عدم تأمین حق آب گاوخونی با حدود 160 میلیون متر مکعب، خشکیدگی آنرا افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تالاب گاوخونی با وسعتی حدود 47600 هکتار، دریاچه ای کم عمق در فلات مرکزی ایران است، آب این تالاب که دریای نمکی وسیعی است از رودخانه زاینده رود که از زردکوه سرچشمه می گیرد، تأمین می شود، این تالاب زیستگاه اصلی بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

در این خصوص مقدس مدیر کل زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در طی 15 سال اخیر بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک کشور شاهد کاهش بارندگی و بدنبال آن خشکسالی بوده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای واقع در میانه با عرض جغرافیایی 30-10 درجه درگیر خشکسالی هستند، افزود: با مدلسازی Ipcc پیش بینی می شود که با توجه به افزایش گازهای گلخانه ای مسأله افت بارندگی در مناطق خشک و نیمه خشک حتمی است.

وی ادامه داد: در شرایط وقوع خشکسالی دراز مدت، مدیریت آب و سهمیه بندی منابع آب از اهمیت زیادی برخوردار است، در این شرایط باید تخصیص آب مورد تجدید نظر قرار گرفته و متعاقب خشکسالی تغییر رفتار به وجود آید.

مقدسی گفت: حل بحران خشکسالی از عهده یک وزارتخانه یا سازمان خارج است و باید از نظریات صاحب نظران بخشهای مختلف کشاورزی، صنعت، سازمان آب و محیط زیست بهره گرفت.

وی افزود: بسیاری از دریاچه ها و تالاب ها تحت تأثیر تغییر اقلیم قرار گرفته و خشک شده اند بطوریکه بسیاری از رودخانه های دائمی تبدیل به رودخانه های فصلی و بسیاری از رودخانه های فصلی، خشک شده اند.

مدیر کل زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: هم اکنون تالاب گاوخونی به خاطر کاهش حق آب تالاب که از رودخانه زاینده رود ناشی می شود، وضعیت مناسبی ندارد و عدم امکان پذیری تأمین حق آب با وجود 160 میلیون متر مکعب، خشکیدگی آنرا افزایش می دهد.

گفتنی است، تالاب گاوخونی به عنوان بخشی حساس و مؤثر از طبیعت شرق اصفهان، چنانچه مورد توجه و شناسایی دقیق قرار گیرد و برنامه ای جامع برای بهره برداری پایدار از آن تدوین شود، اثر بسیار زیادی در رشد و شکوفا کردن منطقه خواهد داشت./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار