رییس سازمان حفاظت محیط زیست وجود هرگونه اورانیوم ضعیف شده را در ریزگردها رد كرد و گفت: ریزگردهای خوزستان حاوی اورانیوم نیستند

  
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان
'محمد جواد محمدی زاده 'گفت: اخیرا بعضی از مسوولان محلی در اظهارت خود در باره ریزگردها اعلام كردند اورانیوم ضعیف شده توسط ریزگردها از كشور عراق به ایران به ویژه خوزستان وارد شده كه این اظهارنظرها موجب نگرانی مردم  استان شد.

وی خاطرنشان كرد:براساس مطالعات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، مطالعات جامع سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت ودرمان و دانشگاه علوم پزشكی خوزستان هیچ گونه مستندی دال بر وجود اورانیوم ضعیف شده درریزگردها را بدست نمی دهد.

محمدی زاده گفت: برهمین اساس ما این مطالب را به شدت رد می كنیم و از همه مسوولان كه دراین زمینه اظهارنظر می كنند می خواهیم به صورت مستند وبراساس مطالعات علمی اعلام نظر كنند.

وی به مردم خوزستان اطمینان داد: از این بابت نگرانی وجود ندارد هرچند كه وجود ریزگردها برای بیماران قلبی و ریوی  مضر است ولی این به معنای وجود اورانیوم ضعیف شده در ریزگردها نیست واین موضوع صحت ندارد.

محمدی زاده همچنین با اشاره به وضع كارون گفت: در سه سال گذشته 75 درصد فاضلاب های خام ورودی به كارون كاهش یافته است.

وی گفت: رودخانه كارون به عنوان یك گوهر برای استان خوزستان وكشور ایران اسلامی است و هویت این استان به این رودخانه بسیار با ارزش است، در سال های گذشته تهدیداتی در زمینه ورود فاضلاب به این رودخانه وجود داشت كه مهم ترین این تهدیدات ورود فاضلاب های خام به كارون در شهرهای بالا دست تا پایین بوده كه همگی باعث آلودگی كارون می شدند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست میزان فاضلاب انسانی در سالهای گذشته را 30 متر مكعب در ثانیه اعلام نمود وگفت: این رقم در حال حاضر به حداقل 5 متر وحداكثر 8 مترمكعب درثانیه رسیده كه نشان دهنده كاهش 75 تا 80 درصدی ورود فاضلاب خام به كارون می باشد.

وی اعلام داشت:در سفرهای استانی هیئت محترم دولت به استان خوزستان مصوب شده بودظرف مدت سه سال ورود فاضلاب به كارون كنترل و مدیریت شود كه امروز شاهد این كاهش و مدیریت هستیم و مشكلات فاضلاب در بسیاری از شهرها نظیر دزفول و شوشترتقریبا حل شده ودر چند ماه آینده با راه اندازی تصفیه خانه شرق اهواز در این شهر نیز این مشكل برطرف می شود.

محمدی زاده یكی دیگر مشكلات رودخانه كارون را ورود پساب های صنعتی و زه آب های كشاورزی اعلام نموده وگفت در زمینه رفع این مشكل نیز طرح ساماندهی زه آب های كشاورزی با همكاری صنایع جانبی نیشكر، وزارت نفت وسازمان آب وبرق خوزستان در حال اجرا می باشد كه 110 میلیارد تومان برآورد هزینه این طرح در سال گذشته بوده و امیدواریم كه ظرف مدت 3 سال این اقدام به نتیجه برسد ودر این خصوص مشكل برطرف شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره لایروبی رودخانه كارون هم گفت در حال حاضر عملیات لایروبی در دو بخش از رودخانه كارون در حال انجام است وضروری است در شهر اهواز نیز این لایروبی انجام شود تا مسیر رودخانه كارون مهندسی و مدیریت شود و امیدواریم با كارهای انجام شده در خصوص لایروبی كه توسط وزارت نیرو در حال انجام است. عملیات لایروبی كارون ظرف مدت 3 سال پایان یابد وی اعتبار این كار را افزون بر 50 میلیارد تومان اعلام كرد وگفت: این مبلغ برای لایروبی اختصاص یافته و بخشی از آن نیز از طریق فروش اوراق مشاركت كه در روزهای آینده اعلام خواهد شد تامین می شود. /ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.