مايكل هيوز، تحليلگر آمريكايي و كارشناس راهبرد سياست خارجي معتقد است؛ ايران و مصر قصد دارند در برابر آمريكا و عربستان بايستند و قدرت اين دو كشور را در منطقه خنثي كنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "راشا تودي"؛  مايكل هيوز، استراتژيست سياست خارجه در موسسه "ائتلاف جديد راهبردهاي جهاني" واشنگتن در گفتگو با شبكه خبري راشا تودي، گفت: محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصر قصد دارد براي متوازن كردن قدرت در منطقه، در كنار ايران و چين بايستد.
 
وي مي گويد؛ چندين دهه است كه مصر به كمك هاي مالي آمريكا متكي بوده است و قبلا سالانه بيش از يك ميليارد دلار كمك دريافت مي كرد.
 
اكنون محمد مرسي هفته آينده براي جلب سرمايه گذاري راهي چين خواهد شد. اين سفر پيام آشكاري را مخابره مي كند كه او (مرسي) تلاش دارد با تغيير رويكرد از غرب به سوي چين، توازن مجدد را برقرار كند.
 
مصر به پول نقد آمريكا، صندوق بين المللي و حكام عرب حوزه خليج فارس نياز مبرم دارد، اما به دليل منافع ژئوپلتيكي قاهره مصري ها مي خواهند در درازمدت با چين روابط بهتري داشته باشد.
 
چين مي تواند خلاء غرب را پركند و مصري ها ديگر مجبور نيستند به غرب متكي باشند.
 
اين تحليلگر آمريكايي مي افزايد؛ چين نيز در عوض، نياز دارد به مديترانه و كانال سوئز دسترسي داشته باشد، چيزي كه آمريكا در حال حاضر از آن برخوردار است.
 
اگرچه ابتدا به نظر مي رسد چين چيز زيادي بدست نمي آورد، اما واقعيت اين است كه اين دو امتياز (دسترسي به مديترانه و كانال سوئز) امتيازهاي خيلي بزرگي هستند، زيرا پكن مي خواهد به بنادر دست يابد.
 
هيوز گفت: "آنها مي خواهند خود را با غير متعهدها هم پيمان كنند. اتحاد با مصر و جداكردن آن از آمريكا، براي چين يك پيروزي است."
 
بر كسي پوشيده نيست كه محمد مرسي پس از چين راهي ايران كه يكي از معضلات اصلي غرب در حال حاضر است، خواهد شد.
 
با در نظر گرفتن تنش هاي موجود بر سر پروژه هسته اي تهران، اين اقدام مرسي تحريك آميز است. با اين وجود، احساسات ميان تهران و قاهره دوجانبه است.
 
هيوز در توضيح اين جمله خود، گفت؛ اينجا حلقه ارتباط (ميان تهران و قاهره) اسرائيل است. مصر مي تواند با اهرم روابط خود به اسرائيل فشار آورد تا صحبت در مورد بمباران ايران را متوقف كند.
 
وي افزود: اگر مرسي بتواند اسرائيل را از بمباران ايران منصرف كند، اين امر بسيار شگفت انگيز خواهد بود.
 
اگر مصر ايران را به عنوان شريك خود داشته باشد، مجبور نخواهد بود به آمريكا و اسرائيل متكي باشد و آنها (تهران_ قاهره) مي توانند قدرت حكام حوزه خليج فارس را خنثي كرده و قدرت را موازنه كنند.
 
هيوز افزود: اخوان المسلمين كه مرسي نماينده آن است، با عربستان سعودي مشكلات بسياري دارد.
 
با وجود آنكه اخوان المسلمين سني و ايران شيعه است، آنها در برابر عربستان سعودي، اشتراكات فراواني دارند. البته آشتي مصر با ايران، اسرائيل را خشمگين مي كند.
 
ايالات متحده آمريكا نگران خشونت هاي فزاينده در منطقه صحراي سينا است و هيلاري كلينتون به دنبال برقراري گفتگو ميان مصر و اسرائيل است.
 
مايكل هيوز معتقد است؛ اخوان المسلمين و مصر به آرامي و به تدريج در حال دور شدن از آمريكا و اسرائيل است. اسرائيل در درازمدت متوجه خواهد شد كه تمام توپها در زمين مصر است، زيرا اسرائيل به شدت به معاهدات صلحي كه با مصر منعقد كرده و تل آويو را تا دم مرگ مي ترساند، وابسته است.
 
اين تحليلگر آمريكايي پيش بيني مي كند؛ با حضور مرسي در راس قدرت، مصر به زودي بازيگر مهمي خواهد شد؛ زيرا مرسي قصد دارد منطقه را متوازن كند. مرسي بسيار باهوش است.
 
هيوز نتيجه گيري كرد كه "من فكر مي كنم ايران و مصر قصد دارند قدرت آمريكا و عربستان را خنثي كنند."  
برچسب ها: ایران ، مصر ، عربستان ، امریکا ، هیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار