مقامات مرزی اردن و اسراييل، روز يکشنبه مانع ورود ۱۰۰ فعال طرفدار حقوق فلسطينی ها به کرانه باختری رود اردن شدند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "وليد عطالله" سخنگوي عمليات "به  فلسطين خوش آمديد" که هدف از آن تحويل لوازم تحصيلي به کودکان فلسطيني است، اعلام کرد به دو دستگاه اتوبوس حامل يکصد نفر از فعالان طرفدار فلسطيني ها در گذرگاه  آلنبي، تنها پل ارتباطي بين اردن و کرانه باختري اجازه داده نشد خاک اردن را ترک کنند.
 
"عطالله " گفت: مقامات اردني گذرنامه ها را مهر زدند و عوارض خروجي را دريافت کردند و همه چيز به نظر خوب مي آمد، اما وقتي که اتوبوس ها حرکت کردند، آخرين ايستگاه کنترل قبل از ورود به کرانه باختري بسته بود و مقامات هم هيچ دليلي براي آن ذکر نکردند.

دسترسي به مقامات اردن براي کسب اطلاع درباره اين موضوع امکان پذير نشد. 

رژيم صهيونيستي نيز از ورود يکصد فعال سياسي حامي فلسطين، از جمله سه فعال آمريکايي که در قالب يک کمپين به نام "به فلسطين خوش آمديد" قصد ورود به کرانه باختري از طريق مرز اردن با فلسطين اشغالي را داشتند، ممانعت بعمل آورد.

اين فعالان نيز با شرکت در کنفرانسي خبري به اعلام اعتراض به اين اقدام صهيونيستها پرداخته و خواستار صدور مجوز ورود براي خود شدند.

"اوليويا زمور"، سازمان دهنده و رهبر فرانسوي اين کمپين درباره اين اقدام رژيم صهيونيستي گفت: مقامات اسرائيلي بدون آنکه سؤالي از آنان بپرسند بلافاصله مهر ورود ممنوع را بر روي گذرنامه هاي آنها زدند.

وي پيشتر در مصاحبه اي در امان، پايتخت اردن هدف گروه از سفر به کرانه باختري را تحويل يک محموله ي يک تني از لوازم التحرير و وسائل مورد نياز دانش آموزان به مدارس آوارگان فلسطيني ساکن اردوگاههاي بيت لحم عنوان کرده بود.

زمور در بخشي از اظهارات خود در اين کنفرانس خبري گفت: ما خواستار احترام به حقوق انسانها و قوانين بين المللي هستيم، قوانيني که ارتباط آزاد را هم براي فلسطينيان و هم براي کساني که مي خواهند به ملاقات آنها بروند، ميسر مي کند. مي دانيد که در حال حاضر نه تنها غزه تحت محاصره قرار گرفته است، بلکه کرانه باختري و بيت المقدس نيز در محاصره هستند. اين وضعيتي وخيم تر از شرايط زندانيان در سراسر جهان است. چراکه زندانيان همه جا اين حق را دارند که ملاقات کننده داشته باشند.

وي در ادامه افزود: همه روزه شمار زيادي از افرادي که تلاش مي کنند به داخل فلسطين بروند، از اين امر بازداشته شده و چه از فرودگاه بنگوريان و چه از پل آلن بي، به خارج بازگردانده مي شوند. جاي افسوس دارد و شرم آور است که دولتهاي ما هيچ شکايت و اعتراضي به اين اقدام نمي کنند.

وي همچنين گفت: اين يک نژادپرستي است و ما آنرا نخواهيم پذيرفت. ما (براي ورود) دروغ نخواهيم گفت زيرا اينکه اعلام کنيم مي خواهيم به داخل فلسطين برويم تا دوستانمان را ملاقات کنيم، چيز شرم آوري نيست. بنابراين در کمال شفافيت عمل مي کنيم، حقيقت را مي گوييم و خودمان را به عنوان اعضاي گروه موسوم به "به فلسطين خوش آمديد" معرفي مي کنيم و مي خواهيم به بيت لحم وارد شويم. ما دروغ نمي گوييم و فکر مي کنيم اين چيزيست که دولت اسرائيل «ايجاد تحريک» مي نامد. به نظر مي رسد اگر دروغ نگويي و بخواهي حقيقت را بيان کني، ايجاد تحريک کرده اي!

فعالان اين کمپين، قصد داشتند با توزيع لوازم تحصيلی بين دانش آموزان فلسطينی، مشکلات ورود به اراضی فلسطينی را منعکس کنند.
 
از ماه ژوئيه سال 2011 اين سومين بار است که فعالان طرفدار فلسطيني ها تلاش مي کنند به کرانه باختري رود اردن وارد شوند. دو دفعه پيش آنها با هواپيما به فرودگاه تل آيو رفته بودند اما مقامات اسرائيلي از ورود آنها به کرانه باختري جلوگيري کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار