برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری است این بنا مدفن شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  همدان ؛ درباره علت نام گذاری این بنا به برج قربان معروف است که در جریان شورش افغان‌ها در اواخر دوره صفویه فردی به نام قربان این محل را سنگر گاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده‌است از این رو مسجد وبقعه به نام او شهرت یافته‌است.
در سال ۱۳۱۲ و در حین انجام تعمیرات درزیر برج سردابی یافتند که کلیه قبور اشاره شده در آنجا قرار داشتند این بر اين بنا از يك برج 12 ضلعي آجري با گنبد هرمي شكل 12 ترك آجري تشكيل شده است. طول اضلاع 12گانه برج از بيرون بيش از 2 متر و از درون كمي بيش از يك متر است.
    جبهه خارجي بنا را طاق نماهايي با عمق 15 سانتي متر و پهناي 123 سانتي متر در هر ضلع تشكيل مي دهد كه هر يك به وسيله يك گوشواره از سطح خارجي جرزهاي 12گوشه به عقب نشسته و در جبهه داخلي برج نيز طاق نماهايي به عمق 20 و عرض 90 سانتي متر قرار گرفته است. اين بنا فاقد هرگونه كتيبه و گچبري و تزئينات است.
    از سال 1330 بخش فوقاني برج قربان تخريب شده و فرو ريخته بود كه مرحوم محمد تقي مستوفي، رئيس سازمان باستان شناسي آن زمان براي هزاره بوعلي سينا آن را تعمير كرد. به طور كلي برج قربان در 30 سال اخير اندكي تعمير شد و نمايي پيدا كرد.
    اين برج به عنوان جاذبه اي تاريخي در حال حاضر از طرف سازمان ميراث فرهنگي بازسازي شده است و بخشي از خانه هاي اطراف نيز خريداري و دور آن حصاركشي شده و رفت و آمد براي توريست ها طي مقرراتي انجام مي شود.
    در وسط برج قربان روي طاق سردابه سنگ قبري ساده و معمولي قرار دارد كه اين متن به صورت برجسته و در 6 سطر روي آن حجاري شده است: «يا غفارالذنوب هذا قبرالمرحوم المغفور الوصل رحمه الله تعال محمد، في شهر ذيحجه الحرام سنه 1090» اين سنگ در دوره صفويه ساخته شده است.
 تاريخ وفات او را 488 ذيحجه نوشته اند.
این برج محل زندهای شهر همدان بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی جنب دبیرستان ابن سینا واقع است ./س
برچسب ها: همدان ، برج قربان ، سلجوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.