خبرگزاري شين هوا به بهانه شانزدهمين نشست سران کشورهاي عضو جنبش غير متعهدها که از تاريخ بيست و ششم تا سي و يکم اوت در تهران در حال برگزاري است گزارشي از نشست هاي قبلي جنبش ارائه کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛در اين گزارش، نشست هاي قبلي سران کشورهاي عضو جنبش غير متعهد به صورت اجمالي بررسي مي شود.

نخستين نشست سران ، سال 1961 در بلگراد برگزار شد.
دراين نشست نمايندگاني از 25 کشور ، يازده کشور از آسيا و آفريقا به همراه يوگسلاوي ، کوبا و قبرس شرکت داشتند.
نشست بعدي سران سال 1964 در قاهره پايتخت مصر برگزار شد. 46 کشور در اين نشست حضور يافتند و بيشتر آنها نيز کشورهاي تازه استقلال يافته آفريقايي بودند که به تازگي به عضويت جنبش غير متعهدها در آمده بودند. اين نشست بيشتر به مذاکرات درباره کشمکش اعراب و اسرائيل و جنگ هاي هند و پاکستان اختصاص داشت.
 
نشست سران سال 1970 در لوزاکا  با شرکت 54 کشور برگزار شد و يکي از مهم ترين اجلاس سران به شمار مي رفت. اين جنبش ، سازماني دايمي براي گسترش روابط سياسي و اقتصادي تشکيل داد. کنت کاندا نخستين رئيس جمهور گامبيا در اين رويدادها نقشي مهم ايفا کرد.  
در نشست سران سال 1973 در الجزيره پايتخت الجزاير ، اين جنبش به واقعيات تازه اقتصادي رسيدگي کرد. شوک نفتي جهان در سال 1973 موجب شده بود تعدادي از اعضا بسيار ثروتمندتر از ديگران شوند. پايان وابستگي طلا به پول آمريکا و در نتيجه کاهش ارزش دلار نيز موجب حذف يکي از اهداف سنتي جنبش غير متعهدها شد.
 
در زمان برگزاري نشست سران سال 1967 در کلمبوي سريلانکا ، اعضا در ساعت پاياني نشست با تصويب قطعنامه اي خواستار عقب نشيني نيروهاي آمريکايي از شبه جزيره کره و انحلال فرماندهي سازمان ملل در اين منطقه شدند. اعضاي جنبش غير متعهدها در نشست سال 1979 در هاواناي کوبا مزاياي " ائتلاف طبيعي" اين جنبش با اتحاد جماهير شوروي را که بسياري به آن معتقد بودند بررسي کردند. در  اين نشست سران ، تحت رهبري فيدل کاسترو درباره تشکيل ائتلافي ضد امپرياليستي با اتحاد جماهير شوروي گفتگو شد. موضوع مورد بحث در نشست سران دهلي نو که سال 1983 برگزار شد ، مسئله « خلع سلاح » بود. موضوعات ديگري که در گفتگوها شکل گرفت عبارت بودند از آپارتايد در آفريقاي جنوبي ، جنگ ايران و عراق و موضوع فلسطين.
 
کشورهاي شرکت کننده در هشتمين نشست سران که سال 1986 در هراره پايتخت زيمبابوه برگزار شد ، همگي آپارتايد و تبعيض نژادي را محکوم کردند. ديدگاه هاي اعضا و مخالفت آنها با آپارتايد تاثيرگذار بود. نلسون ماندلا که بيش از بيست و پنج سال زنداني بود ، اکتبر 1989 آزاد شد. وي تا پيش از آن فعالانه با آپارتايد در آفريقاي جنوبي مبارزه مي کرد و حمايت کامل کشورهاي جنبش غير متعهدها را بدست آورده بود.
نشست سران که سپتامبر 1989 در بلگراد برگزار شد منجر به اتخاذ تصميم هاي مهمي شد. بيش از يکصد کشور بار ديگر قول دادند با تمام وجود در خصوص ايجاد نظم اقتصادي عادلانه همکاري کنند. قرار بود اين کار از طريق گفتگو و مذاکرات درباره موضوعات مهم اقتصادي صورت بگيرد تا از يک طرف ، از همکاري متقابل کشورهاي عضو جنبش غير متعهد و از طرف ديگر ، همکاري اين کشورها و کشورهاي توسعه يافته اطمينان حاصل شود. در اين نشست سران نيز قول داده شد مبارزه با آپارتايد و استعمار که هنوز دامنگير بسياري از کشورها بود و نيز حمايت از حقوق بشر در کشورهاي ديگر ادامه يابد.

نشست سران سال 1992 در جاکارتاي اندونزي نخستين نشستي بود که اين جنبش پس از پايان جنگ سرد برگزار کرد. در اين نشست 64 رئيس کشور يا دولت ، ناظراني از ده کشور از جمله چين و مهمان هايي از بيست و يک کشور حضور يافتند. شرکت کنندگان در اين نشست سران اعلام کردند جنبش کشورهاي غير متعهد که سال 1961 براي مقابله با دو بلوک نظامي متخاصم تشکيل شد ، با وجود فروپاشي شوروي و بوجود آمدن تغييراتي در اروپاي شرقي از زمان نشست سران قبلي ، بايد تقويت شود.
 
نشست سران يازدهم در بندر کارتاگِناي کلمبيا برگزار شد و شرکت کنندگان خواستار همکاري بين المللي تازه و نظم جهاني عادلانه شدند تا امکان توسعه همه جانبه براي کشورهاي در حال توسعه فراهم شود. در سند نهايي قول داده شد نقش اين جنبش به عنوان سخنگوي کشورهاي در حال توسعه در دوره پس از جنگ سرد احيا و تقويت شود. در اين نشست سران همچنين درباره تغيير ساختار سازمان ملل ، حقوق بشر ، مقابله با مواد مخدر ، پيشرفت اجتماعي کشورهاي در حال توسعه ، محافظت از محيط زيست و مقابله با فعاليت هاي تروريستي گفتگو شد.
 
توسعه ، موضوع اصلي نشست سران کشورهاي عضو جنبش غير متعهدها در سال 1998 بود که در شهر دربان آفريقاي جنوبي برگزار شد. در سند نهايي خاطر نشان شد اقدامات خشونت بار مستمر در آفريقا که گروه هاي تروريستي عليه غير نظاميان بي گناه صورت داده اند موجب بي ثباتي و اختلال شديد در تلاش ها براي توسعه در اين قاره مي شوند. رهبران حاضر در اين نشست  در خصوص خلع سلاح و امنيت بين المللي  تاکيد کردند با پايان جنگ سرد ، توجيهي براي در اختيار داشتن زرادخانه هاي هسته اي يا ديدگاه هاي امنيت بين المللي مبتني بر ايجاد ائتلاف هاي نظامي و سياست هاي بازدارندگي هسته اي وجود ندارد.

63 رئيس کشور و هيئت هايي از 42 کشور ديگر عضو سال 2003 در نشست سران در کوالا لامپور شرکت کردند. اين نشست سران در جلسه پاياني خود « بيانيه کوالا لامپور » را در خصوص احياي جنبش غير متعهدها ، بيانيه اي جداگانه در خصوص عراق و بيانيه اي جداگانه در خصوص فلسطين صادر کرد.
 
نشست چهاردهم سران در هاوانا برگزار شد و پنج سند به تصويب رسيد که خواستار همبستگي کشورها براي واکنش بهتر به تهديدات و چالش هاي جهاني بودند. در اين نشست سران ، پنج سند تصويب شد که عبارت بودند از : اعلاميه اهداف و اصول و نقش کشورهاي غير متعهد در مقطع بين المللي فعلي ، سند نهايي ، سند روش شناسي طرح اقدام ،  بيانيه در خصوص فلسطين و بيانيه در خصوص موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران.
 
نشست پانزدهم سران در شهر ساحلي شرم الشيخ مصر برگزار شد و در آن سند نهايي و بيانيه شرم الشيخ در بيش از يکصد صفحه تصويب شد. اين سند درباره ديدگاه هاي جنبش غير متعهدها درباره مجموعه اي از موضوعات بين المللي و منطقه اي توضيح مي داد. از سوي ديگر در اين بيانيه ، طرحي آزمايشي براي توسعه جنبش کشورهاي غير متعهد در سه سال آينده تدوين شد. در اين بيانيه اعلام شده بود  ، اعضاي جنبش مصمم هستند نقش جنبش کشورهاي غير متعهد و نفوذ آن را به عنوان يک تريبون مهم سياسي در چند مجمع بويژه سازمان ملل تقويت کنند.
برچسب ها: نم ، تهران ، خبرگزاری ، جنبش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار