌كند كه اين امر موجب تأخير در تشخيص و درمان بيماري و پيشرفت آن مي‌شود در حاليكه سرطان پستان در كشورهاي توسعه‌يافته بالاي 95 درصد بقاي 5 ساله دارد و اين ميزان در كشور ايران 67 درصد است.
وي ميزان بروز سرطان در ايران را 100 مورد به ‌ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت دانست و افزود: به ‌طور معمول انتظار مي‌رود كه سالانه در تمامي سنين 100 مورد سرطان بروز كند و سهم كودكان از اين موارد 10 مورد به ازاي 100 هزار نفر جمعيت اطفال است كه با احتساب موارد ثبت‌ نشده سالانه بين 2 تا 3 هزار مورد سرطان در كودكان رخ مي‌دهد.
وي ادامه داد: برنامه كنترل سرطان چهار پايه دارد كه مهم‌ترين پايه آن آموزش، اطلاع‌ رساني و ارتقاي سطح آگاهي مردم براي تغيير سبك زندگي، كاهش عوامل خطر محيطي و پرهيز از مصرف دخانيات (سيگار و قليان) است بنابراين والدين بايد آموزش‌هاي لازم را ببينند چرا كه از اين نظر كه در خانواده‌هايي كه پدر يا مادر سيگار مي‌كشند كودك در معرض خطر است.
وي پايه بعدي برنامه كنترل سرطان را غربالگري و تشخيص زودرس دانست و افزود: اگر كودك علائمي نظير بي‌اشتهايي، كاهش وزن، زردي و رنگ‌پريدگي داشت، بايد به پزشك ارجاع داده شود كه در اکثر موارد مشكل خاصي وجود ندارد ولي يك احتمال ضعيف وجود دارد كه اين علائم، علائم اوليه سرطان باشد چرا كه شايع‌ترين سرطان كودكان كه لوسمي‌ها و بيماري‌هاي خوني است، علائمي شبيه به سرماخوردگي دارد و مادران شكايت مي‌كنند كه سرماخوردگي كودك ادامه يافته و كودك رنگ‌پريده شده است بنابراين حتي علائم معمولي و پيش‌پا افتاده را هم بايد جدي بگيريم و بلافاصله به پزشك مراجعه كنيم.
دكتر هاشمي، مراقبت‌هاي نگهدارنده را پايه چهارم كنترل سرطان دانست و گفت: بيماري با هزينه بسيار زياد تشخيص داده و درمان مي‌شود و بايد حمايت از بيمار مستمر باشد كه سازمان‌هاي غيردولتي مي‌توانند در شناسايي و حمايت از بيماران سرطاني به وزارت بهداشت كمك كنند.
وي گفت: شايع‌ترين سرطان كودكان لنفوبلاستيك حاد، سرطان‌هاي مغز، لنفوما، تومور ويلمز، تومور نوروبلاستوما، رتينوبلاستوما، سرطان‌هاي استخواني مي باشد و سرطان‌هاي ديگر نادرتر است.
وي در زمينه شيوع سرطان‌هاي كودكان گفت: در دو دهه گذشته تعداد كودكان و نوجوانان ايراني افزايش يافته و در حال‌ حاضر حدود 35 درصد جمعيت ايران زير 15 سال است كه بر اساس برآوردهاي انجام‌شده انتظار مي‌رود در ازاي هر يك ميليون كودك متولد شده كه به 15 سالگي مي‌رسد، سالانه 125 تا 130 مورد سرطان بروز كند.
وي در زمينه پيشگيري از سرطان‌هاي كودكان نيز گفت: مادران در هنگام بارداري بايد از برخي عوامل خارجي از جمله استفاده از تنباكو و مواجهه با اشعه پرهيز كنند بدين معنا كه استعمال سيگار اعم از اينكه پدر سيگاري باشد يا مادر، ممكن است نقش مهمي در بروز سرطان در كودك داشته باشد. ابتلاي مادر به بيماري‌هاي ويروسي، تغذيه نامناسب، آلودگي هوا و استفاده از داروهاي ناشناخته نيز حائز اهميت است.
دكتر هاشمي اضافه كرد: به ‌طور كلي استفاده از داروها در دوران بارداري بايد به حداقل برسد و در مواقع ضروري بر حسب ماه‌هاي جنيني تجويز شود. مواد شيميايي كه الزاماً حشره‌كش‌ها و مواد شوينده نيستند، مواد شيميايي مضر موجود در غذاهاي آماده نظير نيتريت‌ها هم در ايجاد سرطان نقش دارند بنابراين تمام اين عوامل نقش تشديدكننده دارند و منجر به تغييراتي در سطح ژن‌هاي مختلف مي‌شوند كه در ايجاد سرطان نقش دارند.
وي رنگ‌پريدگي، خونريزي جلدي، كبودي‌هاي فراوان و سوزني بدون علت، تب بدون علت كه بيش از دو هفته به طول انجامد، كاهش وزن، كاهش اشتها، تعريق شبانه و در برخي موارد فلج حاد را ازجمله علائم سرطان در كودكان دانست و گفت: در مورد سرطان‌هاي مغز و اعصاب، نكته حائز اهميت اين است كه كودكان مبتلا صبح‌ها دچار سردرد مي‌شوند يا حالت تهوع و استفراغ دارند. در موارد پيشرفته بيماري نيز كودك تعادل خود را از دست مي‌دهد.
اين فوق تخصص سرطان كودكان خاطرنشان كرد: تورم شكم، تورم استخواني در يك قسمت و شكستگي استخوان بدون علت مشخص نيز از جمله علائم سرطان در كودكان است./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار