طرح انتزاع با مستقل شدن عوامل توليد نه تنها راه گشاي مشكلات توليد كشور خواهد بود بلكه در اين بين توليدكننده و مصرف كننده نيز سود خواهند برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا شافعي نيا در نشستي كه امروز به مناسبت هفته دولت برگزار شد،‌ گفت: در اكثر كشورهاي پيشرفته زنجير توليد و توزيع به هم متصل و تمام بخش ها از جمله صنايع تبديلي و تكميلي جزئي از توليد هستند اما در كشور ما به دليل متصل نبودن زنجيره توليد با مشكلاتي روبرو هستيم.

وي افزود: به دليل نبود برنامه هاي مشخص دراين بخش توليدكنندگان بدون برنامه ريزي اقدام به توليد محصول مي كنند و در اين بين فرآيند توليد و توزيع رعايت نمي شود.

مديرعامل جهاد استقلال در خصوص مشكلات اخير در خصوص قيمت مرغ افزود: هزينه هاي حمل و نقل و توليد باعث افزايش قيمت مرغ شده است كه با طرح انتزاع هماهنگي ها در خصوص توليد و توزيع باعث كاهش قيمت و مشكلات محصولات مي شود.

وي افزود: صنايع نيز در كنار توليد با تنظيم و هماهنگي و بازار رساني مناسب مي تواند ظرفيت خود را تامين كند.

وي اضافه كرد: اگر سياست ها مناسب و براساس برنامه ريزي صورت گيرد، توليد افزايش و قيمت تمام شده ي محصول كاهش مي يابد.

شافعي نيا تصريح كرد: به دليل عدم وجود زنجيره توليد، پراكنش صنايع تبديلي ما علمي نيستند و ايجاد صنعتي با هزينه كلان در محلي نامناسب هزينه تمام شده را افزايش مي دهد كه بايد با ايجاد صنايع تبديلي و فرآوري در محل مناسب باعث كاهش ضايعات افزايش و ارزش افزوده محصول شويم.

وي در خصوص طرح انتزاع اضافه كرد: طرح انتزاع طرح خوبي است و اگر براساس ساختار درست صورت گيرد راه گشاي توليد خواهد بود و اينكه اين طرح نياز به بحث هاي كارشناسي بدون هرگونه تعصب صنفي، اداري و تشريفاتي دارد.

مديرعامل موسسه جهاد استقلال در خصوص واگذاري صنعت فرش به وزارت جهاد كشاورزي افزود: فرش به عنوان كار مكمل خانواده ها در كنار فعاليت هاي كشاورزي است و تك اقتصادي نيست.

وي افزود: عدم هماهنگي در بخش هاي توليدي كشور در برخي از محصولات از جمله پنبه باعث كاهش توليد اين محصول شده است.

شافعي نيا افزود: 85 درصد نهاده ها براي مرغداري ها وارداتي است و بايد براي 6 ماه آينده ذخيره استراتژيكي داشته باشيم و كالاهاي مورد نياز را در انبارها نگه داري كنيم تا با مشكل كمبود نهاده روبرو نشويم.

وي خاطرنشان كرد:‌ ذرت داخل از تاريخ 6.15 برداشت آن شروع خواهد شد كه 2 ميليون و 300 هزار تن در كشور توليد ذرت داريم و براي توليد ذرت هيچگونه مشكلي نداريم، قيمت مصوب كنجاله 1050 تومان است اما شركت هاي تحت پوشش موسسه با قيمت 950 تومان در اختيار توليدكننده قرار مي دهند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار