میزگرد تخصصی بررسی موضوعات ومسائل بافت تاریخی گرگان با حضورتعدادی ازکارشناسان وچند تن ازمدیران نهادهای اجرایی مرتبط به میزبانی همشهری گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان، دراین جلسه تخصصی که دردفتر روزنامه همشهری گلستان تشکیل شد، کارشناسان تاریخ و فرهنگ گرگان واستراباد، کارشناسان ارشد معماری و مرمت واحیای بناهای تاریخی، عضو شورای شهر و رییس سازمان نظام مهندسی مرکزاستان، معاون شهرسازی شهرداری گرگان و معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، حضور یافتند.

بنا به این گزارش، در این میزگرد تخصصی که بیش از 3 ساعت طول کشید، موضوعات و مباحث گوناگونی چون شرایط نامناسب و بحرانی بافت تاریخی، اهمیت ثبت، تملک و مرمت آثار وبناهای تاریخی و ارائه راهکارها و پیشنهاداتی دراین رابطه، مشارکت شهرداری درتملک خانه های تاریخی، طرح بهسازی ونوسازی بافت قدیم گرگان، ضرورت نظارت دقیق برساخت و ساز و تعیین حریم بناهای تاریخی، تاسیس شهرداری بافت تاریخی والگوسازی برای ایجاد نماهای همگون دربافت تاریخی مطرح شد.

این گزارش می افزاید: موضوعاتی همچون تقویت محلات و گذرهای تاریخی، برخی اقدامات انجام شده ازسوی شهرداری و این اداره کل، تاکید بر اهمیت حمایت همه جانبه از سوی نهادهای اجرایی مرتبط دراستان وشهرستان برای حفاظت از بافت قدیم گرگان، مستند سازی و توسعه طرح های تحقیقاتی و پژوهشی برای مجموعه بافت تاریخی گرگان و برخی چالش های پیش روی ثبت وحفاظت بناهای تاریخی و ضرورت تعامل بیشتر شهرداری و این اداره کل برای حفاظت از بافت تاریخی گرگان از دیگر مواردی بود که دراین جلسه تخصصی مطرح شد.

گفتنی است، برپایی چنین نشست هایی وارائه راهکارهای مطلوب دراین راستا، به حفاظت و احیای بافت تاریخی گرگان کمک شایانی می کند.

در حال حاضر130 هكتار از بافت تاریخی و قدیمی گرگان باقي مانده و این بافت داراي آثار وابنيه قديمي متعلق به دوران صفويه، زنديه ومخصوصاً وابسته به معماري سبك دوره قاجاريه است./س

برچسب ها: بافت قدیم ، گرگان ، میزگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.