سازمان کشورهاي آمريکايي با انتشار بيانيه اي حمايت و همبستگي خود را با اکوادور اعلام کرد بر سر مسئله اعطاي پناهندگي به جوليان آسانژ بنيانگذار ويکيليکس، با انگليس دچار اختلاف شده است.

 به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم ؛ وزيران امور خارجه کشورهاي عضو سازمان کشورهاي آمريکايي بعد از رايزني هايي طولاني در جلسه اي استثنايي با انتشار بيانيه اي حمايت خود را از اکوادور در اختلافش با انگليس اعلام کرد. اکوادور به آسانژ که در سفارت اين کشور در لندن به سر مي برد حق پناهندگي داده است.
کشورهاي آمريکايي همچنين از اکوادور و انگليس خواستند براي دستيابي به راه حل با يکديگر رايزني کنند.  
کشورهاي آمريکايي در اين بيانيه بر اصول قوانين بين المللي مانند احترام گذاشتن به حاکميت کشورها و پايبندي به توافقنامه هاي بين المللي و حل صلح آميز اختلافات و همزيستي صلح آميز بين کشورها و پرهيز از تهديد يا استفاده از زور براي حل اختلافات و هرگونه اقدامي که مصونيت مراکز ديپلماتيک را نقض کند تاکيد کردند.
اين بيانيه مي افزايد کشورها نبايد از قوانين داخلي خود براي توجيه پايبند نبودن به قوانين بين المللي استفاده کنند.  
کانادا اعلام کرد ملاحظاتي درباره اين بيانيه دارد و آمريکا نيز اعلام کرد درباره يکي از بندهاي اين بيانيه ملاحظاتي دارد ولي مانع تصويب آن نمي شود.  
نشست سازمان کشورهاي آمريکايي به درخواست اکوادور برگزار شد که به گفته ناظران خواستار صدور بيانيه اي شديداللحن تر براي حمايت از تصميم خود براي دادن پناهندگي به آسانژ بود. با اين حال همين بيانيه نيز موضع اکوادور را به نحو چشمگيري تقويت مي کند.  
همچنين ناظران معتقدند نشست کشورهاي آمريکايي پيام حمايت قوي از آسانژ و ديگر کساني است که کشورهاي متعددي آنها را به افشاء اسرارشان متهم مي کنند. ولي اين مسئله به بحث و جدل بين کساني که معتقدند آسانژ و امثال او خطري براي امنيت ملي هستند و بايد مجازات شوند و کساني  که آنها را قهرمان مي دانند پايان نمي دهد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار