اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با حضور بيش از يكصد كشور از اعضاي اين جنبش در تهران برگزار مي شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،

** نخست وزیر سوریه ریاست هیئت این کشور در اجلاس تهران را برعهده دارد
پایگاه خبری المیادین اعلام کرد بشار اسد رئیس جمهور سوریه، "وائل الحلقی" نخست وزیر این کشور را به عنوان جانشین خود به اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران می فرستد.

المیادین با اعلام این خبر افزود: الحلقی به عنوان جانشین بشاراسد، ریاست هیئت سوریه در دو روز آخر نشست غیر متعهدها را برعهده دارد.
 
المیادین همچنین حضور و"لید المعلم" در اجلاس تهران در سطح وزرای امورخارجه را قطعی دانست.

** هنیه در اجلاس تهران شرکت نخواهد کرد
دقایقی پیش اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین در غزه با عذر خواهی از مقامات کشورمان اعلام کرد در اجلاس سران جنبش عدم تعهد شرکت نخواهد کرد.

در همین حال "طاهر النونو " سخنگوی دولت فلسطین با تایید این خبر به رسانه ها گفت: به خاطر منافع ملی و جلوگیری از اختلافات بین مقامات فلسطینی، اسماعیل هنیه در نشست غیر متعهدها در تهران شرکت نخواهد کرد.
 
گفتنی است، محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی بعنوان نماینده فلسطین برای حضور در اجلاس تهران دعوت شده است.


** رئیس اتاق فکر اردن نماینده این کشور در اجلاس تهران

دولت اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ "حسن بن طلال"، رئیس اتاق فکر این کشور و به عنوان نماینده پادشاه اردن در اجلاس جنبش غیر متعهدها در تهران شرکت می‌کند.


الاهرام:
اجلاس تهران "خواب و خوراک" را از تل آويو گرفت

الاهرام نوشت برگزاري اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، آرامش را از محافل صهيونيستي گرفته است.

اين روزنامه مصري در پايگاه اينترنتي امروز خود در گزارشي به قلم "عادل شهبون" نوشت: از زمان شروع مقدمه چيني ها براي برگزاري اجلاس کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، اسرائيل لحظه اي آرام نگرفت و تمام تلاش خود  را کرد تا نگذارد بيشترين تعداد از رهبران و نمايندگان کشورها در آن شرکت کنند.
 
اين تلاش ها به ويژه پس از اظهارات روز يکشنبه گذشته احمدي نژاد رئيس جمهور ايران و آيت الله علي خامنه اي رهبر عالي جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت که بار ديگر اسرائيل را غده اي سرطاني و بزرگترين مشکل فعلي پيش روي جهان اسلام دانستند.
 
در همين راستا، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از بان کي مون دبيرکل سازمان ملل خواست براي شرکت در اين اجلاس به ايران سفر نکند و اين سفر را اشتباهي بزرگ توصيف کرد.
 
نتانياهو خطاب به بان کي مون گفت "سفر تو به ايران مشروعيت خواهد بخشيد".
 
محافل تصميم گيرنده در تل آويو به ويژه پس از تصميم مصر به شرکت در اين اجلاس، به آن اهميت زيادي مي دهند.
 
روزنامه هاي صهيونيستي نوشتند اين تصميم محمد مرسي رئيس جمهور مصر سران اسرائيل را خشمگين کرده است. رسانه هاي اسرائيل به ويژه با توجه به تهديدات ايران خطاب به اسرائيل و کشورهاي منطقه از حضور مصر در اين اجلاس انتقاد کردند و پرسيدند در صورت حمله اسرائيل به ايران، موضع مصر چه خواهد بود؟ آيا ساکت خواهد ماند يا اين موضوع بر آينده روابط دو کشور تاثير خواهد گذاشت؟ رسانه هاي مذکور اعلام کردند سفر مرسي به تهران پرسش هاي فراواني را در مورد آينده وضعيت منطقه و آينده روابط تل آويو با قاهره به ذهن متبادر مي کند؛ به ويژه اين که مصر در دوره محمد مرسي شاهد تحولات چشمگيري در روابط خارجي اش با کشورهاي جهان خواهد بود. از سوي ديگر علي لاريجاني از محمد مرسي به دليل عزمش براي حضور در اين اجلاس تقدير کرد و گفت در دوره حسني مبارک روابط ميان دو کشور قطع بود اما با حضور مرسي در ايران روابط دوجانبه نزديک تر خواهد شد و اين به نفع دو کشور خواهد بود. شايان ذکر است ايران و مصر از زمان انقلاب ايران در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه با يکديگر روابط ديپلماتيک ندارند.
 
اسرائيل جنگ ديپلماتيک فشرده اي را در کشورهاي جهان برضد ايران آغاز کرد تا بتواند نتايج اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها را که در تهران برگزار خواهد شد، تحت تاثير قرار دهد.


** اذعان اسرائيل به شکست واشنگتن از تهران با برگزاري اجلاس غيرمتعهدها
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست اذعان کرد افتتاح نشست نم در تهران اثبات کرد که توطئه غرب براي انزواي اين کشور شکست خورده است.


اين روزنامه گزارش داد: تهران امروز اجلاس غيرمتعهدها را افتتاح کرد.
 
ايران از يک گروه 120 نفره از کشورهاي در حال توسعه استقبال کرد که اين امر خود نشان داد که واشنگتن در انزواي اين کشور شکست خورده است.
 
80 کشور در اين نشست در سطح وزرا و بالاتر حضور يافته اند؛ اين در حالي بود که اسرائيل و آمريکا رايزني هاي گسترده اي را براي سنگ اندازي در برگزاري اين اجلاس بزرگ و ممانعت از سفر مقامات خارجي ترتيب داده بودند که همگي آنها با شکست مواجه شد.
 
اين در حاليست که بزرگاني چون بان کي مون و محمد مرسي نيز در روزهاي آتي وارد اين کشور مي شوند. بنيامين نتانياهو و ويکتوريا نولاند به نيابت از تل آويو و واشنگتن تلاش بسياري براي پشيمان کردن اين دو مقام براي سفر به ايران کردند که البته با شکست مواجه شدند.


** وزير خارجه تشكيلات خودگردان فلسطين فردا به تهران مي آيد
وزير خارجه تشكيلات خودگردان فلسطين از سفر قريب الوقوع خود به تهران خبر داد.

رياض المالكي وزير خارجه تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه فردا دوشنبه براي شركت در نشست وزراي خارجه جنبش عدم تعهد به تهران مي آيد.
 
المالكي اضافه كرد: اجلاس عدم تعهد طرح هايي در حمايت از فلسطين از جمله حمايت از فلسطين در درخواست براي عضويت در سازمان ملل متحد تصويب مي كند.


بازتاب آغاز نشست جنبش عدم تعهد در تهران/2
شين‌هوآ: ايران در حاشيه نشست نم پيشنهادي جديد براي حل بحران سوريه ارائه مي کند


خبرگزاري شين هوا در گزارش خود آورد شانزدهمين نشست کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد صبح امروز يکشنبه در سطح کارشناسان در تهران گشايش يافت.

علي اکبر صالحي وزير امور خارجه ايران امروز طي سخناني به مناسبت گشايش نشست کارشناسان اعلام کرد طي چند سال آينده دوره رياست ايران بر اين جنبش ، جمهوري اسلامي تمام تلاش خود را در جهت تحکيم وحدت و همبستگي ميان کشورهاي عضو اين سازمان به کار خواهد گرفت .  
صالحي تاکيد کرد ايران در عزم خود راسخ است تا جنبش يکصد و بيست عضوي عدم تعهد را به يک نهاد کارامد و با کفايت تبديل کند .  
وي افزود نمايندگان بيش از يکصد کشور عضو براي مذاکره و تبادل نظر درباره چالشهاي نوين پيش روي جهان امروز در تهران گرد هم  خواهند آمد .  
رامين مهمانپرست گفت ايران پيشنهادي جامع براي حل بحران سوريه مطرح خواهد کرد و اين پيشنهاد در حاشيه شانزدهمين نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران بررسي خواهد شد.
علي اکبر صالحي وزير خارجه ايران پيش از اين اعلام کرده بود جمهوري اسلامي ايران در حاشيه نشست سران جنبش عدم تعهد پيشنهادي قابل قبول و منطقي براي حل بحران سوريه ارائه خواهد کرد.
صالحي گفت ما براين باوريم که اين پيشنهاد قابل قبول، منطقي  و اصولي خواهد بود و همه گروههاي مربوط به بحران سوريه را شامل خواهد شد.
شانزدهمين نشست سران جنبش عدم تعهد از بيست و ششم تا سي و يکم اوت در تهران برگزار خواهد شد و نشست سران کشورها نيز سي ام تا سي و يکم اوت برگزار مي شود.
همزمان با اعلام اين خبر، علاء الدين بروجردي رييس کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس نشست دو روزه خود به دمشق پايتخت سوريه را آغاز کرد و با بشار اسد رييس جمهور سوريه و ديگر اعضاي دولت سوريه ديدار خواهد کرد.
بروجردي به خبرنگاران گفت وائل حلقي نخست وزير سوريه در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران شرکت مي کند.
وي ابراز خوشبيني کرد که به زودي شاهد حل و فصل بحران در سوريه خواهيم بود. وي گفت پيام ما به برادرانمان در سوريه ابراز اميدواري براي ثبات و امنيت در اين کشور خواهد بود.
بروجردي گفت ايران به حمايت از دولت و ملت سوريه ادامه خواهد داد و مناسبات خود با اين کشور عرب را در زمينه هاي مختلف از جمله مناسبات پارلماني ادامه خواهد داد.
مسايل مربوط به فلسطين، عراق، افغانستان، امريکاي لاتين و آفريقا نيز ديگر محورهاي نشست عدم تعهد خواهد بود.
مهمانپرست گفت در نشست جنبش عدم تعهد بيست و هفت رييس جمهور، دو پادشاه، هفت نخست وزير، نه معاون نخست وزير ، دو رييس پارلمان و پنج نماينده ويژه شرکت خواهند کرد.
محمد مجيد الشيج سفير عراق در تهران گفت نشست آتي سران جنبش عدم تعهد در تهران فرصتي طلايي براي حل و فصل مسايل منطقه اي و بين المللي خواهد بود.وي گفت نشست تهران مي تواند کانون گفتگو ميان کشورهاي منطقه براي حل و فصل مسايل منطقه توسط دولت ها و کشورهاي منطقه باشد.سفير عراق تاکيد کرد عراق در حال حاضر با تحولات چالشهايي زيادي روبرو است و محور جنبش عدم تعهد بايد تمرکز بر راههاي احقاق حق مردم مظلوم فلسطين باشد.
يک عضو مجلس ايران نيز گفت کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد نقشي موثر در تحولات منطقه به عهده دارند و کشورهاي منطقه از اين جنبش انتظار دارند که به طور جدي به بررسي تحولات بين المللي بپردازد.ضرغام صادقي گفت کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد مي تواند نقشي کليدي در تصميم گيري درباره تحولات مهم منطقه ايفا کنند.
روز شنبه يکي از فرماندهان نظامي ايران نيز گفت رياست ايران در جنبش عدم تعهد شکستي سنگين براي سياست هاي يکجانبه امريکا بود.
نشست جنبش عدم تعهد از روزهاي بيست و ششم تا سي و يکم ماه اوت در تهران برگزار مي شود . نشست سران جنبش غير متعهدها نيز با شرکت مقامات بلندپايه و سران دولتها روزهاي سي ام و سي و يکم اوت  برگزار خواهد شد . 


بازتاب آغاز نشست جنبش عدم تعهد در تهران/1
خبرگزاري آلمان: ايران خواستار افزايش نقش جنبش عدم تعهد در صلح جهاني

خبرگزاري آلمان اعلام کرد ايران خواستار افزايش نقش جنبش عدم تعهد در صلح جهاني شد.

ايران روز يکشنبه از يکصد و بيست کشور عضو جنبش عدم تعهد خواست براي ايفاي نقش بيشتر در دستيابي به صلح جهاني به طور کامل از ظرفيت هاي خود  استفاده کنند.
علي اکبر صالحي وزير خارجه ايران گفت ايران نيز مانند بسياري از اعضاي جنبش عدم تعهد نگرانيهايي درباره افزايش قدرت شوراي امنيت سازمان ملل دارد و خواستار اصلاحات در اين باره است.  
وي اين اظهارات را صبح روز يکشنبه در نشست افتتاحيه جنبش عدم تعهد در سطح کارشناسان بيان کرد.


** محمود عباس در اجلاس تهران شرکت مي کند

نماينده دائم فلسطين در سازمان ملل اعلام کرد: محمود عباس در اجلاس تهران شرکت مي کند.

"رياض منصور" نماينده دائم فلسطين در سازمان ملل اعلام کرد "محمود عباس" رئيس تشکيلات خودگران فلسطين به همراه يک هيات بلندپايه در اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران شرکت مي کند.



** وزير خارجه لبنان در راه تهران

 
رسانه هاي لبناني اعلام كردند؛ عدنان منصور وزير امور خارجه كشور و گروهي از معاونانش وارد تهران مي شوند.

عدنان منصور پيش از رئيس جمهور لبنان براي حضور در اجلاس تهران، وارد تهران شده و رياست هيئت لبناني را در نشست عدم تعهد در سطح وزراي امور خارجه به عهده مي گيرد.
 
همچنين؛ ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان طي چند روز آينده در راس هيئت لبناني براي حضور در نشست غير متعهدها، به تهران سفر كرده و رياست اين هيئت را در 2 روز آخر نشست برعهده دارد.
 

** معاون طالباني در راه تهران
الحيات نوشت رياست هيئت اعزامي عراق به ايران را معاون رئيس جمهور اين کشور برعهده خواهد داشت.

دولت عراق اعلام کرد رياست هيئت اعزامي اين کشور را به ايران براي حضور در اجلاس جنبش غيرمتعهدها که روز يکشنبه در تهران آغاز به کار مي کند، "خضير الخزاعي" معاون رئيس جمهور برعهده خواهد داشت.


در آستانه حضور در اجلاس تهران؛
مرسي: سفر به ايران در جهت منافع مصر است


محمد مرسي، رئيس جمهور مصر در ديدار با عبدالله الاشعل معاون اسبق وزير خارجه اين كشور، گفت؛ سفر به ايران در جهت منافع ملي مصر و به نفع اين كشور است.

مرسي با اعلام اين مطلب، افزود: ايران كشوري تعيين كننده در مسائل منطقه اي و بويژه در قضيه سوريه است و در روابط خود با ايران، به موضع گيري كشورهاي ديگر توجهي نمي كنيم.
 
وي همچنين در ديدار با الاشعل، از تحكيم روابط با ايران استقبال كرد و حمايت خود را از آن اعلام كرد.
 
گفتني است؛ طي روزهاي اخير و همزمان با سفر مرسي به ايران و حضور وي در اجلاس سران جنبش عدم تعهد، بسياري از كشورهاي غربي و بويژه آمريكا، بيشترين تلاش خود را براي ممانعت از حضور وي در اجلاس تهران انجام دادند كه مرسي با رد درخواست آنها، قرار است پس از سفر به چين، به ايران سفر كند.


** كرزاي براي شركت در اجلاس عدم تعهد به تهران مي آيد

حامد کرزی، برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد، در راس یک هیات 70 نفری به تهران می آيد.

به گفته منابعی در ارگ ریاست جمهوری، قرار است در این سفر، آقای کرزی را داکتر زلمی رسول وزیر امورخارجه، رنگین دادفر اسپنتا، مشاورامنیت ملی و دو تن از وزرای دیگر کابینه همراهی کند.
 
به گفته این منابع، شماری از اعضای هیئت 70 نفری کشور، به منظور شرکت در اجلاس تهران،فردا دوشنبه وارد تهران می شوند.
آقای کرزی هم قرار است روز چهار شنبه با شماری دیگری از هیئت همراهش وارد تهران خواهد شود.
شانزهمین اجلاس سران کشورهای عدم تعهد، با حضور 120 کشور عضو عدم تعهد برگزار می شود.
شماری از کشورهای شرکت کننده، برگزاری این نشست در تهران را یک موفقیت سیاسی برای این کشور در شرایطی که تحریم های امریکا و غرب در باره تهران عملی شده است، خوانده اند.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز علی رغم نارضایتی برخی کشورهای غربی به خصوص امریکا، قرار است در اجلاس تهران شرکت کند.



** استقبال جماعت اسلامي مصر از سفر مرسي به ايران

جماعت اسلامي يكي از احزاب بانفوذ مصر، اعلام كرد؛ سفر مرسي به ايران در جهت منافع مشترك دو كشور مصر و ايران خواهد بود.


اين جماعت با اعلام اين مطلب همچنين سفر مرسي به ايران و حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد را در چهارچوب همكاري استراتژيك و منطقه اي بين دو كشور دانست و آن را به نفع استقلال و حاكميت مصر ارزيابي كرد.
 
گفتني است؛ اين جماعت پيش از اين خواستار تحكيم روابط بين دولت و ملت مصر و ايران شده بود.


سفير عراق در ايران:
اجلاس تهران فرصتي طلايي براي حل مسائل منطقه اي و جهاني است

محمد مجيد الشيخ سفير عراق در ايران، اعلام كرد؛ اجلاس تهران نشستي سرنوشت ساز براي ملتها و فرصتي طلايي براي حل مسائل منطقه اي و جهاني است.


مجيد الشيخ با اعلام اين مطلب افزود: اجلاس سران جنبش عدم تعهد فرصتي براي تقويت بيداري ملتها و اتحاد ميان آنها و حركت در مسير درست بيداري است.
 
وي افزود: شانزدهمين نشست جنبش عدم تعهد كه به ميزباني ايران برگزار مي شود، فرصتي طلايي براي حل مسائل منطقه اي و جهاني است كه كشورهاي مختلف با حضور در آن مي توانند اختلافات موجود را برطرف كنند.
 
الشيخ همچنين حضور عراق در اجلاس تهران را در بالاترين سطح ممكن اعلام كرد و از كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس خواست كه براي از بين بردن سلاح هاي هسته اي در جهان و دفاع از حقوق ملتها در استفاده از تكنولوژي و انرژي صلح آميز هسته اي تلاش كنند.



** عمر البشير در راس هيئتي بلندپايه به ايران سفر كرد


رسانه هاي سودان اعلام كردند؛ عمر البشير رئيس جمهور اين كشور در راس هيئتي بلندپايه براي حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به ايران سفر مي كند.


قرار است در اين سفر عمر البشير تعدادي از وزراي كابينه خود و كارشناسان سوداني در مسائل منطقه اي همراهي مي كنند و اين افراد به رياست عمر البشير در تمامي فعاليت هاي نشست غيرمتعهدها همچون نشست مقدماتي، نشست در سطح وزراي امور خارجه و در سطح سران مشاركت مي كنند.
 
گفتني است؛ عمر البشير با دريافت نامه اي رسمي از رئيس جمهور كشورمان براي حضور در اجلاس تهران به ايران سفر مي كند.


** مرسي از نيروگاه هسته اي بوشهر بازديد مي‌كند
رسانه هاي مصري اعلام كردند؛ محمد مرسي رئيس جمهور مصر در سفر به ايران از نيروگاه هسته اي بوشهر بازديد مي كند.
مرسي در سفري كه براي حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به ايران دارد، در راس هيئتي بلندپايه به بوشهر رفته و از نيروگاه اين شهر ديدن مي كند.

 
گفتني است؛ قرار است محمد مرسي پس از ديدار با مقامات چيني، براي حضور در نشست غير متعهدها به كشورمان سفر كند.



** المنار :هيأت‌هاي شرکت کننده در اجلاس غيرمتعهدها به تدريج وارد تهران مي‌شوند
خبرنگار شبکه المنار گفت هيأت هاي شرکت کننده در اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران به تدريج وارد ايران مي شوند.

مسئله سوريه يکي از موضوعات مهم در اين اجلاس خواهد بود و در همين چارچوب جمهوري اسلامي ايران طرحي را براي حل بحران اين کشور ارائه خواهد کرد. 
 
هيأت سوري در نشست هاي مقدماتي کارشناسان که قبل از نشست وزراي خارجه و سران کشورهاي عضو برگزار مي شود شرکت خواهد داشت. 
 
علي حيدر وزير آشتي ملي سوريه نيز در  چارچوب هماهنگي در خصوص طرحي که قرار است ايران براي حل بحران سوريه ارائه کند همراه هيأت سوري وارد تهران شد. 
 
در ادامه پس از پخش قسمتي از سخنان رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت خارجه ايران درباره حل بحران سوريه آمده است: وزارت خارجه ايران اعلام کرد حدود 27 رئيس جمهور، دو پادشاه و هفت نخست وزير در اين اجلاس حضور دارند و بقيه کشورها نيز در سطح فرستاده ويژه و وزراي خارجه در اين اجلاس شرکت خواهند کرد. هيأت هندي با 250 نفر بزرگترين هيأت شرکت کننده در اين اجلاس است. شمار شرکت کنندگان در اين اجلاس بيش از هفت هزار نفر خواهد بود که موضوعات سياسي، اقتصادي و اجتماعي منطقه اي و جهاني را بررسي خواهند کرد. 
 
در ادامه آمده است: جمهوري اسلامي ايران همچنين ترتيبي اتخاذ کرده است که هيأت هاي شرکت کننده از تاسيسات هسته اي اين کشور و نيز مراکز علمي، فني، صنعتي و گردشگري در کشور ديدن کنند. 


** حماس براي اعزام هيئت مشترک با فتح به اجلاس تهران اعلام آمادگي کرد

"طاهر النونو" سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس در صورت پيشنهاد فتح براي اعزام هئيت مشترک به اجلاس عدم تعهد در تهران جنبش حماس اين پيشنهاد را خواهد پذيرفت.

سخنگوي جنبش حماس امکان سفر هيئتي مشترک از سوي فتح و حماس را رد نکرد و گفت: اگر چنين پيشنهادي از طرف رام الله به ما ارائه شود ما براي بحث در مورد آن آمادگي داريم.
 
وزير امور خارجه تشکيلات خودگردان فلسطين روز شنبه گفته بود در صورت شرکت  اسماعيل هنيه نخست وزير جنبش حماس در اجلاس عدم تعهد در تهران محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان در اين اجلاس شرکت نخواهد کرد.


** شماري از هيئت هاي خارجي بزودي وارد تهران مي‌شوند

از صبح روز گذشته شماري از هيئت ها براي شرکت در نشست مقدماتي اجلاس غيرمتعهدها در سطح کارشناسان که از امروز آغاز خواهد شد، وارد تهران شده اند.

برجسته ترين شخصيتهايي که ديشب وارد تهران شدند "فيصل المقداد" معاون وزير امور خارجه سوريه و "علي حيدر" وزير آشتي ملي سوريه هستند.
 
همچنين قرار است بامداد امروز معاون وزير امور خارجه بحرين در راس هيئتي هشت نفره وارد تهران شود.  
 
بحران سوريه در صدر دستور کار اجلاس  غيرمتعهدها خواهد بود. قرار است سندي سياسي در اين اجلاس بررسي شود که در آن به روشني اقدامات يکجانبه آمريکا در قبال سوريه محکوم شده است. در اين سند همچنين از مداخله خارجي در سرنوشت کشورها و امور داخلي آنها انتقاد شده است.
 
همچنين به گفته علي اکبر صالحي وزير امور خارجه ايران، سندي اقتصادي در اجلاس تهران بررسي خواهد شد. به نظر مي رسد ايران اهميت زيادي براي مسائل اقتصادي قائل است. در اين سند اقتصادي سيصد صفحه اي، روابط اقتصادي بين کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها بررسي خواهد شد.
 
حضور محمد مرسي رئيس جمهور مصر در اجلاس تهران با استقبال گسترده مواجه شده است و تهران گوش خود را به روي همه تبليغات منفي در اين خصوص بسته است که سفر مرسي را سفري تشريفاتي مي دانند. ايران تاکيد مي کند که کشورهاي ونزوئلا و ايران و مصر به عنوان روساي قبلي و کنوني و آينده جنبش غيرمتعهدها گروه سه جانبه اي هستند که تا اجلاس آينده و حتي پس از آن به همکاري خود ادامه خواهند داد.



** الميادين:

هنيه به عنوان مهمان افتخاري به اجلاس تهران دعوت شده است

شبکه الميادين به نقل از مقامات ايراني گفت: محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني نماينده فلسطيني ها در اجلاس غيرمتعهدها در تهران خواهد بود و اسماعيل هنيه به عنوان مهمان افتخاري به اين اجلاس دعوت شده است.

"حازم کلاس" گزارشگر شبکه تلويزيوني الميادين درباره نماينده فلسطين در اجلاس تهران نيز گفت: محمود عباس در اجلاس تهران حضور خواهد يافت و مهمان پرست گفت که اسماعيل هنيه رئيس دولت فلسطيني در غزه، به عنوان مهمان افتخاري به اجلاس غيرمتعهدها دعوت شده است و محمود عباس نماينده فلسطيني ها در اين اجلاس خواهد بود.
 
همه کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در اجلاس تهران نماينده خواهند داشت.

** وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین مدعی شد:
یا هنیه یا محمود عباس؟
"محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز با انتقاد از دعوت "اسماعیل هنیه" برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها در تهران، تهدید کرد در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.
 
به گفته ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، در صورتی که هنیه در نشست عدم تعهد حضور یابد، عباس به تهران سفر نخواهد کرد.
 
وی گفت در صورتی که اسماعیل هنیه با هر هیئتی در نشست تهران حضور یابد، محمود عباس در نشست سران جنبش عدم تعهد حضور نمی‌یابد.
 
دفتر هنیه نخست وزیر مردمی حماس اعلام کرد که هنیه از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد که در تهران برگزار می‌شود دعوتنامه دریافت کرد.
 
"طاهر النونو"، سخنگوي دولت فلسطين در نوار غزه اعلام کرد نخست‌وزیر مردمی فلسطین در اجلاس تهران شرکت خواهد کرد.
 
وی اعلام كرد: اسماعيل هنيه در پاسخ به دعوت رئيس جمهور ايران، در نشست غيرمتعهد‌ها در تهران شركت خواهد كرد.


** وزیر خارجه هند اعلام کرد:
دیدار مانموهان سینگ با رهبر و رئیس جمهور ایران در تهران 
"رانجان ماتای" وزیر خارجه هند اعلام کرد؛ "مانموهان سینگ"، ‌نخست‌وزیر این کشور در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها در تهران، با آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد دیدار و گفتگو خواهد کرد .
 
"ماتای" در مصاحبه با  خبرنگاران گفت: مانموهان سینگ در تاریخ 18 اوت هند را به مقصد ایران برای شرکت در اجلاس نم ترک می کند و در این سفر با آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد دیدار خواهد کرد.
 
در این سفر چهار روزه، وی همچنین با مقامات پاکستانی در حاشیه اجلاس دیدار خواهد کرد.
 
دیدار دو جانبه سینگ با مقامات ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور از سوی آمریکا برای کاهش روابط با ایران تحت فشار است.


**سفر مرسي به تهران بزرگترين دستاورد براي ديپلماسي مصر
يکي از تحليلگران مصري تصميم رئيس جمهور مصر براي سفر به ايران و شرکت در اجلاس سران کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران را بزرگترين پيروزي خارجي براي ديپلماسي و روابط خارجي اين کشور توصيف کرد.

محمد محمود شعيب علام در مطلبي در روزنامه المصري اليوم نوشت :با وجود آنکه شهروندان مصري تاکنون نتيجه وعده هاي مرسي را حس نکرده اند و مرسي و اطرافيان و دولتش به شدت در تلاشند به تعهداتش عمل کنند اما تصميم وي براي شرکت در اجلاس تهران ، بزرگترين پيروزي خارجي براي ديپلماسي مصر و روابط خارجي است همچنين بيانگر آن است که ما در ابتداي يک دوره درخشان و خردمندانه هستيم که مرسي براي منفعت مصر تلاش مي کند .
شعيب افزود نظام سابق و رسانه هايشان سر مصريها را که همواره درباره گسترش تشيع ايراني در منطقه تبليغ مي کردند به درد آوردند و بعدها نيز مشخص شد که اين تبليغات واقعيت ندارد.   
شعيب افزود به همين مناسبت از رئيس جمهور مي خواهم دولت به مسائل داخلي بيشتر از مسائل خارجي اهميت بدهد زيرا موفقيت خارجي به تنهايي کافي نيست.

 
 
** زرداري و رباني کهر به تهران مي‌آيند 
 منابع خبری پاکستان اعلام کردند:"حنا ربانی کهر" وزیر امور خارجه پاکستان در تاریخ 7 شهریور ماه و "آصف علی زرداری" رییس جمهور پاکستان در تاریخ 9 شهریور به ایران سفر مي کنند.

به گفته اين منابع، "زرداری" برای شرکت در نشست غيرمتعهدها به ایران سفر می کند و قرار است در حاشیه این نشست با سران برخی از کشورهای جهان نیز دیدار و گفتگو کند.
 
خانم "حنا ربانی کهر" وزیر امور خارجه پاکستان دو روز قبل از دیدار "زرداری" عازم تهران می شود تا در نشست مهم جنبش عدم تعهد در تهران شرکت کنند.
 
 
 
** رويترز: اجلاس تهران کودتاي ديپلماتيک ضدغربي براي انزواي اين کشور است
 
رويترز گزارش داد: ايران برغم تحريم هاي بين المللي ميزبان اجلاس جنبش عدم تعهد است و اين نشانه کودتاي ديپلماتيک ضدغربي براي انزواي اين کشور است.


رويترز گزارش داد: تهران به زودي ميزبان گردهمايي بيش  از يکصد ديپلمات جهان از جمله چندين نفر از سران کشورها خواهد بود.
 
از  محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصر گرفته تا عمر البشير رئيس جمهور سودان، در اين نشست شرکت خواهند کرد.
 
اين نشست در حالي برگزار مي شود که غرب و سازمان ملل تحريم ها عليه ايران را تشديد کرده اند. اسرائيل و کشورهاي غربي معتقدند که ايران از اين برنامه براي ساخت تسليحات هسته اي استفاده مي کند. اما ايران مي گويد برنامه هسته اي اش صلح آميز است.
 
رويترز ادعا کرد: ايران از اين فرصت کمال استفاده را مي کند تا نشان دهد آنطور که آمريکا و غرب ادعا مي کنند، اين کشور منزوي نيست.
 
بان کي مون دبير کل سازمان ملل نيز به نشست تهران دعوت شده است اما اسرائيل و آمريکا مي گويند او نبايد به تهران برود. اما سخنگوي بان کي مون اعلام کرده است که دبير کل قصد سفر به تهران را دارد.
 
حضور بان کي مون در تهران يک پيش درآمد حساس ديپلماتيک محسوب مي شود. تعامل با ايران بايد ادامه يابد.
 
در پايان اين گزارش آمده است: ايران در موقعيت بسيار دشواري قرار دارد ولي نتيجه مهم ميزباني اين نشست، شکست تلاشها براي انزواي اين کشور است.

 
 
 
** لس آنجلس تايمز:
نشست غير متعهد ها نشان داد غرب در منزوي کردن ايران ناکام مانده است  
 
لس آنجلس تايمز نوشت: نشست سران کشورهاي غير متعهد در تهران موجب مي شود دريابيم ايران منزوي نيست.
پايگاه اينترنتي اين روزنامه نوشت: در عين حال، رياست دوره اي کشورهاي غير متعهد متشکل از 120  کشور به ايران واگذار مي شود.  
 

واگذاري رياست کشورهاي غير متعهد به ايران زمينه اي را فراهم مي کند و احتمالا موجب تقويت کشوري مي شود که آمريکا و متحدانش آن را دشمن مي دانند.
 
مقامات آمريکايي و اسرائيلي تلاشي ديرهنگام و ناموفق را براي تحريم اين نشست سران آغاز کردند.
 
بان کي مون دبيرکل سازمان ملل روز چهارشنبه دعوت ايران را براي شرکت در اين نشست پذيرفت و به تلاش ها براي سازماندهي بي اعتنايي جمعي ضربه زد.  
 
تحليلگران مسائل سياسي مي گويند بان کي مون نمي توانست از شرکت در اين اجلاس خودداري کند.  
 
آنچه موجب نگراني آمريکا و تعدادي از متحدانش مي شود ، تقويت احتمالي روابط عمومي ايران به سبب برگزاري اين همايش است. عهده دار بودن ميزباني بان کي مون، مانموهان سينگ نخست وزير هند، حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان و روساي کشور و دولت دست کم 48 کشور ، تريبون بسيار مهمي خواهد بود که تهران آنرا در اختيار مي گيرد. 



**گزارش شين هوا از نشست هاي قبلي کشورهاي عضو جنبش غير متعهدها
خبرگزاري شين هوا به بهانه شانزدهمين نشست سران کشورهاي عضو جنبش غير متعهدها که از تاريخ بيست و ششم تا سي و يکم اوت در تهران در حال برگزاري است گزارشي از نشست هاي قبلي جنبش ارائه کرد.


نشست هاي قبلي سران کشورهاي عضو جنبش غير متعهد به صورت اجمالي بررسي مي شود.

نخستين نشست سران ، سال 1961 در بلگراد برگزار شد.
دراين نشست نمايندگاني از 25 کشور ، يازده کشور از آسيا و آفريقا به همراه يوگسلاوي ، کوبا و قبرس شرکت داشتند.
نشست بعدي سران سال 1964 در قاهره پايتخت مصر برگزار شد. 46 کشور در اين نشست حضور يافتند و بيشتر آنها نيز کشورهاي تازه استقلال يافته آفريقايي بودند که به تازگي به عضويت جنبش غير متعهدها در آمده بودند. اين نشست بيشتر به مذاکرات درباره کشمکش اعراب و اسرائيل و جنگ هاي هند و پاکستان اختصاص داشت.
 
نشست سران سال 1970 در لوزاکا  با شرکت 54 کشور برگزار شد و يکي از مهم ترين اجلاس سران به شمار مي رفت. اين جنبش ، سازماني دايمي براي گسترش روابط سياسي و اقتصادي تشکيل داد. کنت کاندا نخستين رئيس جمهور گامبيا در اين رويدادها نقشي مهم ايفا کرد.  
در نشست سران سال 1973 در الجزيره پايتخت الجزاير ، اين جنبش به واقعيات تازه اقتصادي رسيدگي کرد. شوک نفتي جهان در سال 1973 موجب شده بود تعدادي از اعضا بسيار ثروتمندتر از ديگران شوند. پايان وابستگي طلا به پول آمريکا و در نتيجه کاهش ارزش دلار نيز موجب حذف يکي از اهداف سنتي جنبش غير متعهدها شد.
 
در زمان برگزاري نشست سران سال 1967 در کلمبوي سريلانکا ، اعضا در ساعت پاياني نشست با تصويب قطعنامه اي خواستار عقب نشيني نيروهاي آمريکايي از شبه جزيره کره و انحلال فرماندهي سازمان ملل در اين منطقه شدند. اعضاي جنبش غير متعهدها در نشست سال 1979 در هاواناي کوبا مزاياي " ائتلاف طبيعي" اين جنبش با اتحاد جماهير شوروي را که بسياري به آن معتقد بودند بررسي کردند. در  اين نشست سران ، تحت رهبري فيدل کاسترو درباره تشکيل ائتلافي ضد امپرياليستي با اتحاد جماهير شوروي گفتگو شد. موضوع مورد بحث در نشست سران دهلي نو که سال 1983 برگزار شد ، مسئله « خلع سلاح » بود. موضوعات ديگري که در گفتگوها شکل گرفت عبارت بودند از آپارتايد در آفريقاي جنوبي ، جنگ ايران و عراق و موضوع فلسطين.
 
کشورهاي شرکت کننده در هشتمين نشست سران که سال 1986 در هراره پايتخت زيمبابوه برگزار شد ، همگي آپارتايد و تبعيض نژادي را محکوم کردند. ديدگاه هاي اعضا و مخالفت آنها با آپارتايد تاثيرگذار بود. نلسون ماندلا که بيش از بيست و پنج سال زنداني بود ، اکتبر 1989 آزاد شد. وي تا پيش از آن فعالانه با آپارتايد در آفريقاي جنوبي مبارزه مي کرد و حمايت کامل کشورهاي جنبش غير متعهدها را بدست آورده بود.
نشست سران که سپتامبر 1989 در بلگراد برگزار شد منجر به اتخاذ تصميم هاي مهمي شد. بيش از يکصد کشور بار ديگر قول دادند با تمام وجود در خصوص ايجاد نظم اقتصادي عادلانه همکاري کنند. قرار بود اين کار از طريق گفتگو و مذاکرات درباره موضوعات مهم اقتصادي صورت بگيرد تا از يک طرف ، از همکاري متقابل کشورهاي عضو جنبش غير متعهد و از طرف ديگر ، همکاري اين کشورها و کشورهاي توسعه يافته اطمينان حاصل شود. در اين نشست سران نيز قول داده شد مبارزه با آپارتايد و استعمار که هنوز دامنگير بسياري از کشورها بود و نيز حمايت از حقوق بشر در کشورهاي ديگر ادامه يابد.

نشست سران سال 1992 در جاکارتاي اندونزي نخستين نشستي بود که اين جنبش پس از پايان جنگ سرد برگزار کرد. در اين نشست 64 رئيس کشور يا دولت ، ناظراني از ده کشور از جمله چين و مهمان هايي از بيست و يک کشور حضور يافتند. شرکت کنندگان در اين نشست سران اعلام کردند جنبش کشورهاي غير متعهد که سال 1961 براي مقابله با دو بلوک نظامي متخاصم تشکيل شد ، با وجود فروپاشي شوروي و بوجود آمدن تغييراتي در اروپاي شرقي از زمان نشست سران قبلي ، بايد تقويت شود.
 
نشست سران يازدهم در بندر کارتاگِناي کلمبيا برگزار شد و شرکت کنندگان خواستار همکاري بين المللي تازه و نظم جهاني عادلانه شدند تا امکان توسعه همه جانبه براي کشورهاي در حال توسعه فراهم شود. در سند نهايي قول داده شد نقش اين جنبش به عنوان سخنگوي کشورهاي در حال توسعه در دوره پس از جنگ سرد احيا و تقويت شود. در اين نشست سران همچنين درباره تغيير ساختار سازمان ملل ، حقوق بشر ، مقابله با مواد مخدر ، پيشرفت اجتماعي کشورهاي در حال توسعه ، محافظت از محيط زيست و مقابله با فعاليت هاي تروريستي گفتگو شد.
 
توسعه ، موضوع اصلي نشست سران کشورهاي عضو جنبش غير متعهدها در سال 1998 بود که در شهر دربان آفريقاي جنوبي برگزار شد. در سند نهايي خاطر نشان شد اقدامات خشونت بار مستمر در آفريقا که گروه هاي تروريستي عليه غير نظاميان بي گناه صورت داده اند موجب بي ثباتي و اختلال شديد در تلاش ها براي توسعه در اين قاره مي شوند. رهبران حاضر در اين نشست  در خصوص خلع سلاح و امنيت بين المللي  تاکيد کردند با پايان جنگ سرد ، توجيهي براي در اختيار داشتن زرادخانه هاي هسته اي يا ديدگاه هاي امنيت بين المللي مبتني بر ايجاد ائتلاف هاي نظامي و سياست هاي بازدارندگي هسته اي وجود ندارد.

63 رئيس کشور و هيئت هايي از 42 کشور ديگر عضو سال 2003 در نشست سران در کوالا لامپور شرکت کردند. اين نشست سران در جلسه پاياني خود « بيانيه کوالا لامپور » را در خصوص احياي جنبش غير متعهدها ، بيانيه اي جداگانه در خصوص عراق و بيانيه اي جداگانه در خصوص فلسطين صادر کرد.
 
نشست چهاردهم سران در هاوانا برگزار شد و پنج سند به تصويب رسيد که خواستار همبستگي کشورها براي واکنش بهتر به تهديدات و چالش هاي جهاني بودند. در اين نشست سران ، پنج سند تصويب شد که عبارت بودند از : اعلاميه اهداف و اصول و نقش کشورهاي غير متعهد در مقطع بين المللي فعلي ، سند نهايي ، سند روش شناسي طرح اقدام ،  بيانيه در خصوص فلسطين و بيانيه در خصوص موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران.
 
نشست پانزدهم سران در شهر ساحلي شرم الشيخ مصر برگزار شد و در آن سند نهايي و بيانيه شرم الشيخ در بيش از يکصد صفحه تصويب شد. اين سند درباره ديدگاه هاي جنبش غير متعهدها درباره مجموعه اي از موضوعات بين المللي و منطقه اي توضيح مي داد. از سوي ديگر در اين بيانيه ، طرحي آزمايشي براي توسعه جنبش کشورهاي غير متعهد در سه سال آينده تدوين شد. در اين بيانيه اعلام شده بود  ، اعضاي جنبش مصمم هستند نقش جنبش کشورهاي غير متعهد و نفوذ آن را به عنوان يک تريبون مهم سياسي در چند مجمع بويژه سازمان ملل تقويت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار