سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور گفت: در حال حاضر ليست‌ هيئت‌هايي كه دريافت شده به طور مشخص شامل 108 كشور است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست امروز در نشست خبري شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اظهار داشت: اميدواريم با حضور هيئت‌هاي عالي‌رتبه از كشورهاي مختلف شاهد نقطه عطفي در تاريخ اين جنبش باشيم چرا كه پس از مجمع سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد دومين مجمع تاثيرگذار بوده كه بايد هرچه بيشتر از ظرفيت‌هاي اين جنبش استفاده كرد.

مهمانپرست همچنين با اشاره به آغاز رياست ايران بر جنبش غيرمتعهدها به مدت سه سال افزود: با آغاز رياست ايران بر اين جنبش اميدواريم شاهد اقدامات و ابتكارات قابل توجهي باشيم تا در طول اين دوره‌ي سه ساله اين جنبش هر چه بيشتر از ظرفيت خودش استفاده كند.

وي افزود:‌ در شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد بايد در مورد مسائل مختلف سياسي، اقتصادي،‌ اجتماعي و موضوعات مختلف بحث و بررسي شود چرا كه اين اجلاس بزرگترين اجلاس كشور ما در طول تاريخ بوده و ما اميدواريم كه با همكاري ملت بزرگ‌مان اين اجلاس هر چه بهتر انجام شود.

مهمانپرست ادامه داد: تاكنون از سوي 108 هيات شركت كننده در اجلاس درخواست‌ها و ليست افراد شركت كننده را دريافت كرده‌ايم از مجموع 137 كشور عضو و ناظر و ده سازمان بين‌المللي عضو جنبش غيرمتعهدها تاكنون 120 كشور و 6 سازمان و نهاد بين‌المللي سطح حضورشان در اجلاس مشخص شده است.

وی ادامه داد: ارزيابي ما از سطح حضور اين هئیت ها بسيار قابل توجه است چرا كه تاكنون حدود 50 هيات در سطح سران كه شامل روساي جمهور، پادشاهان و نخست وزيران مي‌شوند در اجلاس شركت دارند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه 30 نفر وزراي کشورهاي عضو عدم تعهد به تهران خواهند آمد، ادامه داد:‌ حدود 23 وزير خارجه و چند وزير ديگر به منظور شركت در اجلاس غيرمتعهدها به تهران خواهند آمد كه نزديك به 80 كشور در سطح وزير و بالاتر از آن در اجلاس شركت خواهند كرد. 

مهمانپرست در مورد امنيت اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: امنيت اين اجلاس براي ما در بالاترين سطح قرار دارد و مجموعه نهادهاي مسوول در اين زمينه از جمله نيروي انتظامي و قواي پدافندي كشور به بهترين شكل آماده‌اند. همچنين ديگر مجموعه‌هاي امنيتي كشور در بالاترين سطح امنيت لازم را برقرار كرده‌اند و معتقديم يكي از بهترين اجلاس‌هاي جنبش غيرمتعهدها در بالاترين سطح امنيت در تهران برگزار خواهد شد.

وي با اشاره به موضوعات اصلي بحث در اجلاس تهران ادامه داد: از جمله مباحثي كه در دستور كار اين اجلاس قرار دارد سند 688 بندي است كه مربوط به توسعه و حقوق بشر خواهد بود كه شامل مسائل فلسطين، عراق، سوريه و افغانستان و آمريكاي لاتين است.


سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر مطرح كردن موضوع سوريه در اين اجلاس افزود: موضوعي كه درباره سوريه مطرح شده است، اين است كه در حاشيه اين اجلاس فرصت فراهم است كه طرحي كه ايران به صورت جامع براي بحران سوريه آماده كرده است، با حضور كشورهايي كه همراه هستند و نسبت به حل مسالمت‌آميز بحران سوريه اتفاق نظر دارند، رايزني صورت گيرد. اين رايزني و نشست در حاشيه اجلاس مي‌تواند كمك كند تا طرح‌هاي موردنظر براي حل هرچه سريع‌تر بحران سوريه به نتيجه برسد و پس از اتمام اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم اين مساله در دستور كار ما خواهد بود.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر حضور محمود عباس در اين اجلاس گفت: ما به عنوان ميزبان در اجلاس موظفيم همه اعضا را در اين اجلاس دعوت كنيم و از فلسطين هم دعوت شده و محمود عباس نيز در اين اجلاس شركت خواهد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر بازديد سران اجلاس از مراکز فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران گفت: اين بستگي به ميزان علاقمندي هيئت‌ها دارد و بازديد از سايت هسته‌اي هم مي‌تواند يكي از آنها باشد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر تعداد خبرنگاران حاضر در اين اجلاس گفت: حدود 600 تا 700 نفر خبرنگار خارجي و 400 خبرنگار داخلي در اين اجلاس شركت خواهند كرد.

مهمانپرست در مورد عدم حضور سران تركيه در اجلاس عدم تعهد گفت:‌ كشور تركيه عضو جنبش عدم تعهد نيست و بنابراين دعوتي كه از عبدالله گل صورت گرفته به عنوان ميهمان ويژه بوده كه ظاهرا روز اجلاس سران همزمان با روز ارتش ملي اين كشور شده و مقامات اين كشور بايد در آن روز حاضر باشند.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: كشور عربستان نيز در سطح معاون وزير خارجه عربستان در اين اجلاس شركت خواهد كرد و اميدواريم قطر هم در بالاترين سطح در اين اجلاس شركت كند.

مهمانپرست ادامه داد: از بحرين و قطر نيز هيئت هایی خواهيم داشت كه سطح آن‌ها نيز در يكي دو روز آينده مشخص خواهد شد. هيات كارشناسي در سطح معاون وزير خارجه خواهد بود. هنوز براي مشخص شدن سطح هيات‌هاي اصلي در اجلاس سران فرصت داریم ولی به نظر مي‌آيد قطر در بالاترين سطح و بحرين در سطح وزير خارجه در جلسات حاضر شوند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد صحت حضور بان‌كي‌مون در اين اجلاس ادامه داد: حضور بان‌كي‌مون در اين اجلاس قطعي است و طبيعي است كه هيئت‌هايي كه در اين سطح بالا شركت مي‌كنند ملاقات‌هايي در حاشيه خواهند داشت چرا كه حضور آنان موجب تثبيت نقش اجلاس عدم تعهد خواهد شد.

مهمانپرست در مورد حضور مرسي در اين اجلاس، با بيان اينکه حضور سران كشورها زمينه هر چه بيشتر همکاري را فراهم مي‌كند؛‌ خاطرنشان كرد:‌ مرسي در راس هيات بلندپايه در اين اجلاس حضور خواهد داشت و دولت‌ها بايد در اين اجلاس در مورد مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و گفتگو كنند.

وي در مورد چگونگي حضور چين در اين اجلاس گفت: دستيار وزير خارجه چين در اين اجلاس شركت خواهد كرد و حضور كشورهاي مختلف به طور حتم مي‌تواند براي حل بحران‌هاي موجود مؤثر باشد.

مهمانپرست با اعلام اينکه هيئتي از سوريه به تهران خواهد آمد، ادامه داد: سوريه هيئتي در سطح ارشد و وزير خارجه حضور خواهد داشت و احتمال مي‌رود در سطح سران هم در اين اجلاس شركت كند.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه نماينده‌اي از وزارت خارجه روسيه نيز در اين اجلاس شركت خواهد كرد، افزود: سراني كه از كشورهاي مختلف در اجلاس تهران شركت مي‌كنند مي‌توانند فرصتي را براي جنبش عدم تعهد فراهم كنند تا اين اجلاس به خوبي برگزار شده و در حاشيه اجلاس نيز ملاقات‌هاي دو جانبه‌اي صورت گيرد.

مهمانپرست در مورد مطرح شدن بحث كشتار مسلمانان ميانمار در اجلاس نم خاطرنشان كرد:‌ هر موضوعي كه بتواند در دستور كار قرار گيرد حتما در آن مورد بحث و گفتگو خواهد شد و در حاشيه اين اجلاس، مسئله ميانمار مورد بحث قرار خواهد گرفت چرا كه يكي از دغدغه‌هاي اصلي مسئولين، حل مسئله مسلمانان ميانمار است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد حضور مقام معظم رهبري در اجلاس نم اظهار داشت:‌ مقام معظم رهبري در مراسم افتتاحيه اجلاس سران كه در روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد، شركت خواهند كرد.

وي تصريح كرد: يكي از موضوعات مهم اجلاس عدم تعهد موضوع خلع سلاح بوده و طبيعي است كه همه كشورهاي عضو عدم تعهد درباره اين مسئله به بحث و بررسي بپردازند و ما حتما براي دفاع از كشورمان موضوعاتي را مطرح خواهيم كرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پايان در مورد چگونگي حضور لبنان در اجلاس جنبش  عدم تعهد گفت:‌ رئيس جمهور لبنان در اين اجلاس شركت خواهد كرد.

انتهاي پيام/ش3
برچسب ها: مهمانپرست ، وزارت ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار