بسياري از مردم پايتخت آمريکا به علت نداشتن ايالت و محروم بودن از برخي امتيازات ديگر ايالتها ناراضي هستند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سي سي تي وي، واشنگتن دي سي پايتخت آمريکا ششصد هزار نفر جمعيت دارد و مردم اين شهر دردسرهاي ساکنان ديگر شهرهاي آمريکا را دارند و همانند آنها ماليات مي دهند و بايد به خدمت سربازي بروند اما آنها از منافع داشتن ايالت محروم هستند.
ايلير ژرکا فعال حق راي براي مردم واشنگتن گفت به جز پايتخت، مردم در همه ايالتهاي آمريکا نمايندگاني در سنا و مجلس نمايندگان دارند، آنها بودجه مخصوص ايالتي دارند و قوانين ايالتي بر آنها حاکم است. اما واشنگتن از اين حقوق محروم است.
 امسال اعتراض شهروندان پايتخت آمريکا به اين وضع افزايش پيدا کرده است.
بسياري اعتراض خود را با دير رفتن به سرکار نشان دادند.
 آنها اميدوار هستند با اين کار بتوانند نظر قانونگذاران را جلب کنند. رالف نيدر رئيس حزب سبزها و فعال حقوق مصرف کنندگان که هميشه خاري در چشم کنگره بوده رهبري اين اعتراضات و اعتصابها را برعهده دارد.
او گفت ما تلاش مي کنيم تا با اين مبارزه فرياد مردم واشنگتن را به گوش کنگره برسانيم و بگوييم که اين بي عدالتي بايد برداشته شود زيرا مردم واشنگتن دي سي از بسياري از حقوقي که ساکنان ديگر ايالتها دارند محروم هستند.
البته واشنگتن دي سي يک نماينده در کنگره دارد که مي تواند طرح ارائه کند و همانند ديگر نمايندگان رهبري کميته ها را برعهده بگيرد اما او از يک حق بزرگ محروم است و آن شرکت در راي گيري درباره لوايح و طرحهاست.
الينور هولمز نورتون نماينده واشنگتن دي سي در کنگره گفت اينکه مردم اين شهر از حقوق کامل شهروندي از جمله حق راي دادن برخوردار نباشند، سيلي به صورت آنهاست.
درست است که ساکنان واشنگتن دي سي شهردار و شوراي شهرشان را خودشان انتخاب مي کنند اما قوانين و بودجه آنها بايد براي تصويب به کنگره ارسال شود.
 منتقدان مي گويند اصولا سياستمداران که از ايالتهاي مختلف به کنگره مي آيند نمي توانند مشکلات و نيازهاي مردم واشنگتن بويژه اقليتها و مبارزه با گسترش شديد ايدز را درک کنند. فعالان همچنين مي گويند نداشتن ايالت مغايرت آشکار با منافع آمريکا است.
رالف نيدر گفت: دولت آمريکا درباره مسئله واشنگتن رويکردي دوگانه و رياکارانه دارد زيرا نمايندگان آمريکا از همين واشنگتن به کشورهاي ديگر رفته و آنها را به نداشتن دموکراسي متهم مي کنند در حاليکه در داخل آمريکا آشکارا دموکراسي دچار مشکل است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار